طرز تهیه انواع قهوه سرد و گرم کافی شاپی و بسیار خوشمزه

به گزارش بوستان گفتگو، قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو، امریکانو، ماکیاتو و… مواردی هستند که تنها بخشی از منوی فعلی کافه ها را تشکیل می دهند. وقت هایی که خسته هستیم یا روز سختی را گذرانده ایم، یک فنجان از یکی از انواع قهوه انتخاب اول بسیاری از ما است. از بین انواع قهوه هایی که در جهان وجود دارد گونه های مختلفی وجود دارند که معروف تر و همه پسندتر هستند؛ در ادامه مهم ترین انواع قهوه و طرز تهیه آن را به شما معرفی می کنیم.

طرز تهیه انواع قهوه سرد و گرم کافی شاپی و بسیار خوشمزه

در این مطلب می خوانید:

معرفی مهم ترین انواع قهوه

طرز تهیه انواع قهوه پرطرفدار کافی شاپی

معرفی مهم ترین انواع قهوه

ابتدا در خصوص انواع قهوه دم کردنی حرف بزنیم. در کل، دو نوع قهوه دم کردنی وجود دارد: قهوه تُرک و قهوه فرانسه. البته این ها به نوع خاصی از دانه قهوه اشاره ندارند و تنها در شیوه دم کردن با هم فرق می نمایند.

انواع قهوه از نظر دم کردن بصورت زیر می باشند:

1. قهوه ترک: قهوه ای است که در جهان آن را با نام قهوه خاورمیانه ای هم می شناسند. این نوع قهوه با استفاده از ترکیب کردن آب و دانه های آسیاب شده قهوه و جوشاندن مستقیم آن روی شعله اجاق گاز به دست می آید. برای درست کردن قهوه تُرک، به ابزار خاصی به نام قهوه جوش احتیاج دارید که تُرک ها به آن، جِزوه (Cezve) یا اِبریق (Ibrik) می گویند. ولی شما از همان کلمه قهوه جوش بهره ببرید، خیلی بهتر است!

2. قهوه فرانسه: در سمت مقابل، قهوه فرانسه را داریم که امروزه با استفاده از دستگاه های قهوه ساز (Coffe Maker) درست می گردد. در دستگاه های قهوه ساز، آب داغ از روی قهوه آسیاب شده ای که روی صافی قرار گرفته، عبور می نماید و نوشیدنی به دست آمده، در یک لیوان یا قوری جمع می گردد. دستگاه های قهوه ساز، معمولا به یک المنت گرمایی در زیر قوری قهوه مجهز هستند تا دمای قهوه همواره در سطح مطلوبی نگه داشته گردد. قهوه ها دم نموده را در صورت نگه داری صحیح می توان تا دو ساعت پس از دم کردن هم مصرف کرد.

3. قهوه اسپرسو: این نوشیدنی قهوه با عبور دادن آب نزدیک به نقطه جوش با فشار زیاد از میان دانه های پودرشده قهوه تهیه می گردد.

4 . قهوه های دمی: در این نوع دم آوری معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین) و معمولا فاقد کف را خواهید داشت.

5. قهوه های فوری: به قهوه هایی که در یک فرایند و با یک سری متد های خاص هر کارحانه ای به طور مثال (شرکت نسکافه) فراوری شده و به صورتی تبدیل می گردد که با آب جوش به شما و یا شیر به شما یک نوشدنی آماده بدهد قهوه فوری یا به اصطلاح انگلیسی (Instant coffee) گفته می گردد.

6. اسپرسو دوپیو: یعنی دبل اسپرسو!

7. اسپرسو لانگو: از اسپرسوی دوبل هم بیشتر است و لانگو (Lungo) نام دارد.

8. اسپرسو ریستریتو: حاصل قاطی کردن دو کلمه Espresso و Restrict (به معنای محدود کردن و محدود شدن) است. این نوع، باز همان اسپرسو است که در حجم کمتری سرو می گردد.

9. اسپرسو ماکیاتو: قهوه اسپرسو به همراه مقدار کمی شیر بخار داده شده!

10. اسپرسو کوبانو cubano: نوعی اسپرسو است که ریشه در کوبا دارد.

11. لاته ماکیاتو: در ترکیبات با لاته مشترک است؛ اما مقدار شیری که در آن ریخته می گردد از لاته کمتر است و به آن ماکیاتو (Macchiato) گفته می گردد.

12. کافه لاته: با استفاده از اسپرسو (یک سوم)، شیر بخار داده شده (دو سوم) و حدود یک سانتیمتر کف، کافه لاته تهیه می گردد.

13. کاپوچینو: این نوشیدنی ایتالیایی به طور سنتی با اسپرسو و شیر گرم تهیه می گردد و با شیر کف دار پوشانده می گردد.

14. اسپرسو کن پانا: اسپرسو کن پانا CON PANA یک یا دو شات قهوه اسپرسوست که روی آن خامه زده شده قرار میگیرد.

15. کافه بِرِو café Breve: در واقع کاپوچینویی خامه ایست! 50-50!

16. رِد آی red eye: یک شات قهوه اسپرسو با یک فنجان متوسط قهوه دمی!

17. بلک آی black eye: دو شات قهوه اسپرسو را عصاره گیری نموده و سپس به آن یک فنجان قهوه دمی اضافه نمایید.

18. دِد آی Dead eye: سه شات قهوه اسپرسو عصاره گیری نموده و سپس به آن یک فنجان قهوه دمی اضافه نمایید!

19. کافه موکا: می تواند شامل یک لایه شیر یا خامه به جای شکلات داغ در بالایش باشد.

20. آمریکانو : از ترکیب آب داغ با اسپرسوی آماده شده به دست می آید. برای ساخت قهوه آمریکانو، آب داغ را با اسپرسو ترکیب می نمایند تا از غلظت اسپرسو کم گردد.

قهوه عربی چیست؟

یکی دیگر از انواع قهوه، قهوه عربی است که بیشتر در کشور های عرب زبان و یا شهر های جنوبی ایران مورد استفاده قرار می گیرد، قهوه عربی دو مشخصه بسیار مهم دارد ، اول دَله یا همان وسیله ای که در آن قهوه آماده می گردد و دوم ادویه هایی که در زمان تهیه این نوع قهوه به آن اضافه می گردد .

کافی میکس چیست؟

کافی میکس ها نیز با ترکیبی مختلف از انواع قهوه های فراوری شده (فوری) همراه با افزودنی های مختلفی به طور مثال شکر و میت و … عرضه می گردد و امروزه تنوع بسیار زیادی دارد و شرکت های بسیاری در این زمینه محصولات متنوع و فوری ارائه می نمایند که شما می توانید در سایت ملوکافی بسیاری از این محصولات را مشاهده کنید.

در ادامه بعضی از نوشیدنی های قهوه را معرفی می کنیم ، که در اصل با قهوه های اسپرسو یا دمی تهیه می شوند و با شیر و مواد دیگری مانند شکلات ؛ پودر کاکائو ؛ یا فوم شیر ، خامه هاف اند هاف ، خامه زده شده و مواد دیگر ، ترکیب شده و رسپی های مختلف را بوجود می آورند.

قهوه سرد چیست؟

یکی از ویژگی های شاخص قهوه سرد اینست که طعم آب کمتری می دهد و طعم اصل قهوه را بیشتر احساس می کنید! زیرا در درست کردن قهوه سرد، به جای آب گرم، در آب سرد (یا دمای اتاق) فراوری می گردد.

برخلاف قهوه معمولی، تهیه قهوه سرد هرگز در معرض گرما صورت نمی گیرد قهوه سرد به جای حرارت از زمان استفاده می نماید تا روغن، قند و کافئین قهوه را استخراج کند.

قهوه سرد برای کسانی است که برای تهیه قهوه با برنامه ریزی پیش می فرایند و از قبل به فکر تهیه قهوه شان هستند. چون یک فرایند طولانی و تدریجی است که می تواند حتی 24 ساعت طول بکشد!

نتیجه، یک قهوه سرد بسیار صاف و غنی با سطح اسیدیته پایین است که می تواند برای افرادی که دارای سیستم گوارشی حساس هستند، یک مسکن باشد.

درست کردن آن بسیار آسان است. دانه های قهوه را با آب سرد مخلوط کنید، بگذارید به مدت 12 تا 24 ساعت بماند، صاف کنید و سپس کنسانتره را با آب با نسبت 1به 1 رقیق کنید.

در اصل، شما فقط آن را تنظیم نموده و کارهایتان را انجام می دهید تا اینکه زمان آن فرا رسد و از نوشیدن فنجان قهوه با طعم واقعی لذت ببرید.

در هنگام نوشیدن قهوه سرد می توانید چند تکه یخ به برای خنکی بیشتر به آن اضافه کنید.

طرز تهیه انواع قهوه پرطرفدار کافی شاپی

1. طرز تهیه قهوه اسپرسو

اسپرسو پایه ای برای نوشیدنی های مختلف است. طرز تهیه اسپرسو را یاد بگیرید و به این ترتیب نیمی از راستا یاد دریافت طرز تهیه کاپوچینو، کافه لاته و ماکیاتوی خودتان را یاد گرفته اید.

در این جا مواد لازم را برای تهیه قهوه اسپرسو می بینید:

  • دستگاه اسپرسو
  • دستگاه آسیاب قهوه
  • سبدپورتافیلتر
  • تمپر
  • ترازویی که گرم را وزن می نماید.
  • لیوان شات

روش تهیه قهوه اسپرسو با دستگاه: مخزن ماشین اسپرسو را با آب سرد و تصفیه شده پر کنید، که نه خیلی سخت و نه خیلی نرم است. ابدا از آب مقطر استفاده نکنید چون ممکن است به دستگاه آسیب شدیدی وارد کند.

دستگاه خود را روشن کنید تا گرم گردد، این کار بسته به اندازه دستگاه، از 15 تا 45 دقیقه طول می کشد. هنگامی که دستگاه شما به اندازه دمای دم کشیدن رسید، کمی بیشتر صبر کنید تا بدنه دستگاه اسپرسو نیز گرم گردد.

پورتافیلتر را در هدگروپ قرار دهید و دستگاه اسپرسو را برای چند ثانیه روشن کنید تا آب جلو بیاید و قسمت هایی از دستگاه را که نزدیک به قهوه هستند گرم کند.

داخل پورتافیلتر و قسمت پایین هدگروپ را تمیز کنید.

مقداری دانه قهوه را آسیاب کنید و باقی مانده پودر قهوه را از داخل دستگاه آسیاب پاک کنید. 18 تا 21 گرم قهوه تازه داخل پورتافیلتر بریزید.

روی قهوه را با استفاده از انگشتان تان فشار وارد کنید تا سطح قهوه برابر با لبه سبد پورتافیلر گردد.

پورتافیلتر را به هدگروپ ببندید و کار دم کردن را آغاز کنید. اگر دستگاه اسپرسو شما مرحله قبل از دم کردن دارد، ابتدا آن را انجام بدهید.

دم کردن را آغاز کنید و با فراوری 30 میلی لیتر قهوه یا حدود 30 گرم اسپرسو کارتان را خاتمه بدهید.

روش تهیه اسپرسو با قوری موکا:

آب را در بخش پایینی تا زیر سوراخ گرد موجود در قوری بریزید. حداقل 150 تا 180 میلی لیتر آب بهره ببرید تا به جوش نیاید یا اسپرسو را نسوزاند.

برای هر 59 میلی لیتر اسپرسویی که میخواهید، 1 تا 2 قاشق غذاخوری (5 تا 10 گرم) پودر قهوه بهره ببرید. پودر قهوه را به صورت فشرده درون محفظه قرار ندهید زیرا آب به سختی میتواند از بین آن عبور کند. مطمئن شوید که پودر با بالای محفظه همسطح باشد تا بیشترین طعم و کافئین را به اسپرسو بدهد. برای درست کردن اسپرسو از پودر نرم بهره ببرید. این کار زمان بیشتری نسبت به استفاده از پودر زبر میبرد اما طعم بیشتری به آب اضافه میکند.

محفظه قهوه را در مخزن پایین قرار دهید و سپس روی قسمت بالای قوری بگذارید. قوری را روی لبهی شعله نگه دارید تا دسته آن برای بلند کردنش خیلی داغ نگردد.

مطمئن شوید که در قوری موکا هنگام دم کردن قهوه بسته باشد تا حرارت را از دست ندهد. زمانی که صدای جوشیدن از قوری شنیدید، آن را از روی حرارت بردارید تا اسپرسو طعم سوختگی نگیرد.

وقتی آب در مخزن پایین حرارت میبیند، فشار زیاد میگردد و آب را به بین پودر قهوه و به بالای قوری میفرستد.

2. طرز تهیه قهوه فرپوچینو

  • یک یا دو فنجان یخ
  • نصف فنجان اسپرسو (یا قهوه با غلظت دو برابر)
  • نصف فنجان شیر کامل
  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری شکر
  • 1 تا 2 قاشق غذاخوری شربت طعم دار (موکا، شکلات و غیره)

روش تهیه:

قهوه را دم کنید. اگر یک قهوه جوش دارید، دانه های کامل قهوه را بخرید و قبل از دم کردن، آنها را پودر کنید، زیرا فرپوچینو بهترین مزه را زمانی خواهد داشت که از قهوه تازه پودر شده بهره ببرید.

اجازه بدهید قهوه به طور طبیعی خنک گردد و منتظر بمانید تا به دمای اتاق برسد. ابدا آن را به طور مستقیم روی یخ نریزید، زیرا با این کار نوشیدنی حاصل مزه خوبی نخواهد داشت.

بعد از اینکه قهوه خنک شد، آن را با مواد تشکیل دهنده دیگر - شکر، شیر و شربت - داخل مخلوط کن بریزید. به مدت حدود 20 ثانیه مواد را مخلوط کنید، سپس مخلوط کن را با یخ پر کنید.

3. طرز تهیه کافه لاته

  • اسپرسو (یا قهوه قوی دم نموده)
  • شیر دو درصد چربی یا بدون چربی
  • پودر کاکائو برای تزئین کردن
  • قاشق
  • ظرف شیشه ای دردار
  • یک فنجان پهن و کم عمق

روش تهیه:

اسپرسو یا قهوه قوی را دم کنید.

برای کف کردن شیر، آن را داخل یک ظرف شیشه ای بریزید به طوری که تا نیمه پر گردد. درب ظرف را خوب ببندید و به مدت 30 تا 60 ثانیه آن را به شدت تکان دهید.

شیر را بدون گذاشتن درب ظرف به مدت 30 ثانیه در مایکروویو حرارت بدهید، به طوری که کف تا سر شیشه برسد. گرما سبب می گردد که کف ثابت بماند.

اسپرسو را به یک فنجان پهن و کم عمق منتقل کنید و برای نگه داشتن کف، با استفاده از یک قاشق عظیم، شیر حرارت دیده در مایکروفر را داخل اسپرسو بریزید. می توانید هر اندازه که می خواهید، شیر اضافه کنید.

با استفاده از قاشق هر اندازه که دوست دارید کف شیر روی لاته بریزید. با پودر کاکائو نوشیدنی تان را تزیین کنید و خوب کار تمام است!

4. طرز تهیه کاپوچینو

  • اسپرسو
  • شیر
  • همزن و یک لیوان

روش تهیه کاپوچینو یکی از انواع قهوه محبوب:

مثل همواره اسپرسو را آماده کنید.

1/2 فنجان شیر (با استفاده از مایکروویو یا اجاق گاز) را تا نزدیک به نقطه جوش حرارت بدهید.

برای زدن شیر از همزن بهره ببرید تا به یک کف قطور تبدیل گردد، ولی نباید حباب های عظیم داشته باشد.

شیر را در یک ظرف شیشه ای تکان دهید تا غلیظ گردد و کف کند.

شیشه را روی کانتر بزنید تا حباب های عظیم بترکند.

ظرف را خالی کنید و دوباره این کار را تکرار کنید تا یک کف خوب و خامه ای داشته باشید.

شیر را پس از آخرین چرخاندن در ظرف شیشه ای به اسپرسو اضافه کنید، مچ دست تان را به اطراف بچرخانید تا کف روی شیر قبل از خود شیر خارج گردد.

4. طرز تهیه قهوه ترک

مواد لازم برای تهیه این قهوه عبارتند از:

  • قهوه ترک
  • آب سرد و تصفیه شده (همواره)
  • جذوه، نوعی قهوه جوش مسی که قسمت پایینی آن پهن است.
  • شکر

روش آماده کردن قهوه ترک:

قاعده کلی: از 1 و نیم فنجان آب برای هر فنجان قهوه بهره ببرید.

قهوه ترک ریزتر از قهوه پودرشده معمولی است و توصیه می گردد که خودتان قهوه را پودر نکنید. در عوض می توانید قهوه ترک را در سوپرمارکت های خاورمیانه به راحتی پیدا کنید.

1 قاشق چایخوری قهوه را به ازای هر فنجان قهوه اضافه کنید. اگر می خواهید آن را شیرین کنید در همان ابتدا شکر را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

مخلوط را به آرامی به نقطه جوش برسانید، اما حتما باید از حرارت متوسط بهره ببرید. این فرآیند فقط 3 تا 4 دقیقه طول می کشد، بنابراین باید کاملا حواس تان به قهوه روی اجاق باشد.

در هنگام گرم شدن ترکیب، کف تیره رنگی روی آن تشکیل می گردد و باید از یک قاشق چایخوری برای انتقال مقداری از کف تیره به فنجان بهره ببرید چون رسم است که قهوه ترک با کف روی آن سرو می گردد.

سخن آخر

اگر می خواهیم به انواع قهوه روی بیاوریم، باید ابزار مخصوص آن را هم تهیه کنیم. برای قهوه دم کردنی احتیاج نیست آن قدرها هزینه کنیم و می توان با مبلغ کمی، تجهیزات مورد احتیاج را برای منزل تهیه کرد. در خصوص اسپرسوسازها قضیه اندکی متفاوت است؛ در صورتی که بخواهیم یک اسپرسوساز خوب و باکیفیت داشته باشیم، باید چند میلیون تومان هزینه کنیم. اما این را هم باید در نظر گرفت که با تهیه چنین دستگاهی، هم طعم رجحان از قهوه را خواهیم چشید و هم انواع بیشتری از قهوه را در دسترس خواهیم داشت که باعث می گردد بتوانیم طعم دلخواه مان را میان انواع قهوه انتخاب کنیم.

در آخر به شما پیشنهاد میکنیم طرز تهیه قهوه دالگونا را که یک قهوه سرد محسوب می گردد، در انگیزه بخوانید و طعم این قهوه بی نظیر را نیز از دست ندهید!

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1305

به "طرز تهیه انواع قهوه سرد و گرم کافی شاپی و بسیار خوشمزه" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه انواع قهوه سرد و گرم کافی شاپی و بسیار خوشمزه" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه انواع قهوه سرد و گرم کافی شاپی و بسیار خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید