حبوبات و لبنیات جایگزین های مناسب تخم مرغ؟!

به گزارش بوستان گفتگو، کسانی که به هر علت نمی توانند از تخم مرغ استفاده نمایند باید به فکر جایگزین های مناسبی برای آن باشند. از جمله مواد غذایی که می توان آن ها را به جای تخم مرغ استفاده کرد می توان به لوبیا و انواع حبوبات اشاره نمود.

حبوبات و لبنیات جایگزین های مناسب تخم مرغ؟!

تخم مرغ یکی از مقوی ترین و کامل ترین مواد غذایی است که می توان در همه وعده های غذایی از آن استفاده کرد. بعلاوه با توجه به اینکه یکی از مواد اصلی سازنده کیک و شیرینی به شمار میرود در واقع کاربرد های گسترده ای دارد، اما برخی افراد به آن حساسیت دارند؛ بنابراین باید به فکر جایگزین مناسبی برای آن باشند.

پروتئین و اسید های آمینه موجود در تخم مرغ برترین نوع پروتئین در مقایسه با مواد غذایی دیگر است که در سفیده آن قرار گرفته است. زرده تخم مرغ نیز علاوه بر پروتئین حاوی کلسترول، ویتامین و مواد معدنی زیادی است. به همین دلیل نیز باید در مصرف زرده تخم مرغ حد اعتدال نگه داشته گردد.

تخم مرغ حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله اسید های چرب و پروتئین، ویتامین های مختلف از جمله ویتامین A، D و E و بعلاوه کلسیم و منیزیم است. املاح و مواد معدنی زیادی نیز مانند کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و پتاسیم در تخم مرغ وجود دارد و با توجه به اینکه حدود 75 درصد وزن یک تخم مرغ بدون پوست را آب تشکیل می دهد؛ یکی از کامل ترین و مفیدترین منابع غذایی به شمار میرود.

مضرات و حساسیت زایی تخم مرغ

با توجه به اینکه کلسترول زیادی در تخم مرغ وجود دارد، نباید زیاد از آن استفاده گردد؛ به ویژه برای کسانی که کلسترول خونشان بالاست و بعلاوه افرادی که مبتلا به دیابت یا بیماری های قلبی هستند باید با احتیاط بیشتری از آن استفاده نمایند. برای آشنایی با مضرات تخم مرغ باید به مهم ترین ویژگی آن یعنی ایجاد حساسیت اشاره نمود. اشخاص مبتلا به حساسیت به تخم مرغ معمولاً از کودکی به آن آلرژی دارند و باید از مصرف تخم مرغ و محصولات آن خودداری نمایند.

نشانه ها و شدت حساسیت به تخم مرغ نیز دراشخاص مختلف فرق دارد و معمولاً ظرف چند دقیقه تا چند ساعت پس ازمصرف آن ظاهر می گردد. نشانه های آلرژی به تخم مرغ هم اغلب با حساسیت های پوستی یعنی ایجاد خارش و اگزما در پوست و مسائل گوارشی مانند احساس سنگینی معده، نفخ، یبوست و حالت تهوع و دل درد همراه است. توجه داشته باشیم تخم مرغ نباید به صورت خام استفاده گردد، چون مسمومیت غذایی ناشی از باکتری های موجود در آن می تواند باعث عوارض جانبی زیادی مانند دل درد، اسهال و تب گردد و تا چند روز نیز ادامه داشته باشد.

مصرف تخم مرغ برای بچه ها

نتایج پژوهش بر بچه ها شش تا نه ماهه برای آنالیز تأثیر تخم مرغ بر رشد آن ها نتیجه گرفته شد، نیمی از بچه های که روزی یک تخم مرغ مصرف نموده بودند از نظر شاخص افزایش قد و وزن، شرایط بهتری نسبت به گروه دیگر داشتند که از تخم مرغ استفاده ننموده بودند. نتیجه گرفته شد مصرف تخم مرغ در بچه ها باعث تقویت عملکرد مغز، شاخص های رشد و بعلاوه جلوگیری از کمبود وزن آن ها شده بود که علت آن هم وجود نوعی اسید چرب امگا-3 در زرده آن است.

جایگزین های مناسب برای تخم مرغ

کسانی که به هر علت نمی توانند از تخم مرغ استفاده نمایند باید به فکر جایگزین های مناسبی برای آن باشند. از جمله مواد غذایی که می توان آن ها را به جای تخم مرغ استفاده کرد می توان به لوبیا و انواع حبوبات اشاره نمود. چون یک فنجان لوبیا حدود 12 گرم پروتئین دارد که می تواند جایگزینی برای پروتئین مورد نیازبدن به حساب بیاید. به طور کلی می توان لبنیات یعنی شیر، کره و پنیر را جایگزین مناسبی برای تخم مرغ دانست.

محصولات حاوی سویا نیز جایگزین خوبی برای پروتئین موجود در تخم مرغ به شمار میرود. البته بهتر است برای کاهش اندازه چربی های اشباع از پنیر های کم چرب استفاده گردد. مصرف میوه ها و سبزیجات نیز می تواند تا حدودی جایگزین مصرف تخم مرغ باشد؛ ضمن آنکه برای سلامت بدن به ویژه سلامت قلب نیز بسیار مناسب است بنابراین بهتر است مصرف سبزیجات متنوع را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا علاوه بر پروتئین، ویتامین های زیادی هم دریافت کنید.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2293

به "حبوبات و لبنیات جایگزین های مناسب تخم مرغ؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حبوبات و لبنیات جایگزین های مناسب تخم مرغ؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید