سیستان و بلوچستان، 502 تن میگوی چابهار به 4 کشور صادر شد

به گزارش بوستان گفتگو، مدیر شبکه دامپزشکی چابهار گفت: از ابتدای سال تا به امروز 502 تن میگوی تولیدی چابهار به کشورهای عمان، امارات، هنگ کنگ و تایلند صادر شده است.

سیستان و بلوچستان، 502 تن میگوی چابهار به 4 کشور صادر شد

اولیا میرلاشاری در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در چابهار گفت: در سال کشت جاری در مجموع حدود 600 هکتار از اراضی میگوی منطقه گواتر در شرق چابهار هم مرز با پاکستان، در اسفندماه آماده و ذخیره سازی شد.

وی اضافه نمود: درمجموع بنا به آمار شیلات 1600 تن میگو در فصل برداشت که از خردادماه تا اواخر شهریورماه بود، برداشت شده است و تا به امروز 502 تن میگوی فراوریی به 4 کشور عمان، امارات، هنگ کنگ و تایلند صادرشده است.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان چابهار با بیان اینکه بابیان اینکه میگوی فراوریی چابهار بازارپسند و خوش فروش است و هر کیلو صادرات آن در بازار جهانی 5 دلار معامله می گردد، توضیح داد: پیش بینی می گردد درمجموع 800 تن میگوی فراوریی صادر گردد که رشدی بیش از 2 برابر نسبت به صادرات سال گذشته داشته است؛ سال گذشته از 1025 تن میگوی فراوریی چابهار، 320 تن به 4 کشور فوق به علاوه اندونزی صادر شد.

میرلاشاری بابیان این که مرکز آزمایشگاهی آبزیان چابهار یکی از مجهز ترین مراکز آزمایشگاهی دامپزشکی ایران است، گفت: همکاران ما سال جاری بالغ بر 800 مورد آزمایش بر روی میگوی مولد،بچه میگو و غذای میگو در مراحل قبل از کاشت،کاشت و فراوری و درنهایت برداشت میگو انجام دادند تا از صحت و سلامت میگوی فراوریی اطمینان حاصل نمایند و با پایش از بیماری هایی مانند مرگ زودرس،لکه سفید و زردی سر جلوگیری نمایند.

مدیر شبکه دامپزشکی چابهار گفت: ازآنجایی که سواحل مکران بهشت آبزی پروری ایران است و مستعد و قابلیت فراوری 60 هزار تن میگو در سال با 42 هزار هکتار اراضی پرورشی را دارد؛ مجهزترین مرکز آزمایشگاهی آبزیان ایران در چابهار در حال ساخت است و ان شاءالله ظرف دو سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی اظهار داشت: مراکز آزمایشگاهی آبزیان چابهار تحت نظر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد،یونیدو است و کارشناسان این سازمان از این مراکز بازدید نموده و کارشناسان ما نیز در دوره های مختلف و به دعوت این سازمان در کشور ژاپن شرکت نموده اند.

به گزارش خبرنگاران سواحل مکران به گواه کارشناسان شیلاتی، 42 هزار هکتار مساحت مستعد پرورش میگو و آن هم در سه مرحله از سال را دارد و این درحالی است که در حال حاضر از 20 سایت مستعد پرورش با 42 هزار هکتار مساحت، تنها سایت گواتر و آن هم نه همه مساحت 4 هزار هکتاری آن و آن هم نه در سه مرحله بلکه در یک مرحله از سال و تنها 600 هکتار به زیر کشت می رود.

راهنمایی الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان می گوید: سایت گواتر از 160 هکتار مزارع زیر کشت در سال 94 آغاز نموده و سال جاری به 600 هکتار افزایش یافته است، برنامه داریم این 600 هکتار را به 1500 هکتار افزایش دهیم، ضمن آنکه در سند چشم انداز 1404 به مراتب 15 هزار هکتار از اراضی مستعد پرورشی ساحلی در سیستان و بلوچستان از کنارک تا گواتر به زیر کشت خواهند رفت.

ز

منبع: تسنیم
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 805

به "سیستان و بلوچستان، 502 تن میگوی چابهار به 4 کشور صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستان و بلوچستان، 502 تن میگوی چابهار به 4 کشور صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید