مقایسه دوربین هواوی P40 پرو، P30 پرو، گلکسی اس 20 اولترا و آیفون 11 پرو مکس

به گزارش بوستان گفتگو، در این مطلب به مقایسه دوربین هواوی P40 پرو با سه پرچم دار قدرتمند دیگر از اندروید و iOS یعنی هواوی P30 پرو، گلکسی اس 20 اولترا و آیفون 11 پرو مکس می پردازیم تا ببینیم در نهایت کدام یک می تواند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

مقایسه دوربین هواوی P40 پرو، P30 پرو، گلکسی اس 20 اولترا و آیفون 11 پرو مکس

دلیل حضور مدل P30 پرو در این مقایسه، آنالیز تغییرات انجام شده و پیشرفتی است که هواوی از نسل قبل تا نسل جدید داشته. روی کاغذ، هواوی P40 پرو به نسبت نسل قبل خود یعنی P30 پرو پیشرفت های بسیار زیادی داشته و یکی از حیرت انگیزترین مجموعه دوربین های گوشی را در خود می بیند. در رابطه با تعیینات این دوربین ها بارها شنیده اید ولی در این آنالیز یک بار دیگر در قالب یک جدول، هرآنچه که باید در خصوص این چهار گوشی قدرتمند بدانید را برایتان نمایش خواهیم داد.

نکته قابل توجه در این مقایسه این است که نماینده های سامسونگ و اپل بهترین های سری خود هستند و این در حالی هست که P40 پرو در بین پرچم دارهای تازه معرفی شده هواوی بهترین نیست و مدل پرو پلاس آن با بهره مندی از دوربینی با قابلیت عظیم نمایی بیشتر، حرف اول را می زند. اما در کیفیت دوربین اصلی این دو گوشی تفاوتی دیده نمی گردد بنابراین انتظار می رود مقایسه به صورت عادلانه ای پیش برود.

گوشیهواوی P40 پرو پلاسهواوی P40 پرو
دوربین اصلی 50 مگاپیکسل

اندازه: 1/1.28 اینچ

دیافراگم: F/1.9

فاصله کانونی: 23 میلی متر

دارای لرزشگیر اپتیکال

اندازه: 1/1.28 اینچ

دیافراگم: F/1.9

فاصله کانونی: 23 میلی متر

دارای لرزشگیر اپتیکال

دوربین دوم40 مگاپیکسل

لنز اولترا واید

دیافراگم: F/1.8

فاصله کانونی: 18 میلی متر

40 مگاپیکسل

لنز اولترا واید

دیافراگم: F/1.8

فاصله کانونی: 18 میلی متر

دوربین سوم8 مگاپیکسل

لنز پریسکوپی با زوم 10 برابری

دیافراگم: F/4.4

فاصله کانونی: 240 میلی متر

دارای لرزشگیر اپتیکال

12 مگاپیکسل

لنز پریسکوپی با زوم 5 برابری

دیافراگم: F/3.4

فاصله کانونی: 125 میلی متر

دارای لرزشگیر اپتیکال

دوربین چهارم8 مگاپیکسل

لنز تله فوتو با زوم 3 برابری

دیافراگم: F/2.4

فاصله کانونی: 80 میلی متر

دارای لرزشگیر اپتیکال

ندارد
سنسور ToFدارددارد

این جدول تفاوت دوربین مدل P40 پرو با P40 پرو پلاس را به نمایش می گذارد و همانطور که می بینید، تنها در بخش عظیم نمایی بیش از 5 برابری است که تفاوت ها نمایان می شوند و خوشبختانه در این آنالیز به این مقدار نمی رسیم. در جدول زیر اما تفاوت چهار محصول مورد آنالیز را در بخش دوربین مشاهده خواهیم کرد تا به بخش اصلی یعنی مقایسه تصاویر ثبت شده توسط آن ها برسیم.

نام گوشیهواوی P40 پروآیفون 11 پرو مکسگلکسی اس 20 اولتراهواوی P30 پرو
دوربین اصلی 50 مگاپیکسل، گگرددگی دیافراگم F/1.912 مگاپیکسل، گگرددگی دیافراگم f/1.8108 مگاپیکسل، گگرددگی دیافراگم f/1.840 مگاپیکسلی، ‘گگرددگی دیافراگم f/1.6
دوربین تله فوتو / پریسکوپی12 مگاپیکسلی پریسکوپی، گگرددگی دیافراگم F/3.4 با عظیم نمایی 5 برابری اپتیکال12 مگاپیکسل تله فوتو، گگرددگی دیافراگم f/2.0 با عظیم نمایی 2 برابری اپتیکال48 مگاپیکسلی پریسکوپی، با عظیم نمایی 4 برابری اپتیکال و 10 برابری هیبریدی-اپتیکال8 مگاپیکسلی پریسکوپی، گگرددگی دیافراگم f/3.4، با عظیم نمایی 5 برابری اپتیکال
دوربین فوق عریض40 مگاپیکسل، گگرددگی دیافراگم: F/1.812 مگاپیکسل، گگرددگی دیافراگم f/2.412 مگاپیکسل، گگرددگی دیافراگم f/2.220 مگاپیکسلی، گگرددگی دیافراگم f/2.2
سنسور DS/ToFسنسور مدت پروازدوربین عقب نداردسنسور سنجش عمق 0.3 مگاپیکسل، گگرددگی دیافراگم f/1.0سنسور مدت پرواز

با نگاهی به تصاویر زیر می بینیم که هواوی P40 پرو در نور روز عملکردی حیرت انگیز دارد! به عبارتی می توان کیفیت تصاویر و جزئیات آن ها را با نمونه ای ثبت شده توسط گلکسی اس 20 اولترا برابر دانست! این کیفیت بالا در تصاویر ثبت شده در گوشی های آیفون 11 پرو مکس و هواوی P30 پرو نیز به خوبی مشهود است و در این سطح از رقابت بدیهی است همه گوشی ها در بهترین شرایط نوری بهترین عملکرد را داشته باشند.

مقایسه دوربین هواوی P40 پرو و پیکسل 4 ایکس ال؛ نبرد مدعیان

هواوی P40 پرو در بخش فوق عریض بدون شک و به طرز محسوسی پیروز است. در نمایش جزئیات، دقت رنگ ها و کنتراست تصویر، سنسور 40 مگاپیکسلی این گوشی بی نظیر عمل می نماید. تنها مشکل این محصول این است که به نسبت گلکسی اس 20 اولترا محدوده کمتری را پوشش می دهد و به عبارتی در این بخش انتظاری که داشتیم، با نماینده سامسونگ تحقق پیدا می نماید چون تصاویر در این گوشی واقعا عریض هستند! به طور کلی در این بخش از نظر محدوده پوشش داده شده، گلکسی اس 20 در رتبه نخست، هواوی P30 پرو در رتبه دوم، آیفون 11 پرو مکس در رتبه سوم و P40 پرو نیز در رتبه آخر قرار می گیرد. هرچند به کیفیت و دقت در نمایش رنگ ها که می رسد، پرچم دار جدید هواوی بی رقیب است!

هواوی P40 پرو رتبه اول بهترین دوربین گوشی در وب سایت DxOMark را کسب کرد!

در عظیم نمایی 5 برابری نیز باز هم این P40 پرو است که به وضوح بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. دوربین تله فوتو در این گوشی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی بهره می برد که به راحتی می تواند از نظر کیفیت، نمونه های ثبت شده توسط سنسور 8 مگاپیکسلی P30 پرو را از میان بردارد.

همین رجحان، حال با شدت کمتر به نسبت اس 20 اولترا نیز رخ می دهد. محصولی که به صورت خالص فقط تا 4 برابر می تواند عظیم نمایی اپتیکال داشته باشد. نماینده سامسونگ به صورت دیجیتال با کراپ کردن تصویر می تواند به عظیم نمایی 5 برابری دست یابد. در نمایش رنگ اما اگرچه P40 پرو عالی است، اما به نظر می رسد عملکرد P30 پرو و گلکسی اس 20 اولترا اندکی بهتر بوده.

همه ما می دانیم وقتی نوبت به عکاسی در شب می رسد گوشی های هواوی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهند و این میراث از نسل های گذشته به P40 پرو هم رسیده. اما خب به نظر می رسد این تصاویر در حالت معمولی بهترین نیستند. به خوبی می توان فراوری رنگ در آیفون 11 پرو مکس را دید که واقعی تر و بهتر بوده اما در نماینده هواوی، رنگ ها متمایل به قرمز شده اند.

اس 20 اولترا به نظر می رسد که در این بخش بهترین عملکرد را داشته باشد. نه بی روحی آیفون را دارد و نه اشباع رنگ P40 پرو. یک تعادل زیبا و دلنشینی در تصویر ثبت شده توسط دوربین این گوشی وجود دارد که باعث می گردد هم نوردهی به میزان عالی باشد و هم جزئیات بسیار خوبی در تصویر ثبت گردد.

P30 پرو هم توانایی زیادی از خود نشان داده اما به نسبت سری جدید خود هم از نوردهی کمتری برخوردار است، هم نویز بیشتری دارد و هم کیفیت نقاط روشن در آن به خوبی P40 پرو نیست. البته این عملکرد ضعیف تر دور از انتظار هم نبود.

آیا دوربین گلکسی اس 20 اولترا می تواند جایگزین دوربین DSLR گردد؟

وقتی حالت شب فعال می گردد، P40 پرو تصاویر روشن تری ثبت می نماید اما متاسفانه این روشن تر بودن تصویر به قیمت از دست رفتن جزئیات تمام می گردد. می توان کیفیت تصاویر ثبت شده در این گوشی را هم ردیف با آیفون 11 پرو مکس و هواوی P30 پرو دانست!

گلکسی اس 20 اولترا اما به بهترین شکل ممکن توانست تعادلی را در عکاسی در حالت شب ایجاد کند. هم نوردهی به نحو احسن انجام شده، هم جزئیات بالایی در تصویر وجود دارد و هم رنگ ها زنده و طبیعی به نظر می رسند. بنابراین در این بخش نماینده سامسونگ رقبای خود را به راحتی پشت سر می گذارد.

بدون شک در تصویر برداری فوق عریض و در حالی که حالت شب خاموش است، P40 پرو بهترین عملکرد را دارد. البته در نور روز هم صرفا مناطق تحت پوشش این گوشی کمتر از باقی گوشی ها بود وگرنه از نظر کیفیت، جزئیات و دقت، بیشترین امتیاز متعلق به نماینده هواوی است. تفاوت این محصول هم با سایر رقبا کاملا حس می گردد و می توان به جرات گفت از نزدیک ترین رقیب خود یک سر و گردن بالاتر ایستاده!

گلکسی اس 20 یا آیفون 11 پرو؛ کدام یک در سال 2020 انتخاب منطقی تری خواهد بود؟

متاسفانه این رجحان در حالت شب اصلا حفظ نمی گردد. ثبت تصاویر در این حالت 8 ثانیه به طول می انجامد و نتیجه بدست آمده نیز اصلا مورد قبول نیست! طوری که گلکسی اس 20 اولترا به راحتی می تواند آن را شکست دهد. اما خب حتی با حالت شب هم نمی توان کیفیت و زیبایی تصاویر در حالت فوق عریض استاندارد (حالت شب خاموش)، P40 پرو را با دیگر گوشی ها مقایسه کرد. عجیب است چرا در حالت شب نمی تواند همان رجحان را حفظ کند!

همانطور که احتمالا می دانید آیفون 11 پرو مکس با دوربین فوق عریض خود نمی تواند در حالت شب عکاسی کند و لذا عکس های ثبت شده توسط این گوشی در حالت فوق عریض استاندارد، تنها معیار سنجش نماینده اپل در برابر رقباست.

و اما به عظیم نمایی 5 برابری در نور شب که می رسیم، P40 پرو باز هم خود را به مقام اول می رساند چون دوربین این گوشی به صورت پیش فرض با وضوح 12 مگاپیکسل و عظیم نمایی 5 برابری اپتیکال عکاسی می نماید. اما در طرف مقابل می بینیم اس 20 اولترا با عظیم نمایی پیش فرض 4 برابری و P30 پرو با اندازه سنسور 8 مگاپیکسل باید برای رسیدن به P40 پرو کوشش زیادی انجام دهند که خب در نهایت باز هم این پرچم دار جدید هواوی است که با اختلاف پیروز می گردد.

البته یک نکته ای هم که وجود دارد وجود سایه قرمز رنگ شدید در تصاویر این گوشی است که به نظر می رسد به هنگام عرضه هواوی بتواند با بروزرسانی نرم افزاری این مشکل را حل نماید.

هنگامی هم که حالت شب روشن می گردد، در عظیم نمایی 5 برابری باید حتما با یک پایه عکاسی و یا دستانی ثابت به تصویربرداری پرداخت چون در غیر این صورت نتیجه نهایی خوب از آب در نمی آید. اما به مقایسه که برسیم می بینیم گلکسی اس 20 اولترا علی رغم ثبت تصویر روشن تر، در نمایش جزئیات به خوبی P40 پرو عمل نمی نماید. حتی سایه قرمز رنگ شدید هم در تصاویر ثبت شده توسط دوربین نماینده هواوی کمتر دیده می گردد!

در نهایت می رسیم به این که هر 4 گوشی عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند. P30 پرو صرفا جهت مشاهده پیشرفت هواوی در این آنالیز حضور داشت و لذت نباید زیاد ملاک قرار گیرد. اپل هم اگر بخواهد سال بعد گوشی خود را با قابلیت های کمتری به نسبت رقبا راهی بازار کند نمی تواند در جمع بهترین ها قرار گیرد. صرفا ثبت تصاویر با کیفیت نمی تواند ملاک باشد و اپل احتیاج دارد عظیم نمایی بیشتر، حالت شب در دوربین های مختلف و همچنین کیفیت بیشتر در عکاسی شب را برای گوشی های خود عرضه کند. چرا که در این مقایسه دیدیم بعضا اصلا آیفون حضور نداشت!

هنوز وب سایت DxOMark امتیاز گلکسی اس 20 اولترا را از نظر عکاسی و فیلم برداری تعیین نکرده اما با این حال فعلا هواوی P40 پرو در صدر واقع شده است و این رتبه را با امتیاز بسیار بالایی نیز بدست آورده! شاید در بهترین حالت گلکسی اس 20 اولترا به یاری قابلیت فیلم برداری بتواند هم امتیاز با این گوشی در صدر قرار گیرد!

این مقایسه هنوز به معنای واقعی کلمه کامل نیست چون فیلم برداری و دوربین سلفی نیز باید مورد آنالیز قرار گیرند و نمی توان بدون آن ها نظر قطعی را در خصوص عملکرد کل مجموعه عکاسی این گوشی ها صادر کرد. با این حال آنالیز دوربین های اصلی گوشی در بخش عکاسی می تواند بسیاری از چیزها را برای کاربران تعیین کند. مسلما در آینده مقایسه بیشتری از این گوشی ها منتشر خواهد شد که در زمان مناسب جزئیات آن ها را به اطلاع شما عزیزان می رسانیم.

تست سرعت گلکسی اس 20 اولترا و آیفون 11 پرو مکس؛ کدام یک سریع تر است؟

منبع: gsmarena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 997

به "مقایسه دوربین هواوی P40 پرو، P30 پرو، گلکسی اس 20 اولترا و آیفون 11 پرو مکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین هواوی P40 پرو، P30 پرو، گلکسی اس 20 اولترا و آیفون 11 پرو مکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید