مرور تهران در محله امامزاده یحیی

به گزارش بوستان گفتگو، تهران پایتخت 200 ساله ای است که هنوز در گوشه و کنار آن می توان نشانه هایی از روزهای دور پیدا کرد. روزهایی که این شهر هنوز رنگ و لعاب مدرنیته بر چهره نداشت، روزهایی که کوچه هایش عمودی نبود و میشد خستگی کار روزانه را در صفای کوچه باغ هایش فراموش کرد. از روزهای تهران چند محله باقی مانده که هر چند ساختمان های شیشه ای و بتنی و سنگی زیر پوستشان خزیده اند و چهره شان را شبیه بقیه نقاط شهر کرده اند، اما هنوز تک بناها و کوچه های قدیمی آن می تواند شاهدی باشد از سبک زندگی مردمان پایتخت در روزهای دور، یکی از این محله ها امامزاده یحیی است. محله ای میان خیابان ری و خیابان سیروس، جایی که بناهای شاخصی را می توان در آن دید از جمله حمام نواب و عمارت وثوق الدوله و خانه مدرس که هر کدام راوی یک گوشه از تاریخ و ماجراهای این شهر را روایت می کنند.

مرور تهران در محله امامزاده یحیی

در کنار تمام بناهای تاریخی که در سال های اخیر بازسازی شده و تغییر کاربری داده اند، یکی از دیدنی های محله عودلاجان و محله امامزاده یحیی، چنار نهصد ساله ای است که دو همسایه دیگرش که آن ها هم درختانی کهن بودند در طول سال ها به دلیل تعریض خیابان قطع شده و خشکیدند، اما این چنار مانده تا شاهدی باشد بر قدمت این محله.

در امامزاده یحیی خانه های تاریخی زیادی باقی مانده که در این سال ها بعضی از آن ها مرمت و بازسازی شده و امکان بازدیدشان برای عموم فراهم شده است. از جمله خانه وثوق الدوله که متعلق به مهرانگیز کامبیز یکی از نوادگان تبار قاجار بوده، این خانه برای کسانی که سریال پدر سالار را دیده اند محل آشنایی است. البته حالا دیوار بین کوچه و حیاط جایش را به نرده هایی فلزی داده و از خیابان به خوبی می گردد ایوانی که در آن اسدالله خان (محمدعلی کشاورز) قدم می زد و امورات خانه را زیر نظر داشت، دید.

خانه دیگری که در این محل قرار گرفته است، خانه مرحوم مدرس است. این خانه در گذر میرزا محمود وزیر قرار گرفته است و هم محل وقوع اتفاقات تاریخی بسیاری بوده و هم دارای ارزشهای معماری قابل توجهی است. این خانه تنها محل سکونت مرحوم مدرس نبود، بخشی از فعالیت های سیاسی و فرهنگی ایشان در همین خانه انجام می شد و همین مسئله اهمیت تاریخی این خانه را بیشتر می کند.

مدرسه علمیه معمار باشی یکی دیگر از بناهای ارزشمند این محله است که در دوره فتحعلیشاه قاجار ساخته شده و از نظر تاریخی اهمیتش به روزی بر می گردد که اولین شهید مشروطه روی ایوان این مدرسه با شلیک گلوله ای به قلبش کشته شد.

علاوه بر تمام این بناها و جاذبه های تاریخی، قدم زدن در کوچه و پس کوچه های عودلاجان و امامزاده یحیی می تواند شما را ببرد به روزهای دور تهران، کوچه های باریکی که راهی برای ماشین ها ندارند و گذرها و ساباط هایی که همه نشان از معماری متناسب با اقلیم تهران دارند، امری که این روزها کمتر در این شهر دیده می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 319

به "مرور تهران در محله امامزاده یحیی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرور تهران در محله امامزاده یحیی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید