معرفی برترین آکادمی و روش آموزش کدنویسی بچه ها

به گزارش بوستان گفتگو، کدنویسی چیست؟

به بیان ساده کد نویسی دستوراتی در قالب کد را به شی هدف برای اجرا می دهد به طور مثال وقتی ما به عنوان کد نویس به کامپیوتر دستور می دهیم از آنجایی که کامپیوتر هیچ زبان بومی نمی فهمد، دستورات ما باید در قالب کد به آن ارائه گردد این همان کد نویسی است.

معرفی برترین آکادمی و روش آموزش کدنویسی بچه ها

کد نویسی بچه ها

در جهانی امروزی که تکنولوژی و فناوری به سرعت در حال توسعه است، یادگیری کد نویسی برای بزرگسالان و حتی برای بچه ها یک امر ضروری ست.

یادگیری کدنویسی برای نوجوانان به ویژه از دوران کودکی می تواند در آینده، جهانیی از فرصت ها را برای پیشرفت و موفقیت در مسیرشان قرار بدهد. آموزش کد نویسی بچه ها، تفکر انتقادی را شامل فکر بچه ها می نماید و آنها را برای آشنایی با جهانی امروزی که مبتنی بر فناوری های تازه است آماده میکند. به همین منظور ما در آموزشگاه یاسان آموزش برنامه نویسی بچه ها و نوجوانان را با هدف آماده سازی بچه ها برای روبروه با جهانی امروز را به آنها ارائه می دهیم.

تاریخچه آموزش کد نویسی بچه ها

آموزش کد نویسی بچه ها به طوری که ما امروز با آن سر و کار داریم در حدود 60 سال پیش با یک لاک پشت آغاز شده است. اولین بار، جین پیاگِت ایده مفهوم ساختار گرایی را عنوان کرد که به ایجاد فرآیند یادگیری اشاره می کرد. او بر این باور بود که بشریت اساسِ یادگیری را به جای کسب دانش، بر اساس تجربیات قبلی خود بنا نموده است، اما بچه ها جهان پیرامون خود را مانند انسان های بزرگسال نمی بینند، بلکه بچه ها مانند یک عامل فعال و تازه با جهانی اطراف خود ارتباط برقرار می نمایند و ایده ها و روش های رو به رشد و منحصر به خود را می سازند. قسمتی از این ایده ساختار گرایی در برگیرنده تفکر کنجکاو می باشد. این تئوری بر این اساس است که بچه ها از طریق انجام دادن و اکتشاف مسائل مختلف بهتر یاد می گیرند و آموزش می بینند

چرا بچه ها باید کد نویسی را یاد بگیرند؟

کد نویسی برای بچه ها کم و سن و سال در نگاه اول، یک کار غیر ممکن به نظر می آید، اینکه از بچه ها بخواهیم که در بدو ورود به این جهانی تازه، خودشان را با توانایی ساخت یک اپلیکیشن تصور نمایند، کار بسیار سنگینی خواهد بود. اما این واقعیت کاملا قابل دستیابی است. با وجود برنامه ها و سایت ها، و اسباب بازی های کثیری که امروزه وجود دارند، کد نویسی می تواند مجذوب کننده و قابل هضم باشد.

بعلاوه با دنبال کردن مسیر آموزش کد نویسی برای بچه ها، بچه ها می توانند مهارت های پایه خود را برای مدت تحصیلشان کسب نمایند علاوه بر این کد نویسی بچه ها مهارت های نرمی مانند کار گروهی و تفکر انعطاف پذیر را به آنها می آموزد به همین دلیل والدین با تشویق بچه ها به یادگیری مفاهیم اولیه کد نویسی فرزندشان را برای موفقیت در زمینه های مختلف آماده می نمایند.

مزایای آموزش کدنویسی بچه ها و نوجوانان

درک بهتر بچه ها از جهانی امروز با کد نویسی

بسیاری از افراد در جهانی پر از تکنولوژی امروز، از اینکه چه چیزی تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها، بازی های ویدیویی و ... را می سازد، هیچ گونه اطلاعاتی ندارند. دانش اولیه کد نویسی می تواند دیدگاه ما را در خصوص این تکنولوژی ها عوض کند، و چشم ما را به امکانات بی نهایت کد نویسی باز کند. کد نویسی یک دانش اساسی در عصر دیجیتال است و این برای بچه ها مهم است که بتوانند تکنولوژی اطراف خود را درک نمایند.

رشد خلاقیت در بچه ها

کد نویسی بچه ها به صورت کلی یک فرآیند خلاقانه است. وقتی شما یک زبان تازه را یاد می گیرید، از طریق از آن می توانید خودتان را معرفی کنید. همین اتفاق برای زبان کد نویسی نیز رخ می دهد. کد نویسی ،بچه ها را قادر می سازد تا نه تنها بتوانند از رسانه های دیجیتالی و تکنولوژی استفاده نمایند بلکه آن را ایجاد نمایند. این دانش آموزان به جای صرفا بازی کردن با اپلیکیشن ها و بازی های ویدیویی، می توانند بازی های ویدیویی خودشان را تصور و ایجاد نمایند.

در فرایند کد نویسی، بچه ها همراه با آزمون و خطا، کد نویسی را می آموزند و فکر خود را تقویت می نمایند. دقیقا مانند آشپزی یا نقاشی، بچه ها با کد نویسی نیز حس رضایت و نشاط را از آغاز کار با هیچ دانسته ای و بعد فراوری یک خروجی به دست خواهند آورد و حتی فراتر نیز خواهد رفت. در جهانی واقعی، فعالیت های خلاقانه معمولا با مواد فیزیکی محدود می شوند (مانند مواد اولیه برای آشپزی یا بوم رنگ برای نقاشی) اما با کد نویسی در جهانی بی نهایت مجازی، تنها محدودیتِ بچه ها، تخیلات آن ها خواهد بود. حتی زمانی که آن ها اشتباه می نمایند هم چیزی را می آموزند و بچه ها به خلاقیت تشویق می شوند.

تقویت مهارت ریاضی

کد نویسی به بچه ها یاری می نماید تا بتوانند مفاهیم ریاضی را بهتر تجسم نمایند، بعلاوه به آن ها اجازه می دهد که ریاضی را در جهانی واقعی به کار ببرند، و باعث می گردد که ریاضی برایشان سرگرم نماینده و مجذوب کننده باشد. این در حالی است که کد نویسی بچه ها در بسیاری از برنامه های بنیادی امروز وجود دارد.

بهبود مهارت حل مسئله بچه ها

هرکسی که تا به حال با کدها کار نموده باشد، از تازه کاران تا متخصصین این رشته، به شما خواهد گفت که نوشتن کدها به سرعت چالش برانگیز خواهد شد، و یا به زبان ساده تر کد نویسی می تواند ناامید نماینده باشد، اما این احساس بسیار سازنده خواهد بود زیرا بچه ها فرا می گیرند همیشه راهکاری وجود دارد حتی اگر آن راهکار کار نکند. آن ها می توانند کاری که در حال اجرا آن هستند را بدون ترس از شکست بهبود بخشند.

با معرفی کد نویسی، بچه ها می آموزند که در هنگام روبرو با یک مسئله کد نویسی، چند جانبه فکر نمایند.

بعلاوه کد نویسی بچه ها آنها را برای زندگی در جهانی دیجیتال آینده آماده می نماید. کد نویسی در ارتباطات، خلاقیت، ریاضی، نوشتن، و اعتماد به نفس به بچه ها یاری می نماید.

تقویت اعتماد به نفس

ایجاد اعتماد به نفس در بچه ها برای والدین مسئله ای بسیار مهم است و گاهی کمبود اعتماد به نفس بچه ها و یا نوجوانان به دغدغه اصلی والدین تبدیل می گردد. همیشه یادگیری مهارتی تازه برای بچه ها و حتی بزرگسالان شور و شوقی وصف ناپذیر در فرد ایجاد میکند و طبیعتا باعث افزایش اعتماد به نفس فرد می گردد.

والدین اعتقاد دارند که بچه های که به یاری کد نویسی مسائل را حل می نمایند، اعتماد به نفس بالاتری دارند . بچه ها در کد نویسی با کاری آشنا می شوند که خارج از دایره آموخته های قبلی آنهاست و موفقیت در تمامی مراحل این کار برای آنها از مجذوب کنندهیت به خصوصی برخوردار است . بعلاوه همکاری با سایر بچه ها درمحیطی مبتنی برکلاس باعث افزایش روابط اجتماعی آنها می گردد بنابراین می توان گفت آموزش کد نویسی بچه ها، باعث ایجاد مهارت های تعاملی آنها می گردد .

بهبود روابط اجتماعی

کدنویسی، ارتباطات منطقی را آموزش میدهد و مهارت های کلامی و نوشتاری را بیشتر می نماید. یادگیری کدنویسی برای بچه ها نه تنها باعث می گردد در حین آموزش با همسن و سالانش ارتباط بگیرد و به این صورت باعث افزایش روابط اجتماعی کودک می گردد. کد نویسی را می توان زبان آینده جهان دانست و برای ارتباطات در آینده ای نه چندان دور بچه ها احتیاجمند تکنولوژی های پیشرفته و کدنویسی خواهند بود؛ ما معتقدیم آشنا نبودن بچه ها با این زبان در آینده تبعاتی مانند بی سوادی برای آنها در پی خواهد داشت بنابراین می توان گفت یادگیری کد نویسی به معنای یادگیری یک زبان تازه است.

آینده شغلی

در عصر تکنولوژی امروز، مشاغل زیادی برای افرادی که کد نویسی بلد هستند وجود دارد؛ یادگیری کد نویسی در زمان کودکی به او اجازه میدهد تا به هر شغلی که مورد علاقه اش است ورود کند.

طبق پیش بینی ها در دهه های آینده بسیاری از مشاغل با ورود ربات ها به صنعت از بین می رود ، بنابراین تلفیق کد نویسی با رشته های دیگر برای بچه ها شما که در دهه آینده به سن اشتغال می رسند ، جای نگرانی برای آینده شغلی آنها باقی نمی گذارد.

برترین زبان برای کد نویسی بچه ها و نوجوانان

زبان های کد نویسی مختلف عملکرد های مختلفی هم دارند، به طور مثال برای ساخت یک بازی ویدیویی از زبان های متفاوتی نسبت به ساخت یک وب سایت، کد نویسی ربات و کد نویسی یه اپلیکیشن استفاده می گردد بچه ها می توانند با یاری گرفتن از والدینشان و بسته به سطح مهارت خواندن، سن و علایق شخصی نسبت به انتخاب یک زبان کد نویسی برای آغاز اقدام نمایند.

انواع کد نویسی بچه ها و نوجوانان

به طور کلی کد نویسی به دو صورت کد گذاری مبتنی بر بلوک و کد نویسی متنی وجود دارد.

رایج ترین شکل کد نویسی بچه ها کد گذاری مبتنی بر بلوک است، بچه ها به جای اینکه مجبور شوند کد نویسی را با کد های متنی پیچیده آغاز نمایند با استفاده از زبان های کد نویسی مبتنی بر بلوک، اصول اولیه کد نویسی را به راحتی یاد بگیرند.

در کد نویسی مبتنی بر بلوک بچه ها می توانند از بلوک ها و تصاویر آماده برای ساخت انیمیشن و یا بازی مورد نظرشون استفاده نمایند. هر بلوک نشان دهده یک خط کد است این پلتفرم به بچه ها این اجازه را می دهد که به جای نوشتن کد به سادگی برای ایجاد دستورات کد نویسی، بلوک های مورد احتیاج خود را به داخل تصویر بکشند و رها نمایند؛ در واقع بچه ها در حال کد نویسی بدون استفاده از متن هستند این به بچه ها یاری می نماید تا سریع تر مفاهیم اولیه و اصول کد نویسی را درک نمایند.

زبان های مناسب برای کد نویسی بچه ها در سنین مختلف

بچه های که به تازگی با مهارت خواندن آشنا شدند می توانند آغاز به یادگیری زبان های کد نویسی مبتنی بر بلوک مانند اسکرچ و اسکرچ جونیور نمایند. بچه ها آشنا به خواندن و نوشتن هم می توانند از زبان های کد نویسی که مبتنی بر خطوط ساده متنی هستند مانند پایتون استفاده نمایند، بعلاوه افراد علاقه مند به حوزه کد نویسی وبسایت می توانند با آموزش Htmlآغاز به کار نمایند.

در ادامه به معرفی یک به یک و کامل تر زبان های کد نویسی بچه ها خواهیم پرداخت:

اسکرچ

کد نویسی اسکرچ از سیستم کد گذاری مبتنی بر بلوک استفاده میکند که این امکان را برای شما فراهم می نماید که انیمیشن، بازی و غیره را بدون نوشتن کد بسازید.

برای معرفی بچه ها و حتی بزرگسالان به جهانی کد نویسی، اسکرچ یک زبان مناسب برای آغاز و کاملا رایگان است و می تواند گزینه مناسبی باشد.

اسکرچ جونیور

با اسکرچ جونیور دانش آموزان بلوک های کد نویسی را در کنار هم قرار میدهند تا با استفاده از آنها شخصیت های برنامه حرکت های مورد نظر را انجام دهند. اسکرچ جونیور از زبان کد نویسی اسکرچ الهام گرفته است که از طریق بچه ها و دانش آموزان در سرتاسر جهان استفاده میگردد. زبان مورد استفاده در این نرم افزار و ظاهر آن طوری طراحی شده است که برای بچه ها 5 سال به بالا مجذوب کننده باشد.

هنگامی که بچه ها با اسکرچ جونیور کد گذاری مینمایند به جای اینکه با نرم افزارهای دیگران کار نمایند، یاد میگیرند که چگونه ایده هایشان را همان گونه که دوست دارند در کامپیوتر بیان نمایند. بچه ها یاد میگیرند که منطقی فکر نمایند و مهارت های حل مسئله خود را تقویت نمایند همزمان یاد میگیرند از فرمول های ریاضی به طور معناداری استفاده نمایند.

پایتون

پایتون از این نظر منحصر به فرد است که به راحتی قابل درک است برای بچه ها بالای 10 سال که تجربه کد نویسی ندارند پایتون به عنوان یک زبان کد نویسی متنی ساده می تواند گزینه مناسبی برای آغاز باشد زیرا پایتون از نماد ها و کد های ترکیبی پیچیده ای استفاده نمی نماید.

اگرچه برای آغاز کد نویسی، زبان های گرافیکی و مبتنی بر بلوک مانند اسکرچ گزینه مناسبی هستند اما با رشد بچه ها، سطح مهارت و یادگیری آنها از آموزه های اسکرچ پیشی می گیرد و فعالیت در این زمینه دیگر برایشان مفید نمی باشد اما آموزه های پایتون برای بچه ها و پیشرفت در این زبان کد نویسی محدودیت ندارد و می تواند مهارت ها و اختیارات بیشتری در حوزه کد نویسی بچه ها، به آنها ارائه دهد.

برای گذراندن آموزش اصولی زبان های برنامه نویسی مناس بچه ها با کارشناسان آموزشگاه یاسان ارتباط بگیرید.

منبع: انتخاب
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2278

به "معرفی برترین آکادمی و روش آموزش کدنویسی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین آکادمی و روش آموزش کدنویسی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید