دبیرخانه دائمی همایش ملی خرما در بوشهر گشایش یافت

به گزارش بوستان گفتگو، دبیرخانه دائمی همایش ملی خرما با هدف یاری به توسعه صادرات و آنالیز مسائل این حوزه در بوشهر شروع به کار کرد.

دبیرخانه دائمی همایش ملی خرما در بوشهر گشایش یافت

جهت دریافت خدمات طراحی داخل ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار بوشهر در حاشیه مراسم افتتاح دبیرخانه دائمی همایش ملی خرما در بوشهر در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: دوسال است که جشنواره ملی خرما را در بوشهر برگزار می کنیم و این جشنواره به یکی از جشنواره های خوب و مطرح در کشور تبدیل شده است.

سعید زرین فر اضافه کرد: هدف مهم این جشنواره توسعه صنعت خرما و حل مسائل نخلستان ها و صادرات خرما بود و یکی از مواردی که در جشنواره خرما مصوب شد این بود که این جشنواره را به زمان خاصی محدود نکنیم.

او ادامه داد: جشنواره خرما در دو دوره برگزاری خود مصوباتی داشته و جشنواره سال جاری هم 15 مصوبه داشت، و برای این که مصوبات پیگیری گردد و نتیجه آن در جشنواره بعد ارائه گردد بهتر دیده شد که دبیرخانه همایش ملی خرما به صورت دائمی راه اندازی گردد.

معاون هماهنگی امور مالی استاندار بوشهر ابراز امیدواری کرد با توجه به این که میز ملی صادرات خرما نیز در این استان فعالیت دارد، ایجاد این دبیرخانه به بهبود شرایط فراوری و صادرات خرما منجر گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار از ، خرما را یکی از محور های توسعه بخش کشاورزی استان خواند و گفت: در این استان، سالانه 165 هزار تن خرما فراوری می گردد و این محصول نقش موثری در اشتغال و معیشت مردم دارد.

محمدتقی منوچهری اضافه کرد: با توجه به اهمیت خرما، در چند سال گذشته کار هایی به ویژه در حوزه زیرساخت ها انجام گرفته است که یکی از این کار ها اجرای طرح نخلستان است برای اصلاح باغ ها.

او ادامه داد: اکنون این طرح در سطح 18 هزار و 500 هکتار از باغ های شهرستان دشتستان شروع شده و در بخش نخست، 10 هزار و 100 هکتار وارد مرحله اجرایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اجرای طرح نوین آبیاری در حدود 8 هزار هکتار از نخلستان ها را از دیگر کار های انجام شده در حوزه زیرساخت خرما عنوان نمود و گفت: فعالیت هایی نیز در حوزه صنایع تبدیلی، بسته بندی و نگهداری انجام شده است به طوری که اکنون 117 واحد سردخانه ای و نگهداری خرما با ظرفیت 95 هزار تن داریم که 18 هزار تن آن سال 97 ایجاد شده است.

منوچهری ادامه داد: خرما به عنوان یکی از مهمترین محصولات استان است و برهمین اساس، میز ملی خرما را در استان بوشهر داریم و جشنواره ملی خرما را در استان برگزار می کنیم.

او اعلام کرد: با توجه به بهبود کمیت و کیفیت برگزاری جشنواره ملی خرما، این جشنواره بین المللی گردد و راه اندازی دبیرخانه دائمی همایش ملی خرما می تواند شروعی برای این موضوع باشد تا کشور های فعال در این زمینه به بوشهر بیایند و محصول این استان به جهان معرفی گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان نمود: فراوری خرما سال جاری خوب بود و 165 هزار و تن خرما فراوری شد که 60 هزار تن خارَک و رطب، و بقیه خرما بود.

منوچهری گفت: اکنون 30 تا 40 هزار تن خرما در انبارهاست که فعالان این حوزه و بازرگانان باید برای فرآوری و صادرات آن کار نمایند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندر بوشهر هم در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: سال 96 اتاق بازرگانی پیشنهاد برپایی جشنواره خرما را به شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت ارائه کرد و سال 97 نخستین جشنواره ملی خرما در بوشهر برگزار گردید که با مصوبات و استقبال خوبی همراه بود.

خورشید گزدرازی اضافه کرد: یکی از مصوبات جشنواره سال جاری، ایجاد دبیرخانه دائمی همایش ملی خرما بود تا با توجه به احتیاج استان بتواند مسائل کشاورزان و صادرنمایندگان را به شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت و سپس برای ارائه راه حل به دولت منتقل کند.

او شکوفایی فراوری و صادرات خرما را از مزایای ایجاد این دبیرخانه دانست و ادامه داد: به طور قطع دبیرخانه همایش ملی خرما می تواند با توجه به محدودیت های موجود برای صادرات، مشکل صادرنمایندگان را آنالیز و به حل آن یاری کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن بوشهر همچنین به فرایند صادرات خرمای این استان اشاره نمود و گفت: استقبال خوبی از خرما شده و با توجه به اینکه سردخانه های خوبی در استان داریم که می تواند خرما را حفاظت کند برای ارائه آن به بازار جای نگرانی نیست و می توان خرمای به جامانده در استان را در بازار های داخلی و حوزه خلیج فارس و اوراسیا به فروش رساند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید سالانه پنج میلیارد دلار محصولات کشاورزی از کشور صادر گردد که سهم خرما 500 میلیون دلار است و پارسال 400 میلیون دلار خرما صادر شد.

ابوالقاسم محمد زاده با اشاره به صادرات سالانه 30 هزار تن خرما از استان بوشهر اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی بسته حمایتی خرما را در 17 بند ارائه نموده و همه دستگاه های متولی فراوری و تجارت موظف شده اند آن را اجرا نمایند.

او با بیان اینکه، دولت اختیارات خود را در این زمینه به انجمن خرما واگذار نموده است، اعلام کرد: مقرر شده حمایت لازم از صادرنمایندگان صورت گیرد و در زمینه حمل و نقل خرما حمایت صورت گیرد.

معاون تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر درباره خرما هایی که اکنون در انبار های استان وجود دارد هم گفت: باغ داران نگران نباشند، زیرا با توافق انجام شده با پنج کشور اوراسیا، قرار است خرما به این کشور ها صادر گردد به طور حتم خرمای درون انبار ها فروش می رود.

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 774

به "دبیرخانه دائمی همایش ملی خرما در بوشهر گشایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرخانه دائمی همایش ملی خرما در بوشهر گشایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید