مقایسه آیفون 14 پرو مکس با 13 پرو مکس؛ آنالیز تفاوت های احتمالی

به گزارش بوستان گفتگو، در این مطلب با توجه به خبرها و شایعات کنونی، تصمیم گرفته ایم به مقایسه اولیه آیفون 14 پرو مکس با آیفون 13 پرو مکس بپردازیم تا ببینیم چه تفاوت یا تفاوت هایی بین پرچم داران سال جاری و سال گذشته اپل وجود دارد.

مقایسه آیفون 14 پرو مکس با 13 پرو مکس؛ آنالیز تفاوت های احتمالی

رویداد ماه سپتامبر اپل قرار است در تاریخ 16 شهریور برگزار گردد. در این رویداد به احتمال بسیار فراوان شاهد چهار مدل آیفون 14، شامل مدل استاندارد، مکس/پلاس، پرو و پرو مکس خواهیم بود. قدرتمندترین مدل از این سری همانطور که از نامش پیداست، آیفون 14 پرو مکس خواهد بود. یعنی در واقع هرچه در آیفون 14 پرو مکس ببینیم، نهایت توانایی اپل در فراوری یک گوشی هوشمند را نشان می دهد.

اما پرسشی که به وجود می آید اینجاست؛ با توجه به تمام قابلیت هایی که قرار است در آیفون 14 پرو مکس ببینیم، آیا این گوشی در نهایت واقعاً بهتر از آیفون 13 پرو مکس خواهد بود؟ به همین دلیل تصمیم گرفته ایم به مقایسه آیفون 14 پرو مکس و 13 پرو مکس بپردازیم تا ببینیم با توجه به اطلاعات کنونی، این دو محصول در چه زمینه هایی بیشترین تفاوت را با هم خواهند داشت.

مقایسه آیفون 14 پرو مکس با آیفون 13 پرو مکس

قبل از اینکه به مقایسه آیفون 14 پرو مکس با نماینده نسل قبل اپل بپردازیم، بهتر است نگاهی بیندازیم به معینات فنی آن ها روی کاغذ تا ببینیم اصلا باید چه انتظاری از این مقایسه داشته باشیم. توجه داشته باشید تمام آنچه که در رابطه با آیفون 14 پرو مکس در این مطلب می خوانید، برگرفته از شایعاتی است که پیرامون این گوشی وجود دارد.

نام محصولآیفون 14 پرو مکس (شایعات)آیفون 13 پرو مکس
قیمت1200 دلار1100 دلار
میزان نمایشگر6.7 اینچ6.7 اینچ
رفرش ریت1-120 هرتز متغیر10-120 هرتز متغیر
پردازندهA16 بایونیکA15 بایونیک
حافظه رم6 گیگابایت LPDDR56 گیگابایت LPDDR4X
حافظه داخلی256/512 گیگابایت، 1 ترابایت128/256/512 گیگابایت، 1 ترابایت
دوربین48 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی فوق عریض، 12 مگاپیکسلی تله فوتو12 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی فوق عریض، 12 مگاپیکسلی تله فوتو
دوربین سلفی12 مگاپیکسل با فوکوس اتوماتیک و گگرددگی دیافراگم f/1.912 مگاپیکسل با گگرددگی دیافراگم f/2.2
باتری4323 میلی آمپر ساعت4352 میلی آمپر ساعت
رنگ بندیگرافیتی، طلایی، نقره ای و بنفشگرافیتی، طلایی، نقره ای، آبی و سبز

قیمت

در وهله نخست می پردازیم به قیمت، جایی که گفته می گردد یک افزایش 100 دلاری را شاهد خواهیم بود. اینطور که به نظر می رسد، قیمت پایه مدل مورد انتظار برخلاف سال قبل از 1100 به 1200 دلار افزایش پیدا خواهد نمود تا بدین ترتیب مشابه قیمتی باشد که سامسونگ برای مدل پایه گلکسی S22 اولترا در نظر گرفته است. کاربران با پرداخت 100 دلار مبلغ اضافی، مجددا به یک محصول 6.7 اینچی دسترسی خواهند داشت که البته پیشرفت های محسوسی در زمینه های مختلف دارد.

آن دسته از کاربرانی هم که به گوشی بزرگ علاقه دارند اما نمی توانند بهای آیفون 14 پرو مکس را بپردازند، ظاهرا اپل یک مدل با نام مکس هم در نظر گرفته که نمایشگری با میزان مشابه دارد اما قیمت آن در مدل پایه از 900 دلار شروع می گردد. این گوشی در واقع همان آیفون 14 استاندارد اما با میزان ای بزرگ است.

طراحی و نمایشگر

بزرگ ترین تغییری که بین آیفون 14 پرو مکس و 13 پرو مکس شاهد خواهیم بود، طراحی نمایشگر آن هاست. اپل می خواهد برای دو مدل پرو از پرچم داران مورد انتظار خود، طراحی مدرن تر و زیباتری در نظر بگیرد و به جای ناچ، از حفره روی نمایشگر استفاده کند. البته وقتی می گوییم حفره، منظورمان حفره کوچکی نیست که در گوشی های اندرویدی شاهد هستیم. اصرار اپل به استفاده از سنسور تشخیص چهره باعث شده مجبور گردد از دو حفره روی نمایشگر آیفون 14 پرو و پرو مکس استفاده کند. یکی برای تعبیه دوربین سلفی و دیگری هم برای تعبیه سنسورهای مربوط به تشخیص چهره که میزان آن اندکی بزرگ تر است. حال این حفره ها طراحی آیفون ها را مجذوب نماینده تر خواهند کرد یا خیر موضوعی است که باید منتظر بمانیم تا معین گردد.

پنل پشتی این دو گوشی ظاهرا تغییر خاصی نخواهد داشت، البته به جز میزان سنسور دوربین اصلی. گفته می گردد دوربین اصلی آیفون مورد انتظار 48 مگاپیکسلی خواهد بود و این یعنی به احتمال فراوان باید میزان آن روی پنل پشتی بزرگ تر از سنسور 12 مگاپیکسلی باشد که اکنون در آیفون 13 پرو مکس شاهد هستیم. تا به امروز تصویر رسمی یا موثقی از پنل پشتی آیفون های تازه منتشر نشده اما بعید به نظر می رسد شاهد تغییر چشمگیری در این بخش باشیم.

یک تغییر اساسی دیگر در بخش نمایشگر، بازه تغییر رفرش ریت خواهد بود. این بار ظاهرا نمایشگر آیفون 14 پرو مکس قادر خواهد بود رفرش ریت خود را در شرایط مختلف از 1 تا 120 هرتز تغییر دهد تا بدین ترتیب در مصرف انرژی به شکل چشمگیری صرفه جویی گردد. آیفون 13 پرو مکس بخشی از عملکرد فوق العاده اش در نگه داری شارژ را مدیون تغییر رفرش ریت نمایشگر از 10 تا 120 هرتز است. بنابراین انتظار می رود در محصول مورد انتظار، تأثیر بیشتری را از سوی نمایشگر در بهبود نگه داری شارژ ببینیم.

در نهایت هم باید به قابلیت نمایشگر همواره روشن اشاره کنیم که ظاهرا یک قابلیت انحصاری برای مدل های پرو از سری آیفون 14 خواهد بود. این قابلیت در هیچ یک از آیفون های کنونی وجود ندارد ولی گفته می گردد با iOS 16 در آیفون 14 پرو و پرو مکس در دسترس قرار خواهد گرفت.

دوربین

همانطور که گفته شده، بزرگ ترین تغییر در بخش دوربین، میزان سنسور اصلی آیفون 14 پرو مکس است که از 12 در نسل قبل به 48 مگاپیکسل ارتقا پیدا خواهد نمود. اپل این تصمیم را گرفته تا گوشی های تازهش بتوانند در فیلم برداری، به وضوح 8K دست پیدا نمایند. امکانی که در بسیاری از گوشی های اندرویدی در دسترس واقع شده است اما در گوشی های اپل تا به امروز خبری از آن نبوده است.

در بین خبرهایی که تا به امروز پیرامون آیفون های تازه منتشر شده، تعداد کوتاهی از آن ها به بهبود کیفیت دوربین سلفی آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با قبل هم اشاره داشته اند. اینطور که به نظر می رسد، گگرددگی دیافراگم دوربین سلفی از f/2.2 در نسل قبل به f/1.9 در نسل تازه خواهد رسید که این یعنی عملکرد این دوربین در نور شب باید به مراتب بهتر باشد. حال باید دید آیا این ارتقاها روی کاغذ در عمل هم خود را نشان خواهند داد یا خیر.

عملکرد سخت افزاری

آیفون 14 پرو مکس قرار است از تراشه A16 بایونیک به عنوان قلب تپنده استفاده کند که گفته می گردد مثل همواره سریع تر، قوی تر و کم مصرف تر از نسل قبل یعنی A15 خواهد بود که در 13 پرو مکس حضور دارد. اما از آن جایی که این تراشه تازه هم قرار است مبتنی بر فناوری 5 نانومتری باشد، نباید انتظار پیشرفتی چشمگیر و انقلابی را داشته باشیم.

از طرفی بهره مندی از حافظه رم با فناوری LPDDR5 قطعا باعث بهبود تجربه مولتی تسکینگ در آیفون 14 پرو مکس خواهد شد؛ این در حالی است که آیفون 13 پرو مکس از حافظه رم با فناوری LPDDR4X بهره می برد. البته رم در هر دو گوشی 6 گیگابایت است. مدل تازه بعلاوه دیگر نسخه 128 گیگابایتی نخواهد داشت و یکی از دلایلی هم که باعث شده قیمت آن 100 دلار بیشتر باشد دقیقا همین است. چون مدل پایه این گوشی، 256 گیگابایتی خواهد بود.

طول عمر باتری و سرعت شارژر

کمی غیرممکن به نظر می رسد که اپل بخواهد ظرفیت باتری آیفون 14 پرو مکس را در مقایسه با قبل افزایش دهد. حداقل با استناد بر یک خبر می توانیم بگوییم شاید حتی ظرفیت باتری این گوشی در مقایسه با قبل کاهش هم داشته باشد. اما در این صورت هم کاهش ظرفیت خیلی زیاد نخواهد بود که بخواهیم ناامید شویم. فاصله بین دو باتری حتی با در نظر گرفتن این خبر، خیلی نزدیک به هم خواهد بود. بدین ترتیب به لطف تراشه ای بهینه تر و نمایشگری کم مصرف تر و بعلاوه پشتیبانی از قابلیت نمایشگر همواره روشن که احتیاج به روشن کردن گوشی برای چک کردن موارد مختلف را از بین می برد، آیفون 14 پرو مکس باید عملکرد بهتری در زمینه نگه داری شارژ در مقایسه با نسل قبل داشته باشد.

در بخش شارژر، فعلا آیفون 13 پرو مکس به عنوان برترین گوشی اپل نهایتا می تواند با سرعت 27 وات شارژ گردد. گفته شده اپل در حال کار روی یک شارژر 30 واتی برای گوشی های نسل بعد است اما نمی دانیم آیا منظور از نسل بعد در واقع همان سری آیفون 14 هستند یا خیر. در حال حاضر آیفون 13 پرو مکس در مدت زمان نیم ساعت تا 50٪ شارژ می گردد. در بدترین حالت، شرایط آیفون 14 پرو مکس هم همین خواهد بود.

مقایسه آیفون 14 پرو مکس با آیفون 13 پرو مکس؛ آیا تفاوت ها محسوس هستند؟

اینطور که به نظر می رسد، آیفون 14 پرو مکس با در نظر گرفتن مواردی که گفته شد، گوشی ارزشمندتری در مقایسه با آیفون 13 پرو مکس خواهد بود. اگرچه اپل قیمت آن را افزایش داده اما از طرفی یک سری قابلیت خوب و مجذوب نماینده هم به آن افزوده که تا حدودی این افزایش قیمت 100 دلاری را توجیه می نماید. حال باید دید در عمل، این قابلیت های تازه تا چه میزان بین دو گوشی تفاوت ایجاد می نمایند.

منبع: Toms Guide ,PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 شهریور 1401 بروزرسانی: 8 شهریور 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2227

به "مقایسه آیفون 14 پرو مکس با 13 پرو مکس؛ آنالیز تفاوت های احتمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه آیفون 14 پرو مکس با 13 پرو مکس؛ آنالیز تفاوت های احتمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید