از کارت سوخت چه خبر؟

به گزارش بوستان گفتگو، خبرنگاران، وزیر نفت: اگر قرار به سهمیه بندی باشد بهتر است از سیستم بانکی استفاده گردد. هم اکنون 99.9 درصد کارت های هوشمند سوخت کلانشهرها صادر شده است و از آنجا که به دلیل استفاده از کارت های هوشمند سوخت صندلی داران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی با استقبال روبه رو نشد، محدودیتی در این زمینه لحاظ شده است؛ این محدودیت در کلانشهرها احتمالاً بیشتر هم خواهد شد؛ تا وقتی سهمیه بندی انجام نگردد، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمی گیرند.

از کارت سوخت چه خبر؟

به گزارش بوستان گفتگو به نقل از ایسنا، چند ماهی است که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی اعلام شده و از همان زمان تاکنون نیز شایعه های متفاوتی مبنی بر احتمال گران شدن و سهمیه بندی بنزین به گوش می رسید اما وزیر نفت صراحتا اعلام نمود که برای سهمیه بندی و دونرخی شدن بنزین هنوز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ نشده است.

اوایل خردادماه بود که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی منتشر شد و آن طور که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام نمود قرار بر این بود که ابتدا این طرح در بیستم مرداد ماه ابتدا در چهار کلان شهر و سپس در کل کشور اجرایی گردد.

تاریخ اجرای این طرح بدون هیچ توضیحی از سوی شرکت ملی پخش به 22 مرداد ماه تغییر یافت و از این تاریخ این طرح به طور رسمی شروع به کار کرد. با این وجود تا اول شهریورماه، شاهد تغییرات چندانی در این حوزه نبودیم چراکه کارت سوخت صندلی داران در اختیار تمام متقاضیان قرار داشت و هر فردی تا هر میزانی که تقاضا داشت می توانست سوخت گیری کند.

اما از اول شهریورماه به بعد تمام میزان سوخت گیری با کارت آزاد صندلی ها در کل کشور در هر بار سوخت گیری، از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش یافت و این در شرایطی است که هنوز تعداد زیادی از افراد نتوانسته اند کارت سوخت خود را دریافت نمایند.

صدور کارت سوخت برای همه خودروها

بیژن زنگنه - وزیر نفت - در آخرین صحبت های خود در این باره اظهار کرد: حدود 20 سال پیش و با فناوری آن موقع برای استفاده از کارت هوشمند سوخت فکر شد و تاکنون در مجموع بیش از 40 میلیون کارت هوشمند سوخت در کشور صادر شده است.

وی با بیان این که حدود 24 تا 25 میلیون خودرو در کشور وجود دارد، ادامه داد: برای همه خودروهایی که در کشور شماره شده اند، کارت سوخت صادر شده است.

3 تا 3.5 میلیون کارت سوخت گم شده است

وزیر نفت با اشاره به مفقود شدن کارت هوشمند سوخت بعضی صاحبان خودروها، بیان کرد: برای حل این مشکل اعلام نمودیم افرادی که کارت سوختشان گم شده است، ثبت نام نمایند که حدود 3 تا 3.5 میلیون نفر ثبت نام کردند.

زنگنه با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی هم فعال سازی کارت هوشمند سوخت را تکلیف کرد، اضافه نمود: بیش از 2 میلیون کارت هوشمند سوخت صادر و ارسال شده که از این میان حدود یک میلیون کارت هوشمند سوخت برگشت خورده است.

وی با بیان این که کارت هوشمند سوخت زمانی مفید است که سهمیه بندی مطرح باشد، گفت: بعضی هم معتقدند کارت هوشمند سوخت برای کسب اطلاعات می تواند مفید باشد، اما به نظر می رسد اگر هدف تنها کسب اطلاعات باشد به زحمت آن نمی ارزد.

تا وقتی سهمیه بندی انجام نگردد، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمی گیرند

وزیر نفت این را هم گفت که اگر قرار به سهمیه بندی باشد بهتر است از سیستم بانکی استفاده گردد. هم اکنون 99.9 درصد کارت های هوشمند سوخت کلانشهرها صادر شده است و از آنجا که به دلیل استفاده از کارت های هوشمند سوخت صندلی داران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی با استقبال روبه رو نشد، محدودیتی در این زمینه لحاظ شده است؛ این محدودیت در کلانشهرها احتمالاً بیشتر هم خواهد شد؛ تا وقتی سهمیه بندی انجام نگردد، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمی گیرند.

فقط پنج درصد مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کردند

اما در همین رابطه عطاپور - نایب رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه صندلی داران سوخت - اخیرا به ایسنا گفت تغییر و تحولات ایجاد شده در کارت سوخت نه تنها مردم را به استفاده از آن تشویق نکرده بلکه چالش هایی را نیز در مباحث دیگر به همراه داشته است. همچنین باید گفت که علی رغم اجرای این طرح، متقاضیان سوخت هم چنان از کارت سوخت صندلی داران استفاده می نمایند و می توان گفت از زمان اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت، تنها پنج درصد متقاضیان از کارت سوخت شخصی خودشان برای سوخت گیری استفاده می نمایند، چون هنوز زیرساخت های اجرای این طرح عملیاتی نشده است.

وی ضمن انتقاد از محدود کردن لیتراژ کارت سوخت صندلی داران اظهار کرد: این مساله موجب شده تا مالکان وسائل نقلیه برای دریافت سوخت بیش تر اقداماتی را انجام دهند که یکی از آن ها عبور و مرور اضافی در خیابان برای سوخت گیری مجدد از صندلی های سوخت است.

نایب رییس و عضو هیات مدیره اتحادیه صندلی داران سوخت توضیح داد: این طرح علاوه بر هزینه مضاعفی که برای صندلی ها به دنبال دارد، از نظر مسائل محیط زیستی نیز مشکلاتی را همراه داشته است و به همین دلیل به نظر می رسد که باید این طرح مورد ارزیابی دقیق تر قرار گیرد.

در هر حال بعضی کارشناسان بر این عقیده اند که برای الزام مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی باید محدودیت هایی در استفاده از کارت سوخت صندلی ها از قبیل کاهش تدریجی لیتراژ سوختگیری یا پرداخت هزینه اضافی بابت حق الزحمه استفاده از کارت سوخت صندلی ها ایجاد گردد. به زعم آنان در غیر این صورت استفاده از کارت سوخت شخصی برای مردم الزام آور نخواهد بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 325

به "از کارت سوخت چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کارت سوخت چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید