مدیریت مالی زنجیره تأمین با سککوک

به گزارش بوستان گفتگو، کارشناسان می گویند کاهش توان خرید مردم با افزایش تورم رابطه دارد و یکی از بهترین و سریع ترین راهکارها برای برون رفت از این شرایط، استفاده از اعتبار به جای وجه نقد است.

مدیریت مالی زنجیره تأمین با سککوک

این اعتبار می تواند در قالب کارت های اعتباری در اختیار مردم قرار بگیرد. برای تأمین اقتصادی مولد غیرتورمی، به مدیریت اقتصادی زنجیره تأمین نیاز است؛ موضوعی که کارشناسان شرکت سکوی کسب و کار الکترونیک در آن تبحر دارند.

این شرکت در سال 94 و با هدف مدیریت اقتصادی زنجیره تأمین، به صورت رسمی تأسیس شده است و در سال 98 با طراحی و ساخت پلتفرم سککوک پیروز به اخذ گواهی دانش بنیانی از سوی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری شده است.

مدیرعامل شرکت سکوی کسب و کار الکترونیک در خصوص نحوه شکل گیری پلتفرم سککوک به جام جم می گوید: سککوک برپایه مطالعات انجام شده و احساس نیاز به ایجاد بستری الکترونیک برای ایجاد ارتباط میان داده های اقتصادی، کالایی و لجستیکی در سطح ملی ایجاد شده است. رشد پیچیدگی عملیات اقتصادی در این سه چرخه، استفاده از ابزار و فناوری های مدرن را برای پوشش به موقع و کارآمد حجم فعالیت و همگام سازی آنها برای بنگاه های کوچک، میانه و حتی کلان را ناگزیر کرده است. در دنیای شدیدا رقابتی اقتصاد دنیای، بهره نبردن از فناوری های نوین توان رقابت را کاهش می دهد و منجر به خروج یک بنگاه یا حتی یک صنعت از گردونه رقابت برای بقا خواهد شد.

فردوس باقری ادامه می دهد: به کارگیری ابزار و فناوری های مدرن در چرخه های مختلف هر فعالیت اقتصادی، بر روی صرفه اقتصادی بیشتر آن فعالیت، افزایش بازدهی و ایجاد تناسب بیشتر میان کیفیت و بهای محصولات تأثیرگذار خواهد بود که همگی مقرون به صرفه بودن و پایداری آن فعالیت را تضمین می کند.

به گفته او، پلتفرم سککوک با هدف ایجاد یک زیست بوم پویا برای کسب وکارهای مدل B2B ایجاد شده و در ساخت آن بهبود فاکتورهای اقتصادی در سطوح محلی، منطقه ای و ملی مدنظر قرار گرفته است؛ به این ترتیب پلتفرم سککوک گامی مؤثر و اساسی در تحقق این 7 هدف محسوب می شود: 1- ارتقای آموزش. 2-توسعه و بهبود سرعت در تعامل بین اعضا. 3-هم افزایی. 4- صرفه جویی در هزینه ها. 5- دسترسی به ابزارهای اقتصادی پیشرو. 6- تولید، خرید و فروش بهینه و سریع تر. 7- افزایش صادرات.

اجزای تشکیل دهنده پلتفرم سککوک

به گفته باقری، نرم افزار اصلی عملیات سامانه امکان ارائه خدمات تعریف شده در پلتفرم را برای اعضا فراهم می کند. این نرم افزار دارای قابلیت ها و امکاناتی به شرح زیر است:

1- ثبت نام و پذیرش عضو در سطوح تعریف شده و تخصیص کارتابل (با پیام هایی از نوع عمومی یا حفاظت شده) به هر واحد کسب وکار و افراد مؤثر در آن واحد.

2- ایجاد صفحه فروش اینترنتی (ویترین) برای اعضا.

3- انجام معامله نقدی و اعتباری یا ترکیبی (با امکان برگزاری مناقصه و مزایده در آینده ای نه چندان دور).

4- پرداخت الکترونیکی از طریق کارت بانکی یا نرم افزارهای کاربردی (QR Code) و همچنین با سایر روش های الکترونیکی تعریف شده در کشور.

5- ایجاد قالب مدیریت زنجیره تأمین (B2B) و اتصال زنجیره تا مصرف کننده (B2C).

6- استفاده از اسناد تجاری (برات و شبه برات) در معاملات، براساس مقررات اقتصادی داخلی و بین المللی و همچنین با دارابودن امکاناتی مانند صدور، پایش شرایط تحقق معامله، نگهداری حساب، تسویه، اخطار و ...

7- بهره گیری از ابزار نوین مدیریت اقتصادی زنجیره تأمین (SCF) مانند پته الکترونیکی، برات الکترونیکی و تعهد پرداخت بانکی با استفاده از فناوری زنجیره بلوکی.

8- امضای الکترونیکی قراردادهای تجاری، براساس قوانین داخلی تجارت الکترونیک و با رعایت استانداردهای بین المللی.

9- استفاده از ابزار نوین مدیریت لجستیک (LM) مانند تدارکات هوشمند (E-Procurement)، اینترنت اشیا (IoT) و ... در قالب سرویس های دریافتی از یک یا چند شرکت تخصصی (در آینده و درصورت اجرایی شدن طرح بارنامه آنلاین از طرف دولت و رگولاتور).

10- گزارش گیری در سطوح تعریف شده برای اعضا، مدیران و سایر دست اندرکاران مرتبط.

زیرسامانه های پلتفرم سککوک

سازوکار کاهش ریسک اعطای تسهیلات، از طریق توزیع ریسک نکول: سککوک با هدف ارتقا و تسهیل تعاملات تجاری داخلی و بین المللی راه اندازی شده است که شامل توسعه فضای کسب وکار، توسعه تعاملات بین واحدهای عضو، توسعه و ترویج معاملات بین اعضا با هدف همگام سازی جریان فیزیکی و اقتصادی زنجیره تأمین می شود.

سازوکار کاهش نیاز به وجه نقد در تعامل با مشتریان بانک، از طریق سامانه اسناد تجاری الکترونیکی: صدور و گردش برات الکترونیکی در معاملات زنجیره تأمین، جنبه نوآورانه پروژه محسوب می شود.

بر همین اساس، در پلتفرم سککوک از برات سنتی (کاغذی) به همراه طرح برات الکترونیک استفاده می شود (که در حال حاضر و تا زمان مهیاشدن بستر قانونی آن، به صورت پایلوت و داخل پلتفرمی است).

در این صورت، استفاده از منابع بانک به صورت نقدی کاهش یافته و بهره وری این منابع به شکل اعتبار، 36.3 برابر افزایش خواهد یافت.

سازوکار کنترل و یکسان سازی محل تخصیص و مصرف منابع نقدی و اعتباری: ارتقای فاکتورهای اقتصادی در سطوح مختلف و همچنین بهره گیری از ظرفیت های بازار ایران برای برون رفت از تنگناهای موجود با تکیه بر هوشمندسازی زنجیره تأمین اقتصادی، پیشنهادی اساسی در تحقق این ساختارهای مشترک است.

سککوک با استفاده از تجارب مختلف ملی و بین المللی در حوزه بانکداری و پرداخت، ایجاد و اجرای زیست بوم های کسب وکار با مدل های B2B و B2C در مجموعه های بزرگ کشور و همچنین توانمندی های فناوری اطلاعات، اجزای اصلی ایجاد این ساختار خواهند بود که به فراخور نیاز اجزای دیگری را هم به تدریج در برگرفته و در خود جای می دهد.

خدمات سککوک در یک نگاه

باقری در خصوص حوزه فعالیت سککوک و خدماتی که این پلتفرم ارائه می دهد می گوید: در حال حاضر پلتفرم سککوک با همکاری نهادهای خصوصی، دولتی و حاکمیتی در حال ارائه خدمات به طیف وسیعی از بنگاه ها در صنایع مختلف است. شرکت مادرتخصصی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، بانک ملی ایران و وزارتخانه های مختلف در دولت، تا به امروز از مجموعه سکوی کسب وکار الکترونیک حمایت های مادی و معنوی قابل توجهی در سطح ملی به عمل آورده و جهت رشد و بالندگی را برای ما هموار کرده اند. به همین علت و با استفاده از تجارب مختلف ملی در حوزه بانکداری و پرداخت، ایجاد زیست بوم های تجاری B2B در مجموعه های بزرگ کشور و همچنین بهره گیری از توانمندی های فناوری اطلاعات میسر شده است.

به گفته بنیان گذار شرکت سکوی کسب وکار الکترونیک، ایجاد یک ساختار داخلی با بهره مندی از ارتباطات بین المللی برای تحقق مدل های کسب وکار B2B و B2C مواردی هستند که در تعریف پلتفرم سککوک می گنجد و همچنین زیرساخت های زیر را هم در بر می گیرد:

زیرساخت های خرید و فروش اینترنتی و خدمات مدیریت زنجیره تأمین.

زیرساخت های اقتصادی و اعتباری مدرن با توجه به نیاز ملی و قوانین جاری در کشور.

زیر ساخت های لجستیکی پیشرو بر مبنای تجارب ملی و بین المللی.

زیرساخت های ارتقای دسترسی کسب وکارها به دانش و آموزش روز دنیا.

مزایای رقابتی سککوک

به کارگیری و ارائه روش های مدرن مدیریت چرخه تأمین (Supply Chain Management)

به کارگیری و ارائه روش های مدرن تأمین اقتصادی مدیریت چرخه تأمین (Supply Chain Finance)

به کارگیری و ارائه روش های مدرن مدیریت لجستیک (Logistic Management)

راه های ارتباطی باشرکت سکوی کسب وکار الکترونیک

وبسایت و اینستاگرام: Sakkook.ir

ایمیل: [email protected]

تلگرام: sakkook

تلفن: 02187634350 و 09129748330

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از چهارراه نیایش، خیابان ارمغان غربی، پلاک 57

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1832

به "مدیریت مالی زنجیره تأمین با سککوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت مالی زنجیره تأمین با سککوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید