قویترین دنا پلاس کشور به وسیله خبرنگاران آنالیز شد ، حس پرواز با اسب توانمند شده ایرانی!

به گزارش بوستان گفتگو، قویترین دنا پلاس که قدرت آن به بیش از 200 اسب بخار رسیده است، به وسیله خبرنگاران آنالیز شد. این خودرو از نوع اتوماتیک است و جالب اینجاست که بدون هیچ گونه تغییرات در پیشرانه و گیربکس و فقط با ارتقای نرم افزار و بعضی از تجهیزات جانبی به توانی بالا دست یافته است. سیستم تعلیق خودرو نیز دست خوش تغییر شده است. این خودرو به گفته مالک آن، مقام سوم مسابقات توربو شهری را هم به دست آورده است. در ادامه گزارش به آنالیز تغییرات و آزمایش رانندگی این خودرو می پردازیم و به شما خواهیم گفت آیا تقویت این خودرو منطقی است؟

قویترین دنا پلاس کشور به وسیله خبرنگاران آنالیز شد ، حس پرواز با اسب توانمند شده ایرانی!

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: قویترین دنا پلاس اتوماتیک تنها با تغییرات نرم افزاری و اضافه شدنِ تجهیزات جانبی به توانی بیش از 177 اسب بخار سر چرخ رسیده است. تمام قطعات موتور و گیربکس خودرو فابریک و بدون هیچ گونه تغییری به جای مانده اند. افزون بر نرم افزار ECU، نرم افزار کامپیوتر گیربکس یا TCU نیز تغییر نموده است تا عملکرد گیربکس 6 سرعته DAE خودرو بهبود یابد. تغییرات نرم افزار گیربکس های اتوماتیک جزو جدیدترین به روز رسانی های نرم افزاری روی خودروها است.

اما موضوع اینجاست که دنا پلاس توربو شارژر به صورت فابریک هم دو نقطه ضعف بزرگ دارد، یعنی گیربکس آن زود داغ می نماید و توان پیشرانه هم در شرایط پر فشار افت می نماید. چرا که خنک کاری خودرو مناسب نیست. اما مالک خودرو چه راهکاری برای این موضوع ها یافته است؟

مشخصات فنی قویترین دنا پلاس ایران

دنا پلاس توربو از پیشرانه چهار سیلندر EF7 توربو استفاده می نماید که با 1.7 لیتر حجم توان فراوری 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتون متر گشتاور را دارد. اما محدودیت های استانداردی و… باعث می شوند که توان این خودرو روی داینو و سر چرخ به حدود 120 اسب بخار قدرت و 170 نیوتون متر گشتاور برسد. اما قویترین دنا پلاسایران براساس اعداد به دست آمده ، روی دستگاه داینو، قدرتی به مقدار 177 اسب بخار و گشتاوری به اندازه 228 نیوتون متر روی چرخ دارد!

لوازم جانبی قویترین دنا پلاس

قویترین دنا پلاس ایران به تجهیزات جانبی مانند کیت مکش، دان پایپ، کیت واتر متانول (خنک کردن هوای ورودی موتور با پاشش آب مقطر و متانول)، کیت واتر اسپری (خنک کردن هوای ورودی به اینتر کولر) مجهز شده است. افزون بر این پارامترهای جداول نرم افزار کامپیوترهای موتور و گیربکس خودرو با صرف نظر کردن از محدودیت های آلایندگی، مصرف سوخت و دوام نیز بهبود یافته اند. تا بیشترین عملکرد آنها در دسترس باشد. یک منبع اگزوز جهت اسپرت شدن صدای پیشرانه نیز به خودرو افزوده شده است.

بهبود سیستم تعلیق

میله استرس بار به سر یاری های جلوی قویترین دنا پلاسایران افزوده شده است و لول فنرهای جلو نیز با نمونه کوتاه تر و دارای کیفیت بهتر تعویض شده اند. اما مهم ترین بهبود تعلیق این خودرو به بخش عقب آن مربوط است. یعنی جایی که سه میله تورشن بار با نمونه هایی که آلیاژ بهتری دارند و طراحی آنها هم اندکی تغییر نموده است، تعویض شده اند. این تغییرات واقعا به پایدار شدن خودرو و حذف نوسانات اضافی تعلیق عقب خودرو یاری به سزایی نموده است. حالا دیگر وقت آن است که آزمایش رانندگی با این خودرو را آغاز کنیم.

تست قوی ترین دنا پلاس ایران

اضافه شدن نشانگر فشار بوست توربو و تنظیمات واتر متانول حس هیجان انگیزی را منتقل می نماید. فرمان خودرو هم با نمونه دی کات دنا جوانان تعویض شده است. استارت می زنم و خودرو با صدایی اسپرت و بم روشن می شود. قصد دارم ابتدا حرکت را آرام آغاز کنم و اندکی گاز می دهم. خودرو بدون هیچ تاخیر خاصی راه می افتد و به آرامی و روان دور می گیرد.

ناگهان تخته گاز می کنم و سر قویترین دنا پلاسکشور بلند می شود و به طرز عالی و روانی شتاب می گیرد! این روزها تماشا سر بلند شدن محصولات ایران خودرو، عجیب ترین حس ممکن برای من است! شتاب گیری با این خودرو به نرمی و سبکی انجام می شود و در کمال تعجب بسیار قابل کنترل هم هست. تاخیر پدال گاز و تعویض دنده ها به کمترین مقدار، رسیده است و این باعث می شود تا هر گاه اراده می کنم خودرو از زمین کنده شود و تا سرعت 160 کیلومتر بر ساعت به راحتی و روانی شتاب بگیرد. روی حالت تیپ ترونیک تعویض دنده ها تا دور 6200 انجام می شود. البته مالک خودرو جهت حفظ دوام گیربکس، زمان بندیِ معکوس کشیدن را تغییر نداده است، اما عملکرد دیگر پارامترهای گیربکس واقعا بهبود یافته است.

پایداری و سواری

به جز شتاب عالی قویترین دنا پلاساتوماتیک کشور، کیفیت سواری و پایداری خودرو نیز واقعا بهبود یافته است. خودرو کاملا تحت کنترل است و از انحرافات تعلیق عقب هیچ خبری نیست! در یک کلام باید گفت که تمامی حرکات اضافی بدنه خودرو، از طولی و عرضی و ارتفاعی، مهار شده است. نه تنها خودرو در پیچ ها بهتر تحت کنترل است، بلکه هنگام عبور از ناهمواری ها نیز کوبش ها کمتر است و هنگام عبور از پستی بلندی ها، خودرو به خوبی سر جای خود باز می شود.

ترمزگیری قویترین دنا پلاس

در کنار شتاب گیری و هندلینگ مناسب خودرو، توان ترمزگیری نیز مناسب بود؛ با وجود اینکه ترمزهای خودرو کاملا فابریک و بدون دستکاری بودند.

سُر خوردن تایرها!

شاید بزرگ ترین نقطه ضعف قویترین دنا پلاسایران، نه به عملکرد آن بلکه به کیفیت پایین تایرهای شاخص باز می شود. چرا که با وجود چسبندگی و پایداری خوب خودرو در پیچ ها، تایرها حتی جایی که خودرو در موقعیت و زاویه مناسبی در پیچ قرار داشت، آن را سُر می دادند. با تعویض تایرها و استفاده از یک برند بهتر قطعا عملکرد این خودرو افزایش چشمگیری خواهد یافت.

مالک خودرو چگونه مشکل داغ کردن گیربکس و پیشرانه را اصلاح نموده است؟

همان طور که پیشتر اشاره شد، داغ کردن زود هنگام گیربکس و افت توان پیشرانه (با افزایش زود هنگام دمای آب موتور) بزرگ ترین نقاط ضعف دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند.

مالک خودرو اما، با ریختن روغن گیربکس تویوتا (هشت میلیون تومان هزینه هر بار تعویض)، کاهش نرم افزاری دمای آب پیشرانه (زودتر وارد شدن فن خنک کننده) و استفاده از کیت واتر متانول و واتر اسپری، معتقد است این مسائل را رفع نموده است. وی در این زمینه به خبرنگاران گفت: علاوه بر افزایش خنک کاری موتور و گیربکس با روش های بالا، من به صورت مداوم به خودرو فشار وارد نمی کنم و به آن استراحت می دهم. علاوه بر این، سرویس ها را به موقع و با برترین کیفیت ممکن انجام می دهم.

آیا اسپرت کردن خودرو به این صورت منطقی است؟

هر چند قویترین دنا پلاسکشور عمکرد خوبی دارد، اما هنوز نمی توان درباره دوام آن نظر قطعی داد. چرا که تنها 24 هزار کیلومتر کار نموده است. اما دست کم باید بدانید که اگر هم احتیاج به تعمیرات اساسی زود هنگام نداشته باشد باید حسابی مراعات آن را کرد و دائما فشار نیاورد. به جز این، باید از برترین نوع روانکارها، خنک کننده ها و لوازم یدکی برای آن استفاده کرد که این موضوع باعث افزایش هزینه های نگهداری خودرو خواهد شد.

منبع: بیت ران
انتشار: 10 آذر 1403 بروزرسانی: 10 آذر 1403 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2473

به "قویترین دنا پلاس کشور به وسیله خبرنگاران آنالیز شد ، حس پرواز با اسب توانمند شده ایرانی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قویترین دنا پلاس کشور به وسیله خبرنگاران آنالیز شد ، حس پرواز با اسب توانمند شده ایرانی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید