فراوری موبایل ایرانی کاهش یافت ، موبایل ایرانی هم قیمت وارداتی ها!

به گزارش بوستان گفتگو، به گزارش خبرنگاران، تشدید تحریم ها مونتاژ بعضی موبایل ایرانی را متوقف کرد. سال 86 اولین برند هوشمند جی ال ایکس در ایران مونتاژ شد اما 9 سال بعد حمید سعیدی، مدیرعامل شرکت جی ال ایکس از ورشکستگی سه شرکت گوشی GLX اطلاع داد.

فراوری موبایل ایرانی کاهش یافت ، موبایل ایرانی هم قیمت وارداتی ها!

حالا اخیرا عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: اگر مردم همراهی نمایند، گوشی ایرانی توان رقابت با نمونه خارجی را دارد. اما نگفته این رقابت در شرایطی که درهای کشور بسته است، چطور امکان پذیر است؟

اختلاف قیمت موبایل ایرانی با خارجی چقدر است؟

آنالیز ها نشان می دهد موبایل مونتاژ ایرانی در سایت های فروش با قیمت دو میلیون و 650 هزار تومان فروخته می گردد. این در حالی است که نمونه خارجی آن دو میلیون و 750 هزار تومان قیمت دارد. یعنی اختلاف قیمت موبایل های مونتاژ ایرانی با خارجی حدود 100 هزار تومان است!

سخنگوی انجمن واردنمایندگان موبایل به خبرنگاران می گوید: در ایران فراوری موبایل وجود دارد اما عمدتا این موبایل ها هوشمند نیستند. به اسم مثال موبایل جی پلاس با استاندارد ایران در کشور دیگر فراوری می گردد اما در بازار ایران با نام برند ایرانی شناخته شده است.

فعالان بازار موبایل می گویند فرایند فراوری موبایل به علت عدم برندسازی و خدمات پس از فروش کاهش پیدا نموده است. محمدرضا عالیان با اشاره به سهم فروش موبایل ایرانی در سبد خانوار شرح داد: عمده قطعات اصلی این موبایل ها از کشورهای دیگر تامین می گردد. بعلاوه نوسان قیمت دلار باعث شد که فراوری این نوع موبایل ها دیگر صرفه مالی نداشته باشد. اخیرا هم در قانون بودجه تغییراتی در اندازه تعرفه و ارزش گذاری موبایل انجام گرفته که فراوری موبایل در ایران سخت شده است.

تقاضا برای موبایل ایرانی وجود ندارد

او اعلام کرد: البته اهداف فراوری موبایل در ایران کوتاه مدت بوده و فراورینمایندگان هیچ گاه به فکر صادرات موبایل های فراوری شده ایرانی نبودند. در حقیقت بازارسازی و برندینگ مورد توجه این فعالان قرار نگرفت و از این رو تقاضا برای خرید این موبایل ها وجود ندارد.

عالیان بعلاوه گفت: موبایل محصول هایتکی است که احتیاج به تکنولوژی روز جهان دارد. هر چند واردنمایندگان هرگز مخالف فراوری موبایل نیستند اما در این سال ها فعالان این حوزه به جای تقویت این حوزه بیشتر صحبت کردند. فراوری موبایل با یاری شرکت های بزرگ جهان امکان پذیر است و انتقال تکنولوژی هم مستلزم برداشته شدن تحریم هاست.

برای مطالعه بیشتر خبر موبایل ایرانی جی ال ایکس را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1911

به "فراوری موبایل ایرانی کاهش یافت ، موبایل ایرانی هم قیمت وارداتی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری موبایل ایرانی کاهش یافت ، موبایل ایرانی هم قیمت وارداتی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید