دهمین همایش گردوی تویسرکان شروع به کار کرد

به گزارش بوستان گفتگو، امروز -27 شهریور 98- دهمین همایش گردو، فرش دستباف و مبل منبت تویسرکان با حضور میهمانانی از ترکیه و مدیران و مسئولان استان همدان و شهرستان تویسرکان افتتاح شد.

دهمین همایش گردوی تویسرکان شروع به کار کرد

به گزارش خبرنگاران، شهردار نیکسار ترکیه در آئین افتتاحیه گفت: از دوستانی که باعث این پیوند شدند، تشکر می کنم و گفتنی است که ما سال گذشته در شهر نیکسار میزبان میهمانان تویسرکانی بودیم و عاملی که باعث این ارتباط شد محصول مشترک این دو شهر یعنی همان گردو بود.

اوزدلیک اوزجان عنوان نمود: طی این دو روزی که در تویسرکان هستیم، از مناطق تاریخی و باغات گردوی این شهر دیدن کردیم و فهمیدم که مردم این شهر گردو را دوست دارند و زندگیشان با این محصول عجین شده است.

وی ادامه داد: خوشحالم که با شهری دارای مردمان متمدن، با فرهنگ و خونگرم آشنا شدم و هرآنچه در خصوص این شهر و مردمانش شنیده بودیم واقعیت داشت و مسلمانان در هرجای جهان باشند با هم برادرند و من خواستار پیوند خواهرخواندگی این دو شهر هستم و امیدوارم این پیوند همیشگی و دائمی باشد.

شهردار نیکسار در سرانجام گفت: امیدواریم فرهنگ این دو شهر نیز با هم عجین گردد و این فستیوال نشان از این دارد که مردمان تویسرکان بسیار مشتاق هستند که فرهنگ خود را حفظ نمایند و امیدواریم که ما هم بتوانیم در فستیوال برداشت گردوی شهرمان میزبان مسئولان و مردم تویسرکان باشیم.

فرماندار شهرستان تویسرکان نیز با بیان اینکه تویسرکان شهری با ظرفیتهای بالقوه بسیاری برای پیشرفت است، گفت: این شهر دارای 5500 هکتار باغ گردو است که سالانه 17500 تن گردو از اراضی گردوی این شهر برداشت می گردد و این امر در کشور و استان بسیار چشمگیر است به طوریکه کیفیت گردوی تویسرکان بسیار حائز اهمیت تر از کمیت این محصول در این شهر است.

سیدرسول حسینی اظهار کرد: تویسرکان با داشتن 4753 کارگاه فراوری مبل و 7700 نفر مشغول و فعال در این صنعت به طور حتم خاستگاه صنعت مبل منبت گلریز بوده که در کشور بی نظیر است و امیدواریم مبل منبت گلریز شهرتی بین المللی پیدا نموده و بتواند به بهترین نحو در عرصه بین الملل عرض اندام کند.

وی اعلام کرد: تویسرکان مهد فرش دستباف اصیل ایرانی است که طی سالها به دست فراموشی سپرده شده و درصدد احیای این صنعت هستیم که خوشبختانه در حال حاضر سالیانه 8000 مترمربع فرش دسباف در این شهرستان بافته و عرضه می گردد.

حسینی در ادامه اعلام کرد: تویسرکان با داشتن زیرساختهای متعدد و متفاوت عمرانی، مالی، فرهنگی، کشاورزی و صنعتی صندلی اصلی خود را نه تنها در استان که در کل کشور به دست آورده و چشم انداز بسیار خوبی در راستای رونق این شهرستان در آینده قابل پیش بینی است.

وی در سرانجام ابرازخرسندی کرد: امروز میزبانی میهمانانی از استان و کشور ترکیه هستیم و با صراحت می توان گفت که علت حضور این میهمانان ترکیه ای محصول مشترک این دو شهر اما با کیفیتی بسیار متفاوت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: تویسرکان از ظرفیتهای گردشگری اقلیمی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی بالقوه ای برخوردار است که باید با همکاری و کوشش این ظرفیتها را به فعل تبدیل کنیم.

علی مالمیر ادامه داد: تویسرکان علاوه بر فرهنگ غنی با قدمت تاریخی و فرهنگی و بهره مندی از برکات آرمگاه پیامبر الهی، می تواند به عنوان هدف گردشگری قرار گیرد و امیدواریم این شهرستان از تمامی این ظرفیتها استفاده بهینه را ببرد.

وی با بیان اینکه تویسرکان صاحب برند و نشان جغرافیایی گردو است، ادامه داد: در حوزه گردو اقدامات متعددی صورت گرفته و بعضی نتیجه داده و بعضی در حال بهره وری هستند همچون معین تویسرکان به عنوان پایتخت گردو، ایجاد باغ مادری و خزانه نهال پیوندی اصلاح شده و سرشاخه کاری گردو از جمله اقداماتی هستند که در جذب گردشگر مفید واقع می شوند.

مالمیر در ادامه اظهار کرد: تویسرکان به علت برخورداری از باغات زیبا در دامنه های جنوبی الوند چشم انداز طبیعی بسیار زیبایی دارد که از بُعد گردشگری یکی از بهترین مقاصد گردشگری همین باغ شهرها بوده و گردشگری مذهبی این شهر بسیار حائز اهمیت است.

وی اضافه نمود: همچنین محصولات منحصربفرد این شهر چون سماق، سیر و گردو در جذب کردشگر مفید و موثر است و در کنار این جاذبه ها، ساماندهی جاده گنجنامه به تویسرکان و صنعت مبل منبت این شهر در ایجاد اشتغال بسیار مفید است و می تواند باعث جذب گردشگر گردد.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز با قدردانی از بخش خصوصی به عنوان بانیان اصلی برگزارنماینده همایش ملی گردو در این شهرستان، گفت: حضور میهمانانی از ترکیه و نیز شهرهای فراورینماینده گردو در کشور، این همایش را نسبت به همایش های دیگر متفاوت نموده است.

محمدمهدی مفتح اضافه نمود: این همایش نه تنها فرصت مناسبی برای شناساندن ظرفیت تویسرکان در حوزه باغداری و محصول ارزشمند و با کیفت گردوی تویسرکان است بلکه با معرفی بخش های دیگر از جمله منبت گلریز که ثبت ملی شده و احیای فرش دستباف جلوه ای خاص به خود گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه از هر فرصتی باید برای معرفی ظرفیت های گردشگری این شهرستان استفاده کرد، ادامه داد: بی تردید برگزاری چنین همایش هایی در این راه موثر است و البته لازمه آن توجه به زیرساخت هایی همچون توسعه راه ها است.

مفتح از دوبانده شدن بخش مهمی از دو محور ورودی تویسرکان به عنوان توجه به توسعه راه ها یاد کرد و گفت: خوشبختانه در سال های اخیر در حوزه پیشرفت در محورهای مواصلاتی این شهرستان اقدامات در خور توجهی صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 398

به "دهمین همایش گردوی تویسرکان شروع به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهمین همایش گردوی تویسرکان شروع به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید