شهری ایرانی به عنوان شهر جهانی منبت معرفی گردید

به گزارش بوستان گفتگو، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از ثبت شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت اطلاع داد.

شهری ایرانی به عنوان شهر جهانی منبت معرفی گردید

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، مصیب امیری گفت: پس از آنالیز های اجرا شده، از سوی شورای جهانی صنایع دستی، نام شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت ثبت شده است.

او گفت: با نگرشی به پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری استان فارس و آثار تاریخی به جای مانده از دوران های گذشته به خوبی می توان دریافت که فارس از روزگاران کهن، مهد پرورش هنرمندان و صنعتگران کارآمد و چیره دست بوده است.

امیری ادامه داد: سال 95 شهر آباده گواهی های مختلفی نظیر ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین المللی و ثبت فنون اجرای منبت آباده در لیست آثار ناملموس میراث فرهنگی ایران کسب نموده بود.

او با بیان اینکه پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت، سال جاری به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شد، گفت: این هنر 17 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی و 5 نشان زرین جشنواره فجر را دریافت نموده و 150 کارگاه منبت فعال خانگی یا تجاری و 5 هزار هنرمند منبت کار دارد.

امیری از حمایت و همراهی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، قدردانی و افزود: این موفقیت را مرهون همراهی استاندار و معاونان استانداری فارس، نماینده مردم آباده در مجلس و فرماندار این شهرستان، اتحادیه صنایع دستی فارس و اتاق بازرگانی شیراز و بالاخص کوشش هنرمندان منبت کار آباده می دانیم.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس ابراز امیدواری کرد که با ثبت جهانی آباده به عنوان شهر منبت شاهد توسعه بیش از پیش این هنر اصیل باشیم.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2289

به "شهری ایرانی به عنوان شهر جهانی منبت معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری ایرانی به عنوان شهر جهانی منبت معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید