خطرناک ترین فرودگاه های جهان ، بخش دوم

به گزارش بوستان گفتگو، خطرناک ترین فرودگاه های دنیا

بعضی از گردشگران تمایل دارند تا تعطیلات خود را که از اهمیت زیادی برایشان برخوردار است در سواحل و یا محیط های طبیعی دیگر بگذرانند اما علاقه ای ندارند به آنجا پرواز نمایند. ترس از پرواز ممکن است تعطیلات فرد را خراب کند. زمانی که افراد در خصوص پرواز با نگرانی صحبت می نمایند بیشترین چیزی که در فکر آن ها شکل می گیرد حضور در کنار یک کودکی که بسیار گریه می نماید یا فردی که بسیار عرق می نماید، و بعلاوه تکان های شدید در هواپیما و یا بدی هوا است. اغلب مسافران زمانی که فرودگاه را از پنجره هواپیما مشاهده می نمایند احساس آرامش خاطری به آن ها دست می دهد. حال تصور کنید که خلبان به شما می گوید به دلیل کوتاهی باند و خطر برخورد با صخره ها در فرودگاه تغییر جهت داده است. کسانی که در بخش اول این مطلب با ما همراه بودند می دانند که فقط پرواز نیست که می تواند ترسناک باشد بلکه فرودگاه هایی در دنیا وجود دارند که فرود آمدن در آن ها بیشتر باعث استرس در مسافران می گردد. از لحاظ فنی پرواز با هواپیما یکی از امن ترین روش های سفر است و احتمال حادثه در آن یک در 11 میلیون نفر است، البته که اگر شما در یکی از فرودگاه های زیر قرار بگیرید ممکن است اندازه این شانس تغییر کند. با خبرنگاران همراه باشید تا در بخش دوم خطرناک ترین فرودگاه های دنیا را بشناسیم.

خطرناک ترین فرودگاه های جهان ، بخش دوم

فرودگاه جوانچو | Juancho E.Yrausquin

این فرودگاه در جزیره کوچک صبا در آنتیل هلند قرار گرفته است. این فرودگاه منحصر به فرد است به گونه ای که هر دو انتهای باند کوتاه آن به صخره ها می رسد. از انجا که هر دو سمت این باند فرود کوتاه را صخره ها فرا گرفته اند بنابراین کوچکترین اشتباهی در هنگام فرود یا برخاستن ممکن است فاجعه آمیز باشد و این مهمترین علت برای آن است که این فرودگاه در فهرست خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار بگیرد. از آنجایی که این فرودگاه به طور رسمی بسته شده است کسانی که مایل به فرود در آن هستند بهتر است از انجام این کار خودداری نمایند.

فرودگاه بین المللی کانسی | Kansai International Airport

فرودگاه بین المللی کانسی در یک جزیره مصنوعی در خلیج اوزاکا در ژاپن واقع شده است. این فرودگاه بسیار شلوغ است زیرا یکی از پرطرفدارترین فرودگاه های ژاپن به شمار می آید. یکی از اساسی ترین مسائلی که این فرودگاه را تهدید می نماید زمین لرزه است که در کشور ژاپن به عنوان اتفاقی معمول رخ می دهد. ارتفاع پایین این فرودگاه باعث می گردد که آن را در معرض سونامی قرار دهد. اگر این موارد کافی نیست که شما را از سفر به این نقطه منصرف کند پس بدانید که علاوه بر این ها، خطر طوفان های موسمی و گردباد نیز مسافران این فرودگاه را تهدید می نماید. شاید یکی از مهمترین خطراتی که خود فرودگاه را تهدید می نماید افزایش ارتفاع سطح دریا در اثر گرمایش جهانی است. در حالی که این موضوع مسافران را در معرض خطر نمی گذارد اما احتیاج دارد که فرودگاه در زمین های با ارتفاع بالاتری بازسازی گردد.

فرودگاه بین المللی مادیرا | Madeira International Airport

این فرودگاه در نزدیکی شهر فونچال (Funchal) در جزیره پرتغالی مادیرا واقع شده است. این فرودگاه در ابتدا به علت باند کوتاه خود که فقط 1600 متر طول داشت به عنوان یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان شناخته شده بود. بلافاصله پس از سانحه پرواز TAP Portugal به شماره پرواز 425 در سال 1977 که یکی از مرگبارترین سوانح هوایی در پرتغال در زمان خود بوده است، باند فرود این فرودگاه برای بلندتر شدن برنامه ریزی شد. پرواز شماره 425 که هواپیمایی از نوع بویینگ 727 بود از بروکسل به سمت فرودگاه مادیرا حرکت می کرد که در هنگام فرود پس از آنکه در انتهای باند متوقف نشد به صخره های ساحلی سقوط نموده و منفجر شد که این حادثه باعث کشته شدن 131 نفر از 164 مسافر آن شد و این تنها حادثه مرگباری بود که در فرودگاه مادیرا روی داد. از آنجا که فرودگاه در کنار صخره ساخته شده بود هیچ زمینی برای توسعه نداشت بنابراین از ستون ها برای طولانی تر کردن باند استفاده کردند. وظیفه سخت طراحی و مهندسی باند نو را یک شرکت برزیلی به نام Andrade Gutierrez بر عهده گرفت. کاری که در فرودگاه مادیرا انجام شد پیروز به کسب جوایز برجسته ای برای آن شرکت از طرف انجمن بین المللی پل و مهندسی ساخت و ساز شد. با این حال پس از اینکه طول باند فرود به این روش افزایش یافت باز هم این فرودگاه به عنوان یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان شناخته می گردد.

فرودگاه کورکول | Courchevel Airport

این فرودگاه که در معروف ترین کوه فرانسه به نام Courchevel قرار گرفته شهرتش به این است که شرایطی دارد که فرودگاه را خطرناک می نماید. این فرودگاه در رشته کوه آلپ و در ارتفاعی بیش از 6500 پا بالاتر از سطح دریا واقع شده است. با توجه به پیچیدگی های موجود از لحاظ موقعیت قرار گیری و بعلاوه باند بسیار کوتاه آن که کمی بیش ار 500 متر است و به صورت شیب دار رو پایین قرار گرفته است، جای تعجب نیست که این فرودگاه جزء یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان دسته بندی گردد.

باند یخی | Ice Runway

باند یخی نام باند فرودگاهی است که وظیفه ارائه خدمات به پروازهایی را دارد که به ایستگاه McMurdo در قطب جنوب انجام می گردد. تنها باند یخی در جهان فقط همین است. یک باند فرود که هر ساله زمانی که یخ های اقیانوس در نزدیکی ایستگاه McMurdo ثابت و منجمد شده ساخته می گردد. به همین علت باند این فرودگاه تنها در سردترین ماه های سال قابل استفاده می باشد. هر هواپیمایی که در این باند فرود می آید با یک لیزر اندازی گیری می گردد تا مقدار فرو رفتگی آن در یخ تعیین گردد. هنگامی که یک هواپیما 10 اینچ در یخ فرو برود می بایست آن را به یک منطقه امن تر روی یخ ها منتقل کرد.

فرودگاه اسوالبارد | Svalbard Airport

فرودگاه اسوالبارد Longyear در مجمع الجزایر اسوالبارد در کشور نروژ واقع شده است. در مکانی که اسوالبارد قرار گرفته به علت اینکه در شمالی ترین نقطه از کره زمین واقع شده است ساخت این فرودگاه بسیار سخت بود. ساختار این فرودگاه بر اساس یخ ها ساخته شده و فضاهایی مثل آشیانه ها و ستون های نگه دارنده از جنس یخ می باشد. از انجا که این فرودگاه بر روی یخ های قطب شمال ساخته شده است اگر زمین گرم گردد این فرودگاه عملا بدون استفاده خواهد بود. با این حال مهندسی بسیاری برای جلوگیری از این اتفاق صورت گرفته است. به عنوان مثال باند فرودگاه عایق شده است به گونه ای که این باند همواره سردتر از زمین اطراف آن باشد. این باند از نظر منطقی امن می باشد اما بعضی از حوادث نیز در اینجا روی داده است که آن را جزء خطرناک ترین فرودگاه های جهان دسته بندی می نماید از جمله بدترین سانحه هواپیمایی در تاریخ نروژ. در سال 1996 یک هواپیمای متعلق شرکت Vnukovo به شماره پرواز 2801 که به سمت این فرودگاه در حرکت بود در فاصله حدود 10 مایلی این فرودگاه با دیواره کوه برخورد نموده و در آن 141 نفر از مسافران و خدمه کشته شدند. هواپیما از نوع Tupolev Tu-154M بوده که به علت یکسری از خطاها در سیستم ناوبری آن و دید کم حدود 3.7 کیلومتر از مسیری که می بایست در آن حرکت کند فاصله گرفته بود. این حادثه در نزدیکی فرودگاه اسوالبارد به عنوان فاجعه ترین سانه هوایی در تاریخ نروژ قرار گرفته است.

فرودگاه بین المللی دون مونگ | Don Muang Airport

این فرودگاه بین المللی در بانکوک تایلند هیچ چیز خاص و قابل توجهی ندارد مگر اینکه در میان دو باند فرود آن یک زمین گلف واقع شده است. با وجود اینکه طراحی این فرودگاه منطقی به نظر می رسد اما تعداد زیادی از پروازهایی که در این فرودگاه فرود می ایند دچار سانحه می شوند. در حالی که دلایل مختلفی برای هر کدام از این سانحه ها وجود داشته است اما این یک واقعیت است که بسیاری از پروازها به این فرودگاه گره خورده اند و این موضوع ترسناک است. آیا باید به این فرودگاه مشکوک شد؟ نه لازم نیست. باید فرودگاهی داشته باشیم که دارای نسبت سوانح به فرودهای پیروز باشد. در این فرودگاه فقط اتفاق رخ می دهد.

اغلب فرودگاه هایی که در بخش اول و دوم این مقاله به آن ها پرداختیم، فرودگاه هایی هستند که افراد بخصوصی از آن ها استفاده می نمایند (به عنوان مثال کسانی که می خواهند به اورست صعود نمایند) اما در هر صورت همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد علیرغم اینکه سفر با هواپیما به عنوان امن ترین نوع حمل و نقل به حساب می اید اما درصدها و مقدار شانس برای یک حادثه در این مکان ها بیش از سایر فرودگا هایی است که مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: www.wanderwisdom.com

منبع: الی گشت
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2146

به "خطرناک ترین فرودگاه های جهان ، بخش دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرناک ترین فرودگاه های جهان ، بخش دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید