دیدنی های موزه آذربایجان، دومین موزه باستان شناسی ایران

به گزارش بوستان گفتگو، موزه آذربایجان، دومین موزه باستان شناسی در ایران و یکی از قدیمی ترین موزه ها محسوب می شود. هر ساله گردشگران بسیاری از سرتاسر ایران و جهان راهی شهر تبریز می شوند تا آثار موجود در تاریخچه موزه آذربایجان را از نزدیک مشاهده کنند. در مقاله دیدنی های موزه آذربایجان قصد داریم شما را با این موزه بیشتر آشنا کنیم. پس لطفاً تا انتها مطلب همراه ما باشید تا راه های دسترسی به موزه آذربایجان را بشناسید.

دیدنی های موزه آذربایجان، دومین موزه باستان شناسی ایران

پیشینه تاریخی موزه آذربایجان

اردیبهشت سال 1337 هجری شمسی طرح ساخت دیدنی های موزه آذربایجان با تلاش عده ای از فرهنگ دوستان در تبریز پی ریزی شد. اتمام این پروژه ساختمانی اندکی طول کشید اما انتها در سال 1341 این بنا با سه باب تالار احداث و در همان سال نیز افتتاح شد. جالب است بدانید، در زمان های گذشته که هنوز در این مکان موزه ای تاسیس نشده بود، نمایشگاه های بسیاری در این ساختمان برگزار می شد اما در حالت کلی تاریخچه موزه آذربایجان متعلق به سال های1306 و 1307 می رسد. از جمله نمایشگاه هایی که در آن سال ها در شهر تبریز برگزار می شد، نمایشگاهی از سکه های کشف شده بود. بعدها در طی سال های 1337 تا 1342 موزه آذربایجان تاسیس شد. شاید با خود بگویید که آیا در طی این سال ها برگزاری نمایشگاه متوقف شده بود یا ادامه داشت؟ در جواب باید بگوییم که در طی این سال ها برگزاری نمایشگاه ها همچنان ادامه داشت و هر کدام به نوبه خود، گویای بخشی از تاریخ کشورمان بودند. از جمله مواردی که می توان به آن ها اشاره کرد عبارتند از: برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی تبریز در دبیرستان نجات و دیگری نمایشگاه 202 اثر تاریخی موزه ایران باستان.

موقعیت مکانی موزه آذربایجان

همانطور که می دانید دیدنی های موزه آذربایجان، یکی از قدیمی ترین و معروف ترین موزه ها در کشورمان است که عنوان دومین موزه باستان شناسی را به خود اختصاص داده است. موزه آذربایجان، در شهر زیبای تبریز، در خیابان امام و در مجاورت مسجد کبود واقع شده است. شما می توانید برای دست یابی به موزه از راه های دسترسی به موزه آذربایجان بهره ببرید.

ویژگی های ظاهری موزه آذربایجان

این موزه در سه طبقه ساخته شده و مساحت این بنا به چیزی حدود 2400 مترمربع می رسد. موزه آذربایجان دارای کتابخانه و همچنین چندین اتاق اداری است. یک سالن نمایش بزرگ در هر طبقه به صورت اختصاصی وجود دارد. این سالن ها در ابعاد 37 در 12 متری ساخته شده اند. همانطور که می دانیم در موزه معمولاً آثار تاریخی مربوط به دوره های مختلف حفاظت و نگهداری می شوند. در موزه آذربایجان هم شما آثاری را مشاهده می کنید که به دوره های مختلفی تعلق دارند، آثاری که گویای تاریخ و گذشته اجداد و نیاکان ما هستند. آثاری که در این موزه نگهداری می شوند به تاریخ کشورمان در سال های قبل از ورود اسلام به ایران و پس از آن اشاره دارند. جالب است بدانید که موزه آذربایجان چیزی نزدیک به 12 هزار قطعه اشیای تاریخی و عتیقه را در خود جای داده که تقریباً 2300 قطعه از این آثار در تاریخچه موزه آذربایجان به ثبت رسیده اند.

طبقه زیر زمین موزه آذربایجان

همانطور که در هر قسمت از موزه اشیای با ارزش و گرانبهایی وجود دارد، در قسمت زیرزمین این موزه هم نمونه هایی از مجسمه های قدیمی موجود است که بسیار ماهرانه ساخته و پرداخته شده اند، مجسمه هایی که بیانگر تاریخ و سرگذشت مردمان آن عصر هستند. در واقع شما با مشاهده آن ها از سرگذشت و روش زندگی مردمان آن زمان آگاه می شوید. طبقه زیرزمین از زمان های گذشته تا عصر حاضر، محل نگهداری مجسمه های با ارزش است که بیشتر آن ها از طریق شخصی به نام احد حسینی ساخته شده اند. وی از مجسمه سازان ماهر شهر تبریز بوده است.

طبقه همکف موزه آذربایجان

در این طبقه از تاریخچه موزه آذربایجان آثار بسیار جالب و دیدنی وجود دارند. از جمله این آثار با ارزش و دیدنی می توان به جسد مرد و زنی اشاره کرد که درون ویترین قرار گرفته و به هزاره اول قبل از میلاد تعلق دارند. در واقع این اجساد طی یک پژوهش علمی کشف شده اند. این پژوهش در سال 78 در اطراف مسجد کبود اجرا شده که در طی آن به این نتیجه رسیدند که آن محوطه مرتبط با یک قبرستان بسیار قدیمی با تاریخچه ای سه هزار ساله می باشد. دیگر آثاری که می توان به آن ها اشاره کرد، سفالینه های متعلق به تپه اسماعیل آباد است که دارای قدمت تاریخی بسیاری هستند. سنگ هایی در این موزه وجود دارند که بر روی آن ها نقاشی ها و تصویرهایی از جانداران مختلف حکاکی و ترسیم شده که هرکدام گویای تاریخ مردمان آن عصر و فرهنگ آن ها هستند.

طبقه اول موزه آذربایجان

آثار بسیاری در طبقه اول و در زمان دسترسی به موزه آذربایجان وجود دارند که از جمله آن ها می توان به ظرف های سفالی متعلق به دوره ایلخانی، قفل رمزی متعلق به اوایل قرن هفتم یا اواخر قرن ششم اشاره کرد. همانطور که کمی پیشتر گفتیم در هر طبقه از این موزه سالن های نمایش وجود دارد که در آن ها اشیای گرانبها و باارزش تاریخی به نمایش گذاشته شده اند. از جمله این آثار اشیائی هستند متعلق به تمدن مردم نیشابور در قرن چهارم قمری که شاخصه اساسی آن ها، وجود نقش و نگارهای اسلامی بر روی این آثار است. این نقش و نگارهای زیبای اسلامی به طرز هنرمندانه و ماهرانه ای بر روی این آثار تاریخی با ارزش که دارای لعابی سفید رنگ هستند، حکاکی شده اند. در این طبقه سالن دیگری وجود دارد که در آن سکه های قدیمی از دوره های هخامنشی تا دوره قاجاریه به نمایش گذاشته شده است. روی هر کدام از آن ها طرح های متفاوتی وجود دارند و در این قسمت به همراه سکه های قدیمی برخی مهر های قدیمی هم وجود دارند که بسیار ارزشمند و گرانبها هستند. یکی از موارد بسیار جالب و منحصر به فردی که در این موزه شما با آن روبرو خواهید شد، مجسمه الهه زن است که قدمتی 3000 ساله دارد و از منطقه رستم آباد استان گیلان کشف شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2298

به "دیدنی های موزه آذربایجان، دومین موزه باستان شناسی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های موزه آذربایجان، دومین موزه باستان شناسی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید