دو ژئوپارک طبس و ارس در راه جهانی شدن

به گزارش بوستان گفتگو، ثبت جهانی ژئوپارک طبس و ارس

پرونده دو ژئوپارک ایرانی به نام ها طبس و ارس به منظور ثبت در فهرست ژئوپارک های جهانی یونسکو آماده سازی شده و قرار است که در سال آینده خبر ثبت هر دو ژئوپارک ایران در این سازمان جهانی یونسکو اعلام گردد. پیش از این ژئوپارک قشم یکبار در سال 1385، برای نخستین بار عضو شبکه جهانی جهت ثبت در این سازمان شد، اما در سال 1391 نیز خارج شده بود، اما با کوشش و همکاری سازمان های ذی ربط توانست در اردیبهشت 96 به ثبت در این سازمان برسد. گفتنی است که بگوییم پرونده ژئوپارک ارس از سال 1387 باز است ولی تا به امروز هیچ سرانجامی نداشته است. حال قرار است که با همکاری های لازم بتونیم دو ژئوپارک طبس و ارس را به ثبت جهانی برسانیم. با خبرنگاران در ادامه خبر ثبت جهانی ژئوپارک طبس و ارس همراه باشید.

دو ژئوپارک طبس و ارس در راه جهانی شدن

پفراینده دو ژئوپارک طبس و ارس به گفته علیرضا امری کاظمی برای ثبت در سازمان دنیای یونسکو آماده است و ما امیدواریم که سال آینده بتوانید خبر ثبت آن ها را در خبرگذاری های اعلام نماییم. به گفته کاظمی:

این دو ژئوپارک به صورت جدی در حال پیگیری دنیای شدن هستند. پفراینده آنها سال آینده در اجلاس ژئوپارک های یونسکو ارائه خواهد شد و با توجه به نظر رئیس شبکه دنیای ژئوپارک ها، فکر می کنیم شانس بالایی برای ثبت دنیای داشته باشند.

مطابق با دستورالعمل های یونسکو، ژئوپارک های دنیا می بایست با یکدیگر در ارتباط باشند و همین خود دلیلی است برای اینکه شبکه ملی ژئوپارک با عضویت ژئوپارک های طبس، ارس و قشم در ایران قرار است که راه اندازی شود. اگر این کار به منظور سرعت بخشیدن به فرایند دنیای شدن ژئوپارک های ملی انجام می شود، اما از این پس هر ژئوپارکی که در ایران شکل بگیرد می تواند در این شبکه عضو شود و از مزایای آن بهره شود. از جمله این مزیت ها می توان به تبلیغ ژئوپارک ها برای یکدیگر اشاره نمود، که به تقویت آنها منجر خواهد شد.

ژئوپارک مخفف پارک زمین شناسی (Geology Park) است، در این سرزمین ها پدیده های زمین شناسی، باستان شناسی، اکولوژیکی و فرهنگی را می توانید مشاهده کنید. سازمان دنیای یونسکو به منظور درک دوره های زمین شناسی مناطقی را به این عنوان در دنیا شناسایی می نماید. ایده تاسیس ژئوپارک در سال 1999 عملی شد

مطابق با تحقیقات صورت گرفته در کشورهایی که بیش از یک ژئوپارک دارد شبکه ژئوپارک ها تشکیل شده است. به طور مثال کشور ژاپن دارای 8 ژئوپارک دنیای و 15 ژئوپارک ملی است. ایران هم در حال حاضر تنها یک ژئوپارک به ثبت رسیده در دنیا دارد و این امر خود در جذب توریستان خارجی به ایران تاثیر بسیار بزرگی دارد. در این خصوص امری کاظمی گفت:

قشم در سال بیش از یک میلیون مسافر دارد که بیشتر آنها برای خرید و تفریح به این جزیره سفر می نمایند. طبق آمارهای ثبت شده بیش از 250 هزار توریست داخلی و 10 هزار توریست خارجی از ژئوپارک قشم دیدن نموده اند. علاوه بر آن، بسیاری از توریستان خارجی اعلام نموده اند که با انگیزه دیدن این ژئوپارک به این جزیره سفر نموده اند.

بنابر اطلس زمین شناختی ایران و کتاب ژئوپارک های دنیای یونسکو حدود 30 منطقه از ایران دارای ظرفیت قطعی برای تبدیل شدن به ژئوپارک را دارند. با توجه به ژئوپارک دنیای قشم می توان این موضوع را دریافت که دنیای شدن این منطقه توانسته در مشاغل محلی و صنایع دستی کمکی بسزایی داشته باشد. به گفته مسئولان، هدف نهایی از تشکیل این ژئوپارک ها این است که اداره و بهره برداری آن به جامعه محلی محول شود.

شهر طبس

شهر طبس یکی از قدیمی ترین و خاص ترین شهرهای ایران است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیری که دارد، از گزینه های محبوب برای توریستی به شمار می رود. در این شهر به غیر از بناهای تاریخی به جا مانده جاذبه های کویری منحصر به فردی هم وجود دارد که می تواند سفر شما را جذاب تر بنماید. از لحاظ جغرافیایی شهر طبس مرکز شهرستان طبس و شهری کویری در غرب خراسان جنوبی می باشد و نکته قابل توجه آن این است که در گذشته طبس بخشی از استان یزد محسوب می شده که در سال 1391 ملحق به خراسان جنوبی شده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 29 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1054

به "دو ژئوپارک طبس و ارس در راه جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو ژئوپارک طبس و ارس در راه جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید