مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک[

به گزارش بوستان گفتگو، در بین تمام سقف های ساختمان، سقف تیرچه بلوک پرکاربردترین نوع آن ها است. در این سیستم سازه ای، تیرچه ها به عنوان تیر فرعی و بلوک عامل پر کننده بین تیرچه ها است. در این جا از بلوک های توخالی سبک بتنی، سفالی و یا فوم پلی استایرن برای پر کردن فضای خالی بین تیرچه ها استفاده می گردد.

مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک[

جهت دریافت خدمات اجرای آلاچیق پشت بام با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

این عنصر سازه ای جزء دال های یکطرفه به شمار می آیند که برای کاهش بار مرده بر ساختمان از بلوک های تو خالی در ساخت آن استفاده می گردد. در این نوع سقف، تیرچه ها در دو نوع بتنی و یا فولادی مورد استفاده قرار می گیرند و فاصله بین آنها حدود 50 سانتی متر است. به طور کلی در ساخت تیرچه باید محاسبات کاربردی بر مبنای سفارش مشتری صورت پذیرد.

این سقف با استفاده از تیرچه و بلوک که به صورت پیش ساخته در کارخانه فراوری می شوند و با انجام مرحله بتن ریزی اجرا می شوند. بعد از قرار دادن تیرچه ها در فاصله های معین و انجام شمع بندی زیر تیرچه ها, بلوک ها در بین فاصله دو تیرچه چیده می شوند. سپس آرماتورهای حرارتی جاگذاری شده و عملیات بتن ریزی صورت می گیرد.

از نکات مهم در خصوص این سقف این است که در صورتی که قصد دارید وزن آن را سبک کنید، می توانید بخشی از مقطع کششی بتن را حذف نموده و تنها آن بخشی که برای جایگذاری میلگردهای کششی مورد احتیاج است، را باقی گذارید. با انجام این کار در مصرف بتن نیز صرفه جویی می گردد.

بتن قابلیت تحمل کشش ندارد و از این رو استفاده از آن در بخش های پایینی سقف که کشش دارد، کاری بی فایده بوده و تنها باعث بالا بردن وزن سقف می گردد. بنابراین پیرو نکته ای که در بالا گفته شد، با حذف بتن می توان بار مرده وارد بر ساختمان را تا اندازه زیادی کاهش داد.

اجزای سقف تیرچه و بلوک شامل موارد زیر می باشد:

  • تیرچه
  • بلوک
  • آرماتورهای منفی و آرماتورهای افت و حرارت
  • کلاف میانی
  • بتن پوشش درجا

از این عنصر سازه ای در انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های آجری, اسکلت فلزی و بتنی استفاده می گردد و دارای فواید و مزیت های زیر می باشد:

مزایای اجرای سقف های تیرچه بلوک

  • اجرای این سقف احتیاجی به نیروی کار متخصص و یا تجهیزات ویژه ندارد و توسط کارگران معمولی ساختمان نیز قابل اجرا می باشد.
  • شمع بندی حین اجرای سقف باعث می گردد این نوع سقف ها لرزش کمتری نسبت به سایر نمونه ها داشته باشد.
  • قالب بندی زیر سقف ها فقط با شمع بندی و نصب چهار تراش در فاصله های معین صورت می گیرد و احتیاجی به افراد متخصصی که قالب بندی و آرماتوربندی سقف های بتن آرمه را انجام می دهند، نیست.
  • نصب این عنصر سازه ای به دلیل پیش ساخته بودن تیرچه و بلوک به سرعت و آسانی صورت می گیرد.
  • اجرای آن احتیاجی به کارهای وقت گیر کارگاهی و هزینه بردار ندارد.
  • تیرچه و بلوک در کارخانه های صنعتی و تحت نظارت کنترل کیفی فراوری می شوند و برای انجام این کار نیروی انسانی کمتری مورد احتیاج است.
  • استفاده از بلوک های توخالی باعث کاهش مصرف بتن می گردد که این امر باعث صرفه جویی شده و از نظر مالی مقرون بصرفه است.
  • مقاومت بالایی در برابر نیروهای افقی مانند باد و زلزله دارند.
  • تیرچه بلوک ها وزن سبکی دارند و حمل و نقل آنها احتیاجی به استفاده از جرثقیل ندارد زیرا می توان آن ها را توسط کارگران به طبقات منتقل کرد.
  • بتن کششی در این جا توسط بلوک جایگزین می شوند که این امر دلیل مالی بودن این نوع سقف هاست.
  • با اجرای این عنصر سازه ای، امکان اجرای همزمان چند سقف وجود دارد و احتیاجی به استفاده از جک های زیر سقفی نیست.
  • استفاده از این نوع سقف مصرف گچ و خاک را کاهش می دهد و یکنواختی بیشتری در زیر سقف ایجاد می نماید.
  • نوعی عایق صوتی, حرارتی و رطوبتی می باشند.
  • مقاومت و استحکام آن ها در برابر آتش سوزی بسیار بالا می باشد.

معایب اجرای سقف تیرچه بلوک

  • اجرای آن در مکان هایی که سقف قوسی و مثلثی شکل می باشد، با محدودیت هایی رو به رو می باشد.
  • در مقایسه با سقف دال بتنی و کامپوزیت از صلبیت لازم برخوردار نمی باشد.
  • امکان شکستن پاشنه تیرچه وجود دارد.
  • حداکثر دهانه قابل پوشش با استفاده از سقف تیرچه بلوک 8 متر می باشد.

نکات اجرایی

  • عرض تیرچه ها نباید از 10 سانتی متر کم تر باشد.
  • فاصله قرارگیری محور تا محور دو تیرچه متوالی باید از 70 سانتی متر کم تر باشد.
  • حداقل فاصله دو بلوک بعد از نصب در دو سمت یک تیرچه نباید از 6.5 سانتی متر کم تر باشد.
  • بتن پوششی بخش بالایی تیرچه باید کم تر از یک دوازدهم فاصله محور تا محور تیرچه ها باشد.
  • قطر سقف برای تیرهایی با تکیه گاه ساده نباید از یک بیستم دهانه کم تر باشد.
  • حداکثر دهانه مورد پوشش قرار گرفته یا تیرچه های منفرد، نباید از 8 متر بیش تر گردد.

تیرچه بتنی

تیرچه بتنی، المانی از پیش ساخته شده است که از بتن و آرماتورهای فولادی تشکیل شده است. در ساختار آن ها بلوک ها در میان تیرچه ها قرار گرفته و با بتن پوشیده می شوند. بر اساس روش فراوری، تیرچه های بتنی در دو دسته خرپایی و پیش تنیده قرار می گیرند. قیمت تیرچه بتنی بر اساس طول و ارتفاع آن، متغیر می باشد.

برای ساخت تیرچه بتنی، آرماتورهای اصلی مورد احتیاج سقف باید به یک شبکه خرپایی با ایستایی کافی متصل شوند.

تیرچه پاشنه بتنی

به قسمت بتنی تیرچه خرپایی، پاشنه بتنی گفته می گردد. این قسمت محل قرار گیری بتن بوده و به عنوان پوشش دهنده و مهار کننده میلگردهای زیرین خرپا عمل می نماید. تیرچه پاشنه بتنی در اجرای سقف از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در صورتی که مسئله ای در ساختار آن وجود داشته باشد، جایگذاری بلوک ها با سختی رور به رو می گردد.

تیرچه کرومیت (تیرچه فلزی)

تیرچه کرومیت که با نام تیرچه فلزی نیز شناخته می گردد، از یک تسمه یا ورق و دو بال در قسمت فوقانی و تحتانی تشکیل شده است. از مزایای استفاده از تیرچه کرومیت، بالا بردن سرعت اجرای سقف می باشد. عموما وزن این تیرچه ها با بارگذاری مسکونی و استفاده از تیرچه های 5 تا 6 متری نباید بیش از 10 کیلوگرم باشد. از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرچه کرومیت، طول آن می باشد.

تیرچه صنعتی

تیرچه صنعتی چیست؟ تیرچه های صنعتی یا ماشینی متشکل از خرپایی فلری است که میلگردهای برشی آن با استفاده از نقطه جوش به آرماتورهای تحتانی و فوقانی متصل شده است. از عوامل موثر در قیمت تیرچه صنعتی، طول و ابعاد آن می باشد.

نحوه انبار نمودن تیرچه بلوک

برای انبار کردن و قرار دادن تیرچه ها بر روی یکدیگر باید احتیاط لازم صورت پذیرد. چرا که باید به گونه ای قرار گیرند که بتن موجود در زیر آن ها خرد نگردد. بهتر است تیرچه ها به پهلو خوابانده نشوند و بیش تر از ده ردیف بر روی هم قرار نگیرند.

بلوک

در ساخت سقف تیرچه بلوک، این عنصر نقش پر کننده و در حکم قالب بتن می باشد. این بلوک ها باید دارای ویژگی هایی باشند. برای مثال در صورتی که قدرت جذب آب آن ها از 20 درصد بیش تر باشد، رطوبت گچ و خاک جذب آن شده و پوک شدن آن را در پی دارد. هم چنین اگر این میزان از 13 درصد کم تر باشد، چسبندگی ملات به آن کم شده و امکان طبله کردن آن وجود دارد.

بلوکی که به منظور ساخت این نوع سقف مورد استفاده قرار می گیرد، بلوک پلی استایرن می باشد. از مزایای استفاده از این بلوک می توان به کاهش وزن سقف در حدود صد کیلوگرم در هر متر مربع اشاره نمود.

هم چنین به کارگیری آن ها سرعت اجرا را تا اندازه زیادی بالا می برد. این محصول در مقابل آتش سوزی مقاوم می باشد. نکته مهم استفاده از نمونه هایی است که از دانسیته بالا برخوردار بوده و ساخت آن ها بر اساس استانداردها انجام شده باشد.

ساختار سقف تیرچه بلوک چگونه است؟

در ساختار سقف تیرچه بلوک تیرچه ها به عنوان تیر فرعی و بلوک به عنوان پرکننده بین تیرچه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از سقف تیرچه بلوک چه مزایایی دارد؟

عدم احتیاج به تجهیزات ویژه، لرزش کم تر نسبت به سایر سقف ها، سرعت نصب بالا، کاهش مصرف بتن، مقاومت بالا در برابر نیروهای افقی مانند باد و زلزله، کاهش مصرف مصالح و مقاومت در برابر آتش سوزی از مزایای استفاده از این سقف می باشد.

قیمت تیرچه چقدر است؟

برای مشاهده قیمت تیرچه و تیرچه کرومیت کلیک کنید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 10 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1015

به "مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک[" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و معایب سقف تیرچه بلوک["

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید