پساکرونا و نگرانی های زیست محیطی در استان فارس

به گزارش بوستان گفتگو، شیوع بیماری کرونا موجب کاهش مصرف بسیاری از مواد مخرب محیط زیست ازجمله بنزین و دیگر سوخت های فسیلی شد، این موضوع در استان فارس با کاهش 53 درصدی مصرف بنزین رویداد خوشایندی برای دوستداران محیط زیست قلمداد می گردد، اما دل نگرانی از فشار بر محیط زیست برای جبران کسادی کسب وکارها در دوران پسا کرونا دل مشغولی دیگر دوستداران محیط زیست است.

پساکرونا و نگرانی های زیست محیطی در استان فارس

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، شیوع کرونا و کاهش مصرف اقلام آلاینده محیط زیست ازجمله سوخت های فسیلی در کوتاه مدت با توجه به اینکه میزان انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین دی اکسید نیتروژن، دی اکسید کربن و مونوکسید کربن کاهش پیداکرده باعث شد تا حد زیادی از بار آلایندگی اتمسفر کاسته گردد و این یکی از شاخص هایی است که می توان در رابطه با بهبود شرایط محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اعلام کرد.

درعین حال کرونا تأثیرات منفی هم بر محیط زیست داشته است، مصرف بیش ازحد شوینده ها، مصرف مواد ضدعفونی نماینده در شهرها، مصرف بیش ازحد دستکش ها و ماسک ها و همچنین رها شدن آن ها در طبیعت و استفاده بیش ازحد از آب شرب، همه این ها جزو عوارض این روزهای کرونایی محسوب می شوند.

دل نگرانی دوستداران محیط زیست این است که در ماه های پیش رو با فرض خروج از شرایط کرونا، اگر کسب وکارها رونق نگیرد، این موضوع منجر به فقر بیشتر می گردد و تجربه ها نشان می دهد که فقر بیشتر با تخریب و فشار بیشتر بر محیط زیست همراه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس روز یکشنبه در نشست ویدئو کنفرانس با سازمان های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست بعضی دغدغه های زیست محیطی در دوران کرونا و پساکرونا را اعلام کرد و اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا و عدم حضور فشرده و متمرکز انسان در طبیعت و محدودیت هایی که بشر با آن روبرو شده و کاهش بهره برداری از سوخت های فسیلی و بخش های مرتبط با حمل ونقل و بعضاً افت قابل توجه بخش فراوری، ممکن است که فرصتی برای تنفس طبیعت ایجادشده باشد.

حمید ظهرابی اضافه کرد: اما باید مطمئن باشیم اثرات زیان بار مالی که ایجادشده با فشار بر محیط زیست و منابع طبیعی نباید جبران گردد. جایی که فقر توسعه پیدا کند و گرسنگی ایجاد گردد بازنده اصلی محیط زیست و منابع طبیعی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اعلام کرد: درست است که عده ای از طبیعت دوستان در روزهای اول شیوع کرونا به خاطر کاهش آلودگی هوا، کاهش فشار گازهای گلخانه ای و به خاطر آرامشی که برای حیات وحش ایجادشده ابراز امیدواری می کردند ولی این نگرانی وجود دارد که عواقب این بیماری باعث استفاده بیشتر و جبران ناپذیر در آینده می گردد.

ظهرابی با تأکید بر اینکه آلاینده های ناشی از مواد ضدعفونی نماینده و ترکیبات کلردار برای گندزدایی برای محیط زیست ویرانگر است گفت: مصرف بیش ازحد آب در سطح کشور و دنیا که البته باید اتفاق بیافتد چون سلامت و جان انسان ها و هم وطنان مهم است و بعضاً دستکش ها و لوازم یک بارمصرفی که استفاده می گردد؛ تجمع این ها در طبیعت حتماً پیامدهای نامناسبی برای محیط زیست خواهد داشت.

آبگیری تالاب های فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه آبگیری تالاب ها در امسال را نسبتاً مطلوب دانست و اعلام کرد : با توجه به بارندگی هایی که در سطح استان فارس رخ داد تالاب های این استان به نسبت میانگین بلندمدت شرایط خوبی دارد. بخصوص تالاب مهارلو تقریباً به یک شرایط مناسب رسیده و دریاچه های طشک و بختگان حدود 35 درصد آبگیری شده اند و برنامه ریزی هایی برای اخذ حق آبه تالاب اجرا شده است.

وی اضافه کرد: تالاب کمجان و تالاب های جنوب استان فارس هم در شرایط مطلوبی است. تالاب کافتر بعد از 8 الی 10 سال حدود 10 الی 15 درصد آبگیری شده که باوجوداین شرایط به احیا تالاب کافتر امیدوار هستیم و با لایروبی مسیرهایی که به سمت تالاب حرکت می نمایند می توانیم درصدد بهبود شرایط تالاب باشیم.

ظهرابی ادامه داد: تالاب پریشان به علت برداشت هایی که از منابع آب زیرزمینی انجام می گردد شرایط خوبی ندارد درحالی که درصد بسیار کمی از آن آبگیری شده است. در رابطه با احیا تالاب های پریشان و بختگان که در اولویت هستند جلسات متعددی با دانشگاه شیراز اجرا شده و تفاهم نامه ای در شرف مبادله است و امیدواریم که با فعال شدن ستاد احیای تالاب های استان، توجه به تالاب های استان بیشتر گردد.

دستگیری شکارچیان متخلف

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس همچنین اظهار کرد: به علت شیوع کرونا که بسیاری از فعالیت ها متوقف شده بود اما همچنان همکاران محیط بان محیط زیست در تمامی شهرستان ها در حفاظت و احیا محیط زیست فعال بودند و حدود 100 نفر متخلف شکار و صید را دستگیر کردند و 54 قبضه اسلحه از شکارچیان ضبط شده است.

وی ادامه داد : همچنین ادوات شکار شامل حدود 746 عدد فشنگ، دام زنده گیری، پرنده گیری، دوربین، تور ماهی گیری به دست آمده است که این موضوع نشان می دهد که در ایامی که بسیاری از فعالیت ها متوقف شده بود، همکاران محیط زیست تمام کوشش خود را برای حفاظت و احیا حیات وحش و محیط زیست داشته اند.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر شنبه ششم اردیبهشت 99، تعداد 89 هزار و 328 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و شمار جان باختگان این ویروس در کشور به پنج هزار و 650 نفر رسید.

در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان های فسا، نی ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلابه کرونا شناسایی شده اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی 9 مرکز در شیراز و 36 مرکز در دیگر شهرستان های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1057

به "پساکرونا و نگرانی های زیست محیطی در استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پساکرونا و نگرانی های زیست محیطی در استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید