درس هایی از غول های دنیای فناوری

به گزارش بوستان گفتگو، کسب وکار در دهه اخیر شاهد ظهور نخبه سالاری بوده است.

غول های نو تکنولوژی، مانند شرکت هایی نظیر گوگل، فیس بوک، آمازون و eBay که رشد نجومی و فروشی بالغ بر یک میلیارد دلاری را در پنج سال ابتدایی فعالیت خود تجربه نموده اند. این در حالی است که شرکت Procter & Gamble تولیدکننده کالاهای مصرفی، در مدت زمان بیست سال توانست به فروش سالانه یک میلیارد دلاری دست یابد. علاوه بر این بسیاری از این رهبران بازار سودآوری بالایی داشته و اغلب حاشیه سودی بیش از 25 درصد را تجربه نموده اند. مشابه چنین آماری در صنایع معدودی مشاهده می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

درس هایی از غول های دنیای فناوری

استراتژی تکامل

آیا چنین شرکت هایی در پی ظهور فناوری های نوین آغاز به فعالیت نموده اند؟ دور از فکر است. درواقع بسیاری از این شرکت ها به روش های متفاوتی رقابت می نمایند. استفاده از الگوریتم های تکاملی. الگوریتم هایی که برای مثال پیغام های تبلیغاتی را حین خرید آنلاین برای مشتری ایجاد و پیشنهاد بلیت های مشابه و امکانات مرتبط با شهر مقصد مشتری، هتل ها و… به وی ارائه می نمایند. با هر بار جست وجوی بیشتر در میان گزینه های مختلف به وسیله مشتری داده های الگوریتم افزایش پیدا می نماید. به این ترتیب الگوریتم مورد نظر به وسیله الگوهای مشخص شده برای مراجعات بعدی آماده می گردد. به طور خلاصه باید گفت: الگوریتم های تکامل به این شرکت ها اجازه داده از فرصت های تازه بهره برده و در شرایط عدم اطمینان محیطی و تغییرات سریع، قادر به فعالیت در بستر آنلاین باشند.

در سطوح بنیادی نیز اصول تکاملی مشابه در سطح سازمان و سطح استراتژیک یا حوزه هایی که به یاری تجارب مدیریتی راهنمایی می شوند، اتخاذ می گردد. استراتژی های تکاملی جایگزین متعادل تری داشته و به سازمان این مجوز را داده با شرایط متغیر هماهنگ باشد و از فرصت های پیش رو به برترین نحو ممکن استفاده کند.

سه شرکت را در نظر بگیرید که مدل های کسب وکار به ظاهر متمایزی دارند: گوگل، آمازون، نتفلیکس. الگوریتم های اصلی تکامل این شرکت ها وظایف مشابهی بر دوش می کشند. این الگوریتم ها در پی شناسایی بالاترین رتبه کلیک روی پیغام های تبلیغاتی و پیشنهاد تماشای فیلم های تبلیغاتی و گردآوری اطلاعات درخصوص بیشترین جست وجو ها بوده و به طور همزمان در حال آنالیز جریان مداومی از اطلاعات حاصل از جست وجوی کاربران، پیغام های تبلیغاتی و فیلم هایی که به تازگی منتشر شده ، هستند.

جالب است که در بسیاری از موارد این شرکت ها اصول تکاملی استراتژیک و سازمانی مشابهی اتخاذ می نمایند، زیرا کسب وکار به طور کلی مستلزم پشتیبانی سریع از یادگیری تطبیقی است تا از رقبا جلو بزند.

گوگل به طریقی مشابه روش هایی را برای آنالیز سریع و کم هزینه گزینه ها بسط و توسعه داد. برای تمرکز بر خطرات و هزینه های طرح، شرکت اقدام به راه اندازی طرح Google Glass در میان گروهی انتخاب شده از مشتریان کرد، حتی با شکست پروژه Google Glass، آن شرکت نمایندگان هیجان و لذت وصف ناپذیر مشارکت را در طرحی جالب آزمودند.

درنهایت باید اشاره نمود که شرکت گوگل همیشه در پی آنالیز و اجرای طرح هایی است که منجربه نابودی منابع نمی شوند. همیشه به آنالیز و ارزیابی نتایج پرداخته و به طور مداوم اقدام به تخصیص منابع در میان پروژه های مختلف می نماید.

سازمان های تکاملی و صنایع با فناوری های پیشرفته

امروزه اصول مشابهی به وسیله کسب وکار های قدیمی برای رد کردن چالش های عملیاتی نظیر قیمت گذاری پویا و اقتضایی و معامله اوراق بهادار گرفته شده که ضرورت تصمیم گیری در شرایط بحرانی، پویا و دارای عدم اطمینان را آشکار می سازد. در صحنه استراتژیک، تقریبا هر سازمانی با چالش هایی در مورد مدیریت سبد محصولات، استراتژی تحقیق و توسعه و توسعه محصول روبه رو هستند. با این حال سازمان های انگشت شماری اصول تکاملی نظام مندی را پایه گذاری می نمایند. شرکت های صنایع مختلف اکنون با محیط های پویا و غیرقابل اطمینانی روبرو هستند و احتیاج به اتخاذ چنین سیاست ها و اصولی دارند، زیرا پویایی و عدم قطعیت ارزش کسب دانش تازه را افزایش می دهد.

استراتژی تکامل چیزی فراتر از نصایح ساده برای افزایش تجربه، انعطاف پذیری و پویایی و بهره مندی از داده های حجیم است. نداشتن یک استراتژی تکاملی یکپارچه و خود تنظیم چنین سیاست هایی را بی اثر نموده، علاوه بر داشتن هزینه های بالا، پیچیدگی و مقدار ریسک را به علت عدم تطابق با منافع بالقوه و ویژگی های محیطی افزایش می دهد.

سازمانی تکاملی ایجاد کنید

برای ایجاد سازمانی تکاملی شرکت ها باید الگوریتم استراتژی تکامل را به نرم افزار سازمان خود تبدیل نمایند.

شرکت شل از سازمان هایی است که در این عرصه فعالیت دارد، وال مارت به صورت مستمر آزمایش هایی را در حول محور برنامه های فروشگاه های خود انجام داده و تحلیل های دقیقی را برای آنالیز کیفیت نتایج به کار می بندد، شرکت 3M در این فکر است آزمایش هایی را با هدف سرعت بخشیدن به نوآوری عملیاتی کند. پیش بینی می گردد ایجاد سازمان های تکامل یافته و اتخاذ استراتژی های مرتبط با آن در آینده به سیاستی غیرقابل انکار برای شرکت های صنایع مختلف تبدیل گردد.

در سرانجام باید اشاره نمود که استراتژی های تکامل برای سازمان ها ناشناخته و تازه بوده و پیاده سازی آن برای سازمانها از مشکلاتی برخوردار بوده اما در عوض از دیدگاه رقابتی کاملا ارزشمند بهره برده است.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2125

به "درس هایی از غول های دنیای فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درس هایی از غول های دنیای فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید