کاهش روشنایی ایستگاه های مترو با هدف کاهش مصرف انرژی

به گزارش بوستان گفتگو، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: با هدف کاهش مصرف انرژی، شرکت مترو اقدام به کاهش روشنایی ایستگاه های خطوط هفتگانه مترو نموده است.

کاهش روشنایی ایستگاه های مترو با هدف کاهش مصرف انرژی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، علی عبداله پور اضافه نمود: به منظور کاهش مصرف انرژی روشنایی ایستگاه های مترو به نحوی که دید مسافر دچار مشکل نشود و در انجام کار ها اختلالی ایجاد نشود کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه خاموشی ها و روشنایی ها و سایر تجهیزات در راستای صرفه جویی اجرا شده و خرابی محسوب نمی شود گفت: در ابتدا اجرای این طرح هم مبنی بر همراهی و یاری به کاهش مصرف انرژی الکتریکی به وسیله شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه و پیرو گزارش تکمیلی نتایج قطع برق دو ساعته و روشنایی عادی هفت ایستگاه طی همکاری های انجام شده از طرف همکارانم در ایستگاه ها و تاسیسات با خاموشی حداکثری؛ چراغ های روشنایی تمامی ایستگاه های بهره برداری شده در خط هفت در تمامی ساعات بهره برداری و غیر بهره برداری با در نظر گرفتن وجود روشنایی استاندارد، از تاریخ 25تیرماه1400 تا 17 مردادماه امسال اجرا شد.

عبداله پور با اشاره به اینکه در راستای حفظ و اطمینان از وجود روشنایی مطابق مقادیر استاندارد، آزمون های متعددی با دستگاه لوکس متر انجام و نتایج حاصله نشان دهنده وجود روشنایی مطلوب با قطع حداقل یک ردیف از چراغ های سکو و چند ردیف از روشنایی فضای سالن فروش بلیت و راهرو های پله برقی و ... در خطوط تازهی، چون خط هفت که از چراغ های روشنایی نسل تازه با نور مستقیم استفاده شده است اضافه نمود: نتایج این آزمون نشان می دهد با وارد مدار کردن تنها یک ردیف از چراغ های روشنایی با تامین شدت روشنایی 220lux که (بیش از اندازه میانه روشنایی در استاندارد می باشد) را تامین می کند.

مدیرعامل شرکت مترو گفت: آزمون های لازم جهت مقایسه روشنایی خطوط هم به صورت نمونه انجام و نتایج قابل توجه آن به همراه اهداف پروژه با محاسبه اندازه صرفه جویی مصرف انرژی در زمان طرح ارائه شد و نشان داد کاهش حدود 35 درصد روشنایی در تمام ایستگاه های خط هفت 221184kwh صرفه جویی انرژی داشتیم که بطور میانه برق 27648 خانوار (110592 نفر با احتساب هر خانوار چهار نفر) در طول یک شبانه روز تامین گشت.

لازم به شرح است منبع استفاده شده در مورد روشنایی مورد احتیاج برای فضا های مترو از جدول تاییدیه شرکت بهرو و The Lighting Handbook کشور آلمان استخراج شده است.

عبداله پور توضیح داد: با مثبت ارزیابی شدن این طرح صرفه جویی حداکثری برق در ایستگاه ها و اماکن فنی و تعمیرگاهی مورد تاکید نهاده شد و طرح خاموشی و روشنایی نرمال و صرفا استفاده از روشنایی اضطراری که در خط 7 بصورت پایلوت انجام شد در سایر ایستگاه های خطوط مترو هم با رعایت تمام موارد ایمنی با نظر مدیران ارشد خطوط اجرا شد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه توضیح داد: کوشش شد فرآیند تغییر لامپ های کم مصرف به ویژه لامپ های LED به جای لامپ های پرمصرف درتمامی فضا های اداری و کاری ایستگاه ها هم سرعت بیشتری بگیرد و همچون ساختمان مرکزی شرکت بهره برداری مترو از سنسور های حرکتی در سایر فضا های مشابه هم استفاده شود.

وی گفت: به صورت بهینه در فضا هایی که نور خورشید وجود دارد لامپ ها بصورت اتوماتیک یا حسب ضرورت در روز خاموش شوند و از نور خورشید جهت روشنایی مورد احتیاج استفاده شود. بعلاوه خاموشی روشنایی در شب برای فضا های همچون ایستگاه ها، فضا های تعمیرگاهی و محوطه ها که تعارضی با امنیت و ایمنی ندارند، اقدام شده است.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1882

به "کاهش روشنایی ایستگاه های مترو با هدف کاهش مصرف انرژی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش روشنایی ایستگاه های مترو با هدف کاهش مصرف انرژی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید