داستان مرد 35 ساله ناشناخته ای که ارزشمندترین استارتاپ دنیا را خلق کرد

به گزارش بوستان گفتگو، هنگامی که ژانگ ییمینگ (Zhang Yiming) شش سال پیش ایده یک اپلیکیشن فیدخوان و جمع آوری کننده اخبار مبتنی بر هوش مصنوعی را عنوان کرد؛ همه سرمایه گذاران به دیده شک با استارتاپ او برخورد کردند.

داستان مرد 35 ساله ناشناخته ای که ارزشمندترین استارتاپ دنیا را خلق کرد

سوال اصلی این بود که چگونه یک مرد 29 ساله که به طور محلی آموزش برنامه نویسی و طراحی نرم افزار دیده است؛ می تواند یک پورتال جمع آوری خبر از روی رسانه ها و منابع محلی مانند Tencent Holdings برنامه نویسی کند که مزایای رسانه های اجتماعی را داشته و حتی بتواند گوگل را شکست دهد؟

این روزها که آقای ژانگ 35 ساله شده است؛ همه آن سرمایه گذاران به اشتباه بزرگ خود پی بردند. امروز، شرکت آقای ژانگ به نام Bytedance ارزشی بیش از 75 میلیارد دلار دارد.

موسسه CB Insights می گوید در حال حاضر شرکت Bytedance با ارزش ترین استارتاپ در جهان شناخته می شود و حتی از شرکت اوبر هم پیش افتاده است. اخیرا هم یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری به نام Softbank Group Corp می خواهد کمکی 1.5 میلیارد دلاری به این شرکت داشته باشد.

این استارتاپ چندین شرکت سرمایه گذرای بسیار معروف مانند Sequoia و KKR & Co و همین طور General Atlantic را پشتیبان خود می بیند و از نظر سرمایه گذاری و توسعه هیچ دغدغه ای ندارد.

بخشی از پیروزیت این استارتاپ به خلق تجربه کاربری از اینترنت برمی شود که در تقابل با گوگل و فیسبوک و چیزی میانه ان ها است.

نه شبیه گوگل، نه شبیه فیسبوک

ژانگ درباره استارتاپ Bytedance می گوید که یک آژانس یا کسب وکار خبری نیست و بیشتر شبیه به یک رسانه اجتماعی یا کسب وکارهای مبتنی بر جست وجو است.

این شرکت هیچ خبرنگار یا سردبیر خبری را استخدام نکرده است و اعتقاد دارد کارشان بسیار نوآورانه است و هیچ گونه کپی برداری از یک شرکت امریکایی یا تلفیق فناوری دو شرکت بزرگ جهان نیست.

شرکت Bytedance از دو غول بزرگ اینترنت چین یعنی علی بابا و تنسنت پولی دریافت نمی کند و برای اولین بار است که یک اپلیکیشن و کسب وکار موبایلی مورد حمایت و اسپانسری بزرگان اینترنت این کشور نیست.

غالب استارتاپ های شکل گرفته در کشور چین به نوعی تحت حمایت یا سرمایه گذاری غول هایی مانند علی بابا و تنسنت هستند ولی عدم وابستگی شرکت Bytedance به این غول ها باعث شده بتواند در خارج از کشور چین هم کاربرانی داشته باشد.

داستان پیروزیت استارتاپ Bytedance از یک سایت خبری به نام Jinri Toutiao شروع شد ولی در ادامه با خرید چندین مجموعه کوچک هوشمند و در پیش دریافت استراتژی های درستی سعی کردند در میان کاربران چینی و به خصوص حوزه ویدیو خودشان را مطرح نمایند.

این شرکت با خلق اپلیکیشن های کاربردی برای صدها میلیون کاربر اینترنتی در چین، به رقیب بزرگی برای غول های اینترنت این کشور تبدیل شده است.

در ماه گذشته تعداد کاربران اینترنت در کشور چین از مرز 800 میلیون کاربر عبور کرد. پس، بازار بزرگی است ولی این کاربران به شدت دارند از اینترنت خارج می شوند و ساعت های کمتری وقت برای وب گردی یا استفاده از اینترنت صرف می نمایند.

اما اپلیکیشن های Bytedance به درستی تمایلات و خواسته کاربران را هدف قرار داده و طوری طراحی شده و خبرها یا محتوای خبری را از سایت هایی مانند Jinri Toutiao جمع آوری و نمایش می دهد که کاربران هم در زمان خود و هم در مصرف اینترنت صرفه جویی می نمایند.

احترام به آزادی کاربر

این شرکت در ابتدا به نظر می ٰسید در انزوا قرار گرفته است ولی حالا یکی از پیروز ترین شرکت های چینی است که توانسته راهی به بازارهای بین المللی پیدا کند. این شرکت با اپلیکیشن هایی مانند Tik Tok وارد بازار امریکا، اروپا، آسیای شرقی و کشورهایی مانند ژاپن شده است.

ژانگ در سال 2012 متوجه شد کاربران اینترنتی چینی دنبال اطلاعات مفید عرضه شده در بسیاری از اپلیکیشن ها هستند. سیاست های سانسور بعضی از اخبار و منابع به همراه وابسته بودن بعضی اپلیکیشن های خبری به غول های اینترنتی باعث شده بود مردم یک دسترسی واقعا آزاد به اطلاعات و اخبار خوب نداشته باشند.

بنابراین، او سعی کرد پلتفرمی طراحی کند که بهترین و جالب ترین محتواهای اینترنتی را بدون سانسور یا خط دهی و جهت گیری به سوی یک شرکت و تبلیغات غول اینترنتی؛ به مردم نمایش دهد.

او برنامه اش را در ماه اوت 2012 معرفی کرد و دنبال جست وجوهای مردم رفت. اینکه بیشتر چه خبرهایی را دنبال می نمایند و می خوانند در به مرور محتواهایی براساس عادت کاربران نمایش دهد.

مردم هرچه بیشتر از اپلیکیشن های Bytedance استفاده کردند؛ تجربه کاربری بهتری شکل گرفت و تا سال 2014 بیش از 13 میلیون نفر عضو این پلتفرم بودند. در این سال، اپلیکیشن مناسب تبلت هم عرضه شد.

اما برگ برنده شرکت Bytedance، ورود به حوزه ویدیو و سرویس های استریم ویدیو بود. بازاری که به شدت در چین هوادار دارد و Bytedance توانست آن را متحول کند. این شرکت ویدیوها را کوتاه تر و در حد 15 ثانیه کرد.

در سال 2016 اپلیکیشن Douyin را عرضه کردند که امکان ویرایش فیلم ها را می داد. کاربران می توانستند خودشان ویدیو بسازند و فیلترهایی روی آن ها اعمال و در پلتفرم هایی مانند Weibo و WeChat با دیگران به اشتراک بگذارند.

در ماه جولای، کاربران اپ هایی مانند Tik Tok و Douyin به مرز 500 میلیون نفر رسیده است.

چالش بزرگ کنونی آن ها نمایش تبلیغات برحسب دلار است. بسیاری از شرکت ها و بازاریاب ها تمایل دارند آگهی ها و تبلیغاتی محلی نمایش دهند و باید بتوانند برحسب دلار پرداخت نمایند. اما تنش های میان کشور چین و امریکا از یک سود و تبدیل نرخ تعرفه های تبلیغات به دلار باعث شده بعضی شرکت ها برای همکاری با Bytedance به مشکل برخورد نمایند.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 506

به "داستان مرد 35 ساله ناشناخته ای که ارزشمندترین استارتاپ دنیا را خلق کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان مرد 35 ساله ناشناخته ای که ارزشمندترین استارتاپ دنیا را خلق کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید