بسته محافظت از جنگل های شمال

به گزارش بوستان گفتگو، جنگل های هیرکانی که 2 میلیون هکتار آن در ایران و 20 هزار هکتار آن در جمهوری آذربایجان قرار گرفته تنها موزه زنده به جا مانده از عصر یخبندان است که قدمتی 40 میلیون ساله دارد. این جنگل ها در 5 استان اردبیل، مازندران، گلستان، گیلان و شمال استان خراسان جای گرفته است. جنگل هیرکانی سال جاری در یونسکو - سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد- به ثبت جهانی رسیدند.

بسته محافظت از جنگل های شمال

تدابیر 8 گانه دولت برای محافظت از جنگل های شمال کشور، به دنبال ثبت این موزه زنده - جنگل های هیرکانی- در فهرست جهانی یونسکو روز گذشته تشریح شد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نظر دارد به وسیله استانداران سه استان شاقتصادی، یک بسته محافظ برای جلوگیری از تغییر کاربری بقایای جنگل های هیرکانی به اراضی سبز طبیعی باقی مانده از روند جنگل خواری ویلاسازها و قاچاقچیان چوب به اجرا دربیاورد.

به دنبال این ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، سازمان میراث فرهنگی با موضوع راه چاره های حفاظت و برنامه ریزی از این موزه زنده نشست خبری با حضور محمد طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور، استانداران گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شاقتصادی برگزار کرد.

در این نشست برای جلوگیری از تخریب اکوسیستم این جنگل بکر جهانی یک بسته با 8 محور مطرح شد؛ تدبیر اول در مورد جابه جایی جاده ترانزیتی موجود در پارک ملی گلستان به محدوده خارج از عرصه حریم جهت ایجاد یکپارچگی است.

اقدام دوم مربوط به ساماندهی خروج دام سراها از محدوده حریم حفاظتی به منظور جلوگیری از تخریب می گردد؛ برنامه سوم شامل ترسیم و تجهیز جنگل های هیرکانی به تکنولوژی های روز جهان از قبیل گشت هوایی، نصب دوربین مداربسته، استفاده از پهپاد و پایش هوا است. تدبیر چهارم نیز مربوط به جلوگیری از قاچاق چوب است؛ با توجه به اینکه بومی های منطقه نقش قابل توجهی در این امر دارند باید برای حل این مشکل به جای منع آن ها از این کار ریشه مسائل را از بین برد.

همچنین برنامه پنجم در بردارنده رفع کردن مسائل اقتصادی روستاییان و ساکنان اطراف این جنگل است و در قدم ششم نیز به ساماندهی سیستم مدیریت گردشگری خواهیم پرداخت که با فعال کردن این بخش می توانیم احتیاج اقتصادی ساکنان بومی را تامین و با حضور بیشتر گردشگران موجب رونق اقتصادی در این روستاها شویم. برنامه هفتم مربوط به نصب سنسورهای حساس به دود آتش برای نظارت و حفاظت بیشتر می گردد و در اقدام آخر مدیریت پسماندهای زباله های شهری، روستایی گردشگری در محدوده های ثبت شده در نظر گرفته شده که در این زمینه نیز سرمایه گذارهایی وجود دارند.

برنامه جذب گردشگر از دریا

گلستان بستر مناسب و جذابی برای گردشگران محسوب می گردد، زیرا دسترسی آن به دریا، دشت و جنگل به راحتی امکان پذیر است و برای افزایش جذب گردشگران خارجی قصد داریم ورود گردشگران از راه های دریایی را نیز فعال کنیم که همین امر می تواند مزیت قابل توجهی برای گردشگران محسوب گردد. در این نشست خبری معاون سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری نیز تاکید نمود: که ما به عنوان متولی اصلی جنگل ها نقش مهمی را پس از ثبت جنگل های هیرکانی به عهده داریم به همین دلیل باید با میراث فرهنگی در آینده ارتباط بیشتری داشته باشیم.

ماجرای ویلا سازی به جای برنج کاری

استاندار مازندان بیان کرد: اگر بخواهیم از ورود کشاورزان برنج کار به ویلا سازی جلوگیری کنیم، باید در عرصه کشاورزی صرفه اقتصادی بیشتری ایجاد کنیم.

منبع: جهانی اقتصاد

منبع: همگردی
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 321

به "بسته محافظت از جنگل های شمال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته محافظت از جنگل های شمال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید