زینک اکسید بخوریم یا نه؟

به گزارش بوستان گفتگو، خبرنگاران : مزایا و معایب استفاده از زینک اکسید را در ادامه بخوانید.

زینک اکسید بخوریم یا نه؟

زینک اکسید از مکمل هایی است که برای پوست و مو بسیار مصرف می گردد.

به گزارش خبرنگاران، احتمالا نام زینک اکسید را روی محصولات مختلفی مانند ضدآفتاب ها و لوسیون ها یا حتی محصولات آرایشی دیده اید، اما آیا واقعا می دانید که زینک اکسید چیست و چه مزیت هایی دارد؟

دسترسی به این ماده هم به صورت طبیعی امکان پذیر است و هم به وسیله فرایندهای شیمیایی و آزمایشگاهی. این ماده بیشتر از هر محصول دیگری، در محصولات ضدآفتاب کاربرد دارد و به وسیله FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) هم تایید شده است.

در این مطلب نظر متخصصان پوست و مو درباره رایج ترین و مهم ترین مسائل مرتبط با زینک اکسید و مزایا و معایب استفاده از زینک اکسید را می خوانید.

ویژگی مثبت: زینک اکسید از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB محافظت می نماید

در کمال تعجب، همه ترکیبات ضدآفتاب به طور همزمان از پوست در برابر پرتوهای UVA و UVB محافظت نمی نمایند، اما زینک اکسید این کار مهم را انجام می دهد. درواقع زینک اکسید نوعی ترکیب ضدآفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر نور است که یکی از وسیع ترین پوشش های محافظتی را در برابر پرتوهای UVA و UVB به وجود می آورد.

ویژگ منفی: زینک اکسید پوست را سفید می نماید

زینک اکسید پس از پخش شدن روی پوست به رنگ سفید درمی آید و درنتیجه حالتی رنگ پریده و روح مانند به چهره شما می دهد. همین ویژگی، استفاده از زینک اکسید را برای افراد تیره پوست و سبزه سخت می نماید. ضدآفتاب های رنگی (tinted) حاوی زینک اکسید می توانند این مشکل را جبران نمایند.

ویژگی مثبت: زینک اکسید فورا عمل می نماید

احتمالا شنیده اید که پس از به کارگیری ضدآفتاب ها باید حداقل 20 دقیقه منتظر بمانید و سپس از خانه خارج شوید. درحالی که رعایت این قاعده برای برخی از ضدآفتاب ها ضرورت دارد، اما با استفاده از ضدآفتاب های حاوی زینک اکسید دیگر مجبور نیستید که 20 دقیقه برای خروج از خانه منتظر بمانید، زیرا این ماده در گروه مسدودنماینده های فیزیکی قرار می گیرد.

ویژگی منفی: زینک اکسید در موارد نادر باعث واکنش آلرژیک می گردد

درحالی که زینک اکسید در گروه ترکیبات غیرحساسیت زا و غیرجوش زا قرار می گیرد، اما در موارد نادر می تواند باعث برانگیختگی واکنش های آلرژیک خفیف گردد.

ویژگی مثبت: زینک اکسید برای همه انواع پوستی مناسب است

با توجه به این که از زینک اکسید به عنوان نوعی محافظ پوست استفاده می گردد، بسیار به ندرت پیش می آید که استفاده از زینک اکسید با تحریکات پوستی همراه باشد. به همین علت هم می توان از محصولات حاوی زینک اکسید برای همه انواع پوستی استفاده کرد، حتی برای پوست های بسیار حساس. از آنجایی که زینک اکسید در گروه ترکیبات غیرجوش زا قرار می گیرد، استفاده از آن با شکل گیری جوش و آکنه نیز همراه نخواهد بود.

زینک اکسید برای چه کسانی بهتر است؟

همه انسان ها در گروه های سنی مختلف می توانند از ضدآفتاب های فیزیکی حاوی زینک اکسید استفاده نمایند. با این حال، افراد دارای پوست حساس، مبتلایان به روزاسه و افراد مبتلا به آکنه بیشتر از دیگران از خاصیت های ضدالتهابی زینک اکسید بهره مند می شوند.

استفاده از زینک اکسید برای افراد مبتلا به تغییرات رنگدانه ای پوست (مانند ملاسما) هم مزیت های خاصی دارد، زیرا زینک اکسید نه تنها از پوست در برابر نورهای دارای پرتو UV محافظت می نماید، بلکه در برابر نورهای مرئی و مادون قرمز هم مقاوم است.

منبع: رکنا
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2128

به "زینک اکسید بخوریم یا نه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زینک اکسید بخوریم یا نه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید