کال جنی ؛سفر به دره خوف انگیز ارواح و جن ها، خرافه یا واقعیت؟!، تصاویر

به گزارش بوستان گفتگو، کال جنی دره ای بسیار قدیمی در شهر طبس که در نزد بومیان به دره جن ها معروف شده و با دره ها و فرسایش هایش، زیبا و گاه وهم انگیز است.

کال جنی ؛سفر به دره خوف انگیز ارواح و جن ها، خرافه یا واقعیت؟!، تصاویر

بهترین تجربه سفر را به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

به گزارشخبرنگاران: کنجکاوی همواره دردسرهایی برای آدمی به ارمغان آورده است. گاهی به سفری دست می زند که پایانش را هم نمی داند. بعضی دل به دریا می زنند و به قلب رمز و رازها می فرایند و بعضی دیگر به احتیاط روی می آورند و منتظر کشف واقعیت می شوند.

کال به معنی دره و کال جنی به معنی دره جن ها است، بومیان این منطقه، دره را مکانی برای زندگی ارواح و جن ها می دانسته اند. رفتن به این دره احتیاج به آشنایی کامل نسبت به جهت را دارد، زیرا این منطقه دارای دیواره های بلند و پرشیب است، بنابراین به هیچ عنوان تنهایی به این مکان نباید رفت.

داستان هایی وجود دارد که می گویند در گذشته بوده اند کسانی که از روی کنجکاوی به داخل حفره های غار مانند این دره رفته اند و دیگر هرگز بازنگشته اند!

این نام مرموز برای خود داستانی دارد. نام کال جنی از دو بخش کال + جنی تشکیل شده است. کال واژه ای برای اشاره به یک دره یا جهت ایجاد شده توسط سیل و جریان آب است. بخش دوم نام نیز به دلیل حضور جن ها به آن اضافه شده.

این دره به دلیل ساختاری خاصی که دارد پس از وزش باد صداهای عجیب و غریبی از آن به گوش می خورد. به همین دلیل است که مردم در گذشته بر این باور بوده اند که در این دره جنی ها زندگی می نمایند. اینجا با همه بیابان های اطرافش فرق می نماید.

در کال جنی، غار های فرسایشی طبیعی، دودکش ها و تنور های جن وجود دارد که همگی در اثر فرسایش آبی و بادی در دیوار های رودخانه به وجود آمده اند. دودکش های جن نوعی ستون های فرسایشی هستند که در طول هزاران سال شکل گرفته اند. تنور های جن هم استوانه های تو خالی حاصل از فرسایش هستند که در اثر ورود جریان های آب سطحی به داخل دره و فرسایش شدید در داخل رسوبات آبرفتی دیواره ایجاد شده اند.

از آنجا که کسی در گذشته از علت طبیعی ایجاد شدن این اشکال خبر نداشت، آن ها را به جن ها نسبت داده اند و نام دودکش و تنور جن را بر آن ها گذاشته اند.

وجود تونل ها و خانه هایی به نام گبرها در دل دیواره های این دره محلی برای زندگی زرتشتیان آن موقع بوده است. جالب است بدانید که این تونل ها و حفره ها در زمان ساسانیان ساخته شده و برای دسترسی به آن باید جهت بسیار سختی را طی کنید. نکته جالبی که در مورد این حفره ها وجود دارد تونل هایی است که به گفته باستان شناسان راهی ارتباطی بین محل زندگی این افراد بوده است.

یکی دیگر از دیدن های کال جنی، نخلستان هایی است که به خودی خود در آنجا روییده است و جایی است که در صورت سفر حتما باید ببینید. کال جنی، دره دیواره های بلند است در بخش هایی از آن، به دلیل شیب زیادی که وجود دارد، اصلا نباید وارد شد.

برای رسیدن به کال جنی باید در 35 کیلومتری شمال طبس، جهت روستای ازمیغان را پیش گرفت، نرسیده به ازمیغان، پس از جدا شدن از جاده آسفالت و دوراهی استخر شاعر و طی حدود 5 کیلومتر جاده خاکی به محل دره می رسیم. از دو جهت می توان وارد این دره شد. یکی انتهای جاده خاکی که به واقع ابتدای این دره است و متصل به کوه است و دیگری میانه های این جاده خاکی که می توان از طریق یک شکاف ایجاد شده به وسیله فرسایش به درون دره راه یافت. ما راه ابتدایی را توصیه می کنیم. در این محل که متصل به کوه است چشمه آبی روان است که یک منطقه سرسبز را ایجاد نموده است. درختان در هم تنیده نخل که به صورت خودرو روییده اند و نیزار را می توان در اینجا مشاهده کرد.

دره دارای دیواره های بلند و پرشیب است که وارد شدن به آن می تواند خطراتی به همراه داشته باشد. برای دستیابی به کف دره احتیاجمند آشنایی به منطقه است که هرگز نباید به تنهایی در این کال قدم بزنید، حتی اگر به ارواح و جن هم اعتقادی ندارید!

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1122

به "کال جنی ؛سفر به دره خوف انگیز ارواح و جن ها، خرافه یا واقعیت؟!، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کال جنی ؛سفر به دره خوف انگیز ارواح و جن ها، خرافه یا واقعیت؟!، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید