درد شانه و بازوی سمت چپ نشانه چیست؟

به گزارش بوستان گفتگو، روزیاتو/ افراد وقتی دچار درد بازو و شانه می شوند معمولا این تصور در ذهنشان شکل می گیرد که احتمالا این نواحی از بدنشان آسیب دیده است. اما گاهی درد در یک ناحیه از بدن میتواند ریشه در بخش دیگری از آن داشته باشد. درد شانه و بازوی سمت چپ گاهی به معنای وجود شکستگی استخوانی یا جراحت مفصلی است و گاهی حکایت از فشار به عصب های بدن و حتی وجود مشکل در قلب دارد.

درد شانه و بازوی سمت چپ نشانه چیست؟

علل درد شانه و بازوی سمت چپ

درد شانه و بازو سمت چپ میتواند دلایل زیادی داشته باشد که از آرتروز گرفته تا بیماری های مزمن متغیر است. در ادامه برخی از علل شایع را می خوانید:

گرفتگی یکی از رگ های خونی یا پارگی شریان های قلبی می تواند مانع از رسیدن جریان خون به بخشی از قلب گردد. در این موارد ماهیچه قلب به سرعت آسیب می بیند و اگر فورا معالجه نگردد از کار می ایستد.

اما برای آنکه مطمئن شوید علت درد شانه و بازوی سمت چپ شما حمله قلبی بوده بهتر است علائم دیگر آن را هم از نظر بگذرانید:

درد در ناحیه قفسه سینه

درد کمر، گردن و یا فک

استفراغ یا حالت تهوع

تنگی نفس

سردرهای خفیف یا غش

عرق سرد

خستگی

علائم حمله قلبی در برخی افراد شدیدتر است و برخی هم با علائم ملایم تری دچار حمله می شوند.

آنژین صدری

آنژین صدری یکی از نشانه های بیماری قلبی است. این یعنی خون دریافتی توسط ماهیچه های قلب شما فاقد اکسیژن کافی هستند. آنژین صدری به بروز علائمی مشابه به حمله قلبی در فرد منجر می گردد اما این علائم عموما برای چند دقیقه استمرار دارند و وقتی فعالیت بدنی دارید شدت پیدا می کنند و وقتی در استراحت به سر می برید از بین می فرایند.

بورسیت یا التهاب کیسه های مفصلی

بورسا نوعی کیسه پر شده از مایع است که میان استخوان و قسمت های متحرک یک مفصل واقع شده است. وقتی بورسا متورم می گردد شرایطی به نام بورسیت ایجاد می گردد. بورسیت شانه غالبا به خاطر حرکات تکرار شونده در فرد ایجاد می گردد و خطر ابتلا به بورسیت با افزایش سن فرد بیشتر می گردد.

درد ناشی از بورسیت نیز معمولا وقتی حرکت می کنید یا روی بازو و شانه خود می خوابید بیشتر می گردد. در این موارد نمی توانید به راحتی شانه خود را حرکت دهید. از دیگر نشانه های بورسیت احساس سوزش و مور مور شدن بدن است.

شکستگی یا ترک استخوان

گاهی اوقات شکستگی یا ایجاد ترک در یکی از استخوان های بازو یا شانه هیچ علامت دیگری غیر از درد ندارد. وجود استخوان شکسته در بازو، مچ یا دست میتواند باعث بروز دردهای شدید در فرد شده و حین حرکت بیشتر گردد. از دیگر علائم شکستگی استخوان می توان به تورم یا بی حسی آن اشاره کرد. گاهی حتی بازو یا شانه شما کاملا عادی به نظر می رسد اما بعد از عکسبرداری متوجه می شوید که دچار شکستگی استخوان شده اید.

فتق دیسک بین مهره ای

دیسک ها صفحاتی میان استخوان و ستون فقرات هستند که نقش نوعی ضربه گیر را برای ستون فقرات ایفا می کنند. زمانی که فتق دیسک بین مهره ای در گردن رخ می دهد یکی از دیسک های آن از موقعیت اصلی خود جدا شده و به عصب ها فشار می آورد.

این درد در ابتدا در گردن احساس می گردد اما در ادامه باعث بروز درد شانه و بازوی سمت چپ می گردد و ممکن است با حرکت شما شدت هم پیدا کند.

گیرافتادگی عصب یا رادیکولوپاتی گردن

منظور از گیرافتادگی عصب تحت فشار قرار دریافت یا تورم آن است. این مساله میتواند ناشی از فتق دیسک بین مهره ای به خاطر بروز تومور یا جراحت ناشی از فرسایش اتفاق بیافتد.

علائم گیرافتادگی عصب بسیار شبیه به فتق دیسک بین مهره ای است. بی حسی، مور مور شدن و سوزش از جمله نشانه های این بیماری در بازو است. علاوه بر این ممکن است حین حرکت درد شما بیشتر گردد.

پارگی کلاهک گرداننده

بلند کردن احسام سنگین یا حرکات تکراری میتواند منجر به پارگی تاندون در کلاهک گرداننده شانه ای شما گردد و این مساله به شدت شانه را تضعیف کرده و انجام کارهای روزانه را بسیار برایتان سخت می کند.

پارگی کلاهک گرداننده زمانی که به پهلو می خوابید بیشتر باعث آزارتان می گردد. علاوه بر این وقتی بازوی خود را به شکل خاصی حرکت می دهید درد را بیشتر احساس می کنید. این بیماری همچنین بازوی شما را به شدت ضعیف میکند و برد حرکتی شانه را به میزان قابل توجهی کم میکند.

کشیدگی و تاب خوردگی رباط

کشیدگی یا پارگی رباط ها و همچنین پیچ خوردگی تاندون ها و ماهیچه ها هم میتواند از علل بروز درد شانه و بازوی سمت چپ باشند. این اتفاقات زمانی رخ می دهد که در حال افتادن باشید و بخواهید با بازوهایتان مانع از این کار شوید یا اجسام بزرگ را به شیوه اشتباه بلند کنید.

آماس زردپی

زردپی ها نوارهای منعطفی از بافت بدن هستند که استخوان را به ماهیچه متصل می کنند. وقتی تاندون ها متورم می شوند شرایطی به نام تاندینیت یا آماس زرد پی رخ می دهد. تاندینیت شانه یا بازو معمولا باعث بروز درد در بازوها میگردد و احتمال اینکه فردی به این مشکل دچار گردد با افزایش سن بالا می رود. این بیماری علائمی شبیه به بورسیت دارد.

سندروم خروجی قفسه سینه

در این سندروم رگ های خونی در قسمت ترقوه به خاطر ضربه یا جراحت های تکرار شونده تحت فشار قرار می گیرند و اگر فرد درمان نگردد ممکن است به بروز آسیب همیشگی در عصب های دست او منتهی گردد.

این سندروم باعث سوزن سوزن شدن، مور مور شدن و ضعف بازو می گردد و در برخی موارد بازوی فرد ورم می کند. از دیگر نشانه های این سندروم میتوان به تغییر رنگ دست، سرد شدن دست ها یا بازو و افت نبض در ناحیه بازو اشاره کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1083

به "درد شانه و بازوی سمت چپ نشانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد شانه و بازوی سمت چپ نشانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید