باخت سنگین بسکتبال در سالگرد حماسه ملبون

به گزارش بوستان گفتگو، تیم ملی بسکتبال در نخستین بازی اش در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی بازی شکست سختی را برابر استرالیا در ملبورن تجربه کرد.

باخت سنگین بسکتبال در سالگرد حماسه ملبون

فردای روزی که بازی تاریخی تیم های فوتبال ایران و استرالیا بیست و یک امین سالگردش را پست سر گذاشت، تیم های بسکتبال این دو کشور رو در روی هم قرار گرفتند. در دیداری که آن هم در راه جام جهانی بود و نتیجه اش مهم. این بار هم استرالیا تیم قدرتمند تری بود اما با فاصله ای بیشتر. آن ها با تیم دوم شان رودرروی تیم ایران قرار گرفته بودند. ایرانی که البته حدادی و صمد و ارسلان را نداشت و کارش مقابل قدرتمندترین تیم آسیا سخت بود. در نهایت هم اگرچه نمی شد انتظاری جز باخت داشت، سنگین ترین شکست تیم ایران در حالی رقم خورد که تیم مهران شاهین بسیار پایین تر از حد انتظار ظاهر شد و در ملبورن حرفی برای گفتن نداشت.

دیدار تیم های بسکتبال ایران و استرالیا ظهر جمعه با استرس زیاد تیم ایران و البته جمعیت قابل توجه ایرانی های مقیم استرالیا برای تشویق بسکتبالیست ها شروع شد. شاگردان مهران شاهین طبع پس از مدت ها یک بار دیگر مجبور بودند بدون حدادی و صمد بازی نمایند و این بار ارسلان کاظمی هم در تیم حضور نداشت. به همین خاطر استرس زیاد و قدری بهم ریختگی در ابتدای بازی طبیعی بود.

استرالیا هم اگرچه با ترکیبی تقریبا جدید به میدان می آمد اما در خانه بازی می کرد و صد البته بازیکنان بهتری داشت. نکته اصلی و بزرگترین ضعف تیم مهران شاهین طبع اما در دو کواتر اول، ضعف در سیستم حمله و رسیدن به زیر سبد استرالیا بود. از طرف دیگر در بخش ریباند هم چه در دفاع و چه حمله کفه ترازو به سمت تیم میزبان سنگینی می کرد. بخشی که صد البته وظیفه بازیکنان پست چهار و پنج است که تیم ایران نفرات اصلی اش در این دو پست را در اختیار نداشت.

  • نیمه اول

    سبزپوشان میزبان اگرچه در پنج دقیقه اول کوارتر نخست برتری خاصی برابر ایران نداشتند اما رفته رفته سوار بر بازی شدند و اختلاف را به 14 امتیاز هم رساندند. با این حال عملکرد بهتر بازیکنان ایران در دقیقه خاتمهی اختلاف را کمی کمتر کرد و در نهایت بازی در این کوارتر با نتیجه 24 بر 16 به سود استرالیا به خاتمه رسید.

    در کوارتر دوم هم شرایط به همین منوال بود. بازیکنان ایران که سیستم کاری و موثری برای رسیدن به سبد حریف نداشتند، تنها در برخی حرکات انفرادی موفق به گلزنی های محدود می شدند. پرتاب های سه امتیازی بازیکنان ایران هم راهی به سبد حریف پیدا نمی کرد و مهران شاهین طبع مجبور به تعویض های پیاپی می شد.

    در نهایت کوارتر دوم و نیمه اول هم با نتیجه 43 ر 24 به سود استرالیای میزبان به خاتمه رسید.

    نکته جالب در خاتمه این نیمه، بیشتر بودن ترن اور یا توپ های از دست رفته تیم استرالیا بود. آن ها 10 توپ از دست رفته داشتند و تیم ایران هشت توپ، با این حال عدم موفقیت ملی پوشان ایران در ضد حمله و نداشتن برنامه تعیین و خوب برای این توپ ها، اجازه امتیازگیری را به تیم شاهین طبع نمی داد. در مقابل هم استرالیایی ها اگرچه در پرتاب های راه دور موفقیت چندانی نداشتند اما در زیر سبد به راحتی یار مستقیم خود را دور می زدند و امتیاز گیری می کردند.

    • نیمه دوم

      در حالی که خیلی ها امیدوار بودند در نیمه دوم شرایط برای تیم ایران بهتر گردد، تغییری در روند نتیجه گیری بازیکنان ایران به وجود نیامد و از طرف دیگر بازیکنان استرالیا با بیشتر کردن اختلاف، راحت تر پرتاب می کردند و امتیازهایشان را بیشتر و بیشتر می کردند. حالا دیگر آمار سه امتیازی هایشان هم بهتر و بهتر می شد اما بازیکنان ایران تنها به زمین حریف می رسیدند و آنجا مانند دو کوارتر قبلی در مقابل دفاع نه چندان سنگین حریف زمین گیر می شدند.

      تنها امید ایران در زیر سبد یعنی میثم میرزایی هم یکی از بدترین روزهایش را پشت سر گذاشت و این اجازه را به سرمربی داد تا سنتر جدید سیه چرده اش را هم بیست کیلیویی اضافه وزن داشت را هم به راحتی آزمایش کند. در زیر سبد از روزبه ارغوان و حسن زاده هم کاری ساخته نبود و تیم ایران تنها گه گداری با حرکات انفرادی جمشیدی و یخچالی به امتیاز می رسید و باقی توپ ها راهی به سبد حریف نداشت.

      کوارتر سوم در حالی به خاتمه رسید که استرالیا با سی امتیاز اختلاف و 64 بر 34 برتری اش را به تیم ایران دیکته نموده بود.

      در کوارتر چهارم بازهم شاهد پرتاب های بی دقت، ضعیف از سوی بازیکنان ایران بودیم که کارایی اش بیشتر به از سر باز کردن توپ شبیه بود. بازیکنان ایران در حمله به هیچ وجه از سوی یکدیگر حمایت نشدند و خبری از پیک اند رول های موفق و کارساز نبود. تنها راه امتیازگیری از همان ابتدا پرتاب های منطقه ای بود که به ناچار در ثانیه های خاتمهی زمان ماکلیت زده می شد. چه میثم میرزایی به عنوان سنتر و چه بهنام یخچالی و محمد جمشیدی به عنوان بازیکنان پیرامونی راهی جز این نداشتند برای امتیازگیری. استرالیایی ها هم در شرایطی که یک بازی کم فشار و ساده را پشت سر می گذاشتند، اشتباه های زیادی داشتند که البته خیلی خوب می دانستند قدرت کم حریف اجازه استفاده از آن ها را نمی دهد.

      • شکست سنگین در سالگرد حماسه ملبورن

        کانگوروها در نهایت با نتیجه 76 بر 47 بازی را به سود خودشان به خاتمه بردند و با این پیروزی صعودشان به جام جهانی 2019 چین را قطعی کردند. آن ها در صورت شکست در دیدارهای آینده هم یکی از سهمیه های آسیا را به خودشان اختصاص خواهند داد اما تیم ایران باید در دیدارهای آینده حداقل یک و حداکثر به دو پیروزی برسد تا به جام جهانی صعود کند.

        دیگر دیدار تیم ایران در پنجره پنجم برابر فیلیپین و در مانیل برگزار خواهد شد.

        به این ترتیب 21 سال بعد از حماسه ملبورن و کنار زدن تیم فوتبال استرالیا توسط ایران، بسکتبالیست ها نتوانستند تاریخ را تکرار نمایند و در سالگرد حماسه ملبورن، شکست سنگینی را تجربه کردند.

        4،1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 7 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 114

به "باخت سنگین بسکتبال در سالگرد حماسه ملبون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باخت سنگین بسکتبال در سالگرد حماسه ملبون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید