12 دستکند زیرزمینی در استان مرکزی کشف شده است

به گزارش بوستان گفتگو، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان این که این استان دارای بیشترین دستکندهای کشف شده در کشور است، گفت: 12 دستکند زیرزمینی در استان مرکزی کشف شده است.

12 دستکند زیرزمینی در استان مرکزی کشف شده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، سید محمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، امروز دوشنبه 1 مرداد 97 با اعلام این خبر اضافه کرد: دَستکندهای تهیق، دانیان، کندها، نازی، رباط آغاج، آشناخور، فرنق، وارونه، طیب آباد، بزمیان شهرستان خمین، دَستکند خنجین شهرستان فراهان ودَستکند محله ترخوران شهرستان تفرش از جمله دستکندهایی هستند که تا کنون کشف شده است.

او اضافه کرد: دَستکندهای شهرستان خمین یکی از بهترین مکان های تاریخی برای تحقیق و مکاشفه درباره زندگی تاریخی انسان است و به گفته کارشناسان و پژوهشگران بیشترین دَستکندهای شناسایی شده کشوردر شهرستان خمین به ثبت رسیده است.

حسینی با تأکید به این موضوع که دَستکندها می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد و محور توسعه و اشتغال را در استان فراهم کند، اضافه کرد:از ویژ گی های منحصر به فرد آن ها می توان به این اشاره نمود که بدون استفاده از مصالح و با ابزار کندمان ساخته شده اند و بسیاری از آن ها هنوز در پرده راز و رمز پنهان است. دَستکندهای تهیق، دانیان، کندها، نازی، رباط آغاج، آشناخور، فرنق، وارونه، طیب آباد، بزمیان شهرستان خمین، دَستکند خنجین شهرستان فراهان و دَستکند محله ترخوران شهرستان تفرش کشف شده است.

او در ادامه اظهار کرد: دَستکندهای تهیق، رباط آغاج و وارونه در فهرست آثار ملی ثبت شده اند. تهیق و رباط آغاج در خصوص کاوش قرار گرفته اند و ساماندهی وارونه و فرنق در امسال دردستور کار واقع شده است. همچنین پیگیرآن هستیم که راه اندازی پایگاه ملی دَستکندها و جذب نیروهای مدیریتی در این بخش برای پیگیری های جدی تر و کاوش دَستکندها و ثبت آثار در این زمینه انجام گردد، چرا که با تعیین شدن مرکزی به عنوان میزبان پایگاه ملی دَستکندهای کشور، اعتبارات ملی سالانه برای کاوش و شناسایی تعریف می گردد و می توانیم در این حوزه اقدامات مطلوب تری انجام داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اعلام کرد: با توجه به اینکه کاوش دَستکند ها رقم قابل توجهی از اعتبارات را می طلبد، بنابراین باید در جذب اعتبارات ملی برای این بخش کوشش کرد، چرا که اعتبارات شهرستانی جوابگوی کار پرحجم و پرهزینه کاوش و شناسایی دَ ستکندها و امکان پذیر ساختن زمینه گردشگری در این مکان ها نیست.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 290

به "12 دستکند زیرزمینی در استان مرکزی کشف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 دستکند زیرزمینی در استان مرکزی کشف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید