خواص بلوبری برای سلامتی

به گزارش بوستان گفتگو، بلوبری (Blueberry) سرشار از ویتامین ها، عناصر غذایی و مواد آنتی اکسیدان است. پیشگیری از سرطان، آلزایمر و فرایند پیری سلولها از خواص بلوبری است.

خواص بلوبری برای سلامتی

خبرنگاران | سرویس سلامت - بلوبری میوه ای شبیه به توت به رنگ آبی مایل به بنفش است و بومی کشور آمریکای شمالی میباشد. این میوه یکی از منابع سرشار از ویتامینث بوده، مصرف آن، یک چهارم از نیاز روزانه بدن را به این ویتامین تامین می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی بلوبری سالهاست که مورد توجه محققان بوده، از آن به عنوان یک ماده با خاصیت ضد سرطانی قوی یاد می گردد. کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، آلزایمر، تاخیر در فرایند پیری و پیشگیری از ابتلا به عفونتهای دستگاه ادراری از خواص بلو بری و و فواید مصرف این میوه است. بلوبری را در ایران برخی به اشتباه، به اسم زغال اخته یا قره قاط می شناسند؛ اما خواص آن بسیار متفاوت با خواص زغال اخته و خواص قره قاط است. برای آشنایی با خواص بلوبری و فواید مصرف این میوه با خبرنگاران همراه شوید.

گیاه شناسی بلوبری

بلوبری گیاهی، بومی شمال آمریکاست، درختچه ای است خزان کننده که حبه های آن به رنگ آبی تیره یا بنفش است. بلوبری عضو خانوادهاریکاسه است، گل آذین آن خوشه هایی به رنگ سفید و صورتی رنگ پریده یا قرمز است که حالت زنگوله ای داشته و در انتهای شاخه ها قرار گرفته است. این گل ها در اوایل اردیبهشت ماه ظاهر شده و سپس به حبه های کوچک آبی رنگ و سفتی تبدیل می شوند که طعم مطبوعی دارند و شیرینند . حبه های بلوبری پس از برداشت، می توانند هم به صورت مستقیم وارد بازار مصرف شوند و به حالت تازه خوری مصرف شوند و هم می توانند وارد کارخانه های صنعتی شده و انواع کمپوت ها ومرباها و آبمیوه ها از آنها ساخته گردد. از این حبه ها در تزئین و ساخت انواع کیک ها، شیرینی، بستنی ها و دسرها و همچنین تهیه انواع ژله ها استفاده می گردد .

خواص بلوبری

برخی از مهمترین خواص درمانی بلوبری عبارتند از:

  • میوه بلوبری سرشار از مواد آنتی اکسیدان است، لذا پیشگیری از بروز سرطان از مهمترین و اصلی ترین خواص بلوبری برای سلامتی میباشد.
  • مواد آنتی اکسیدان و ویتامینهای موجود در آن، بلوبری را به میوه ای بسیار مفید برای سلامت پوست تبدیل کرده است. مصرف این میوه باعث افزایش شادابی و نرمی پوست شده، تهیه ماسک بلوبری همراه با آبلیمو باعث لایه برداری پوست و روشن شدن پوست میگردد.
  • کمک به عملکردهای شناختی مغز، پیشگیری از زوال حافظه در سالمندی و پیشگیری از آلزایمر از دیگر خواص بلوبری است.
  • مصرف بلوبری برای کاهش وزن و لاغری مفید بوده، برای از بین بردن چربی های دور شکم مفید است.
  • بلوبری دارای خواص مهارکننده باکتری بوده که به جلوگیری از چسبیدن باکتری به دیوار مثانه کمک می کند، که این امر به نوبه خود به دفع عفونت های دستگاه ادراری کمک می کند.
  • مصرف میوه بلوبری برای مبتلایان به دیابت مفید بوده، به کنترل سطح قند خون کمک می کند.
  • در برخی از کشورها، زنان از دمنوش بلوبری برای کاهش درد زایمان استفاده می کنند .
  • بلوبری سرشار از ترکیباتی به نام آنتوساینوساید است که به کاهش کم بینایی و خستگی چشم کمک کرده و باعث سلامت شبکیه چشم می گردد. در حقیقت مصرف بلوبری برای تقویت بینایی، پیشگیری از آب مروارید و سایر بیماری های چشم مفید است.
  • بلوبری نه تنها سرشار از آنتی اکسیدان است بلکه غنی از پروآنتوسیانیدین هایی است که خاصیت ضدپیری دارند.
  • از آنجایی که بلوبری منبع طبیعی از فیبرهای محلول و نامحلول است، یکی از خواص بلوبری کمک به تنظیم سیستم گوارشی بدن است. مصرف این میوه رشد باکتری های خوب در روده را تسریع کرده و به سیستم گوارش کمک می کند.

ارزش غذایی بلوبری

بلوبری دارای مواد مغذی از جمله ویتامین هایآ، ب کمپلکس،ث،ایو همچنین عناصر معدنی سلنیوم، روی، پتاسیم، مس و غیره می باشد.

جدول ارزش غذایی بلوبری

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
کالری 57 کیلوکالری
چربی 0/3 گرم
سدیم 1 میلی گرم
پتاسیم 77 میلی گرم
کربوهیدرات 14 گرم
پروتئین 0/7 گرم
ویتامین آ 1 درصد
ویتامین ث 16 درصد
آهن 1 درصد
ویتامین ب6 5 درصد
منیزیم 1 درصد

مضرات بلوبری (موارد احتیاطی و منع مصرف)

مصرف بیش از اندازه بلوبری باعث کاهش سطح قند خون شده، از این رو بایستی از افراط در مصرف آن پرهیز گردد. همچنین توصیه می گردد به دلیل تاثیر بر سطح گلوکز خون، قبل و بعد از اعمال جراحی از مصرف آن خودداری گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1477

به "خواص بلوبری برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بلوبری برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید