فرایند پفراینده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بررسی شد

به گزارش بوستان گفتگو، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، حفظ گنجینه ارزشمند شهر یزد، همسویی تلاش ها برای حفاظت ها و بهره برداری از بافت، دستیابی به یک مدیریت واحد در حفاظت از بافت با حفظ وظایف و اختیارات در دستگاه های مختلف و به اشتراک گذاشتن تفکرات و برنامه ها از جمله اهداف کارگروه ثبت جهانی است.

فرایند پفراینده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بررسی شد

در جلسه ای که میان اعضای پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد با کارشناسان دفتر ثبت جهانی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ربرگزارشد، میزان پیشرفت کار و ساختار بخش توصیف پرونده مورد بازبینی و بررسی قرار گرفت.

معاون دفتر ثبت جهانی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت و تکمیل فصل توصیف پرونده، ثبت آن را منوط به توصیف دقیق و کارآمد از ویژگی های شاخص و منحصر بافت تاریخی یزد دانست.

فیروزه سالاری اصالت یکپارچگی و پویایی بافت تاریخی یزد را از ویژگی شاخص این پرونده در جریان ثبت جهانی آن برشمرد و گفت: فصول بعدی پرونده که در حال جمع بندی است باید در راستای نیل به چنین هدفی باشد.

دفتر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد ساختار فصل توصیف این پرونده را با موضوع معرفی کل شهر یزد، جغرافیای طبیعی شهر یزد، شاهکار تمدن کاریزی، راه دسترسی و عبور از یزد، ساختار دفاعی شهر یزد، نظام عملکردی در بافت تاریخی یزد (کارکرد حیات اجتماعی و اقتصادی شهر و ...) و نظام کالبدی و سازماندهی فضایی (محلات، ابنیه، معماری و ...) ذکر کرد.

گفتنی است هر سال یک اثر تاریخی از کشور برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو معرفی می شود که با رایزنی های به عمل آمده، شهر یزد برای سال 2016 میلادی انتخاب شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 866

به "فرایند پفراینده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بررسی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند پفراینده ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بررسی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید