پارک دانشجو تهران ، بوستانی کوچک اما فوق العاده جذاب

به گزارش بوستان گفتگو، شهر تهران به دلایل زیادی از جمله کاهش میزان آلایندگی هوا و همچنین جمعیت انبوهی که در آن ساکن شده اند، از پارک ها و فضاهای سبز وسیعی در اقصی نقاط خود برخوردار است که یکی از جذاب ترین و دوست داشتنی ترین این پارک ها، بوستان دانشجو یا همان پارک دانشجو تهران نام دارد. پارک دانشجو تهران درست در قلب پایتخت و در تقاطع خیابان ولیعصر و انقلاب که هر دو از مهمترین و البته شلوغ ترین خیابان های این شهر هستند، قرار گرفته است. پارک دانشجوی تهران امروزه تبدیل به یک پاتوق برای جوانان تهرانی و یک مکان تفریحی و مناسب برای سایر اقشار موجود در کلانشهر تهران شده است. چنانچه تهرانی هستید و یا قصد تهران گردی دارید، پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه شوید تا کمی بیش از پیش با پارک دانشجوی تهران، این بوستان مهیج و نُقلی آشنایی پیدا نمایید.

پارک دانشجو تهران ، بوستانی کوچک اما فوق العاده جذاب

از وبلاگ هوانورد دیدن فرمایید.

کمی با بوستان دانشجو تهران

پیش از هر چیزی باید بدانید که نام پارک دانشجو تهران تا قبل از انقلاب، بوستان پهلوی بوده است. این بوستان دنج مساحتی حدود 3200 مترمربعی دارد و در سال 1346 شمسی ساخته شده است. زمین این پارک تا پیش از ساخت آن در این نقطه، خرابه ای بود که زاغه نشینان تهران در آن روزهای خود را شب می نموده اند. پارک دانشجوی تهران که اکنون 50 سال عمر دارد، امروزه مناسب همه شهروندان ایران با هر سن و سالی است. پارک دانشجوی تهران آنقدر در بخش های مختلف خود از جذابیت های کوچک و بزرگی بهره مند شده که بی اغراق مجال گذراندن اوقاتی ناخوشایند را از شما و سایر دوستان و اعضای خانواده تان خواهد گرفت. در ضلع غربی بوستان دانشجو یکی از بزرگترین مجموعه های نمایشی ایران؛ یعنی ساختمان تئاتر شهر نهاده شده است. این ساختمان حال و هوایی کاملا فرهنگی را به این نقطه سرسبز و دوست داشتنی هدییه نموده است. پارک دانشجو به لحاظ موقعیت جغرافیایی خود از بخش شمالی به خیابان انقلاب، از بخش شرقی به خیابان رازی و همچنین از بخش غربی خود نیز به خیابان ولیعصر منتهی شده است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی موجود در این پارک کاملا نوستالوژی می توان به: وجود ساختمان تئاتر شهر، زمین بازی مخصوص بچه ها، بوفه و اغذیه فروشی، کتابخانه دانشجویی، سرویس های بهداشتی و همچنین نمازخانه اشاره نمود. ناگفته نماند در این پارک پوشش گیاهی و درختان متنوعی همچون: بلوط، نارون، اقاقیا، مروارید درختی، زیتون، چنار، نارون، کاج و غیره نیز استفاده وجود دارد و که این گیاهان زیبایی های ظاهری پارک دانشجوی تهران را دو چندان نموده اند.

جذابیت های موجود در پارک دانشجو تهران

وسعت پارک دانشجو تهران شاید در مقایسه با خیلی دیگر از پارک ها و بوستان ایجاد شده در پایتخت واقعا کم باشد اما، شاید همین وسعت اندک این مجموعه فرهنگی و تفریحی است که سبب دوست داشتنی تر شدن آن در قیاس با تعداد بیشماری از پارک های بزرگ و بوستان های جنگلیِ تهران گشته است. اکنون می خواهیم در این قسمت از مطلب شما را با تعدادی از بخش های مهم و همچنین جذابیت های نهفته شده در پارک دانشجو آشنا نماییم.

آبنماهای پارک

آبنماهای بوستان دانشجو همواره یکی از بهترین نقاط این پارک سرسبز و دیدنی برای نشستن و قدری استراحت کردن بوده و همچنان نیز هستند. در پارک دانشجوی تهران آبنماهای متعددی را می توان پیدا کرد که مثلا یکی از آنها آبنمایی به متراژ 70 مترمربع در ضلع غربی پارک یا بهتر است بگوییم درست در مقابل ساختمان تئاتر شهر است. حوضچه این آبنما به لحاظ ساختاری درست متناسب با شکل و ظاهر تئاتر شهر بنا شده و فواره ای نیز در آن بصورت متحرک تعبیه شده تا سبب ایجاد خنکی در روزهای گرم شهر تهران گردد. به غیر از این آبنمای دایره ای، دو آبنمای دیگر مستطیلی نیز در بخش مرکزی پارک دانشجو تهران به چشم می خورد که برای آنها نیز تعدادی فواره و مجسمه های شاد از بچه های که در حال بازی و خوشحالی هستند، در نظر گرفته شده است. علاوه بر همه این آبنماها، در ضلع جنوب شرقیِ پارک دانشجو تهران یک آبنمای پلکانی نیز تعبیه شده است که درست در کنار آن از مجسمه جناب آقای پرویز تناولی که خود از چهره های سرشناس و مطرح هنری این مرز و بوم به حساب می آید، استفاده شده است. دوستان عزیز توجه داشته باشید علاوه بر آبنماهای مختلفی که در پارک دانشجو تهران مشاهده خواهید کرد، جوی ها و آبراه های اصلی و فرعی متعددی نیز در این مجموعه تفریحی و سرگرم کننده ایجاد شده است که هم سبب طراوت و سرسبزی فضای پارک شده و هم آرامشی مثال زدنی را در دل شهری شلوغ همچون تهران را برایتان به ارمغان می آورد.

زمین بازی مخصوص بچه ها

در پارک دانشجو تهران، یک قسمت برای تفریح و بازی کاملا ایمن بچه ها و بچه ها خردسال در نظر گرفته شده است. این محوطه مخصوص بچه ها بوده و والدین آنان می توانند با استفاده از نیمکت ها و جایگاه هایی که دور تا دور این مکان چیده شده اند، بنشینند و شادی فرزند دلبند خود را تماشا کنند. زمین بازی مخصوص بچه هاِ این بوستان کوچک از مساحتی حدودا 450 مترمربعی برخوردار است و در آن از همه نوع وسیله بازی رایج و معمولی که برای بچه ها فاقد خطر باشد، لحاظ شده است. زمین این محوطه با کفپوش های مخصوصی پوشانده شده است تا چنانچه بچه ها بر اثر بازیگوشی به زمین افتادند، آسیب نبینند. فضای بازی بچه ها در بخش جنوب شرقی پارک دانشجو نهاده شده است و تمام مساحت پیرامون آن با شمشادهایی بلند پوشش داده شده است. ناگفته نماند که در این بخش تفریحی یک وسیله برقی با ظاهر قو مانند نیز به چشم می خورد که گویا مدت زمان مدیدی است مرود استفاده و بهره وری واقع نشده است.

خورد و خوراک در آن

بابت موارد غذایی و خورد و خوراکتان نیز در بوستان دانشجو نباید اصلا نگران باشید؛ زیرا تا دلتان بخواهد می توان از بوفه های درون پارک و همچنین غذاخوری هایی که دور آن نهاده شده اند، غذای مورد علاقه خود را تهیه و نوش جان کنید. همچنین با وجود چای فروشان سیار در پارک نیز هیچ نیازی به همراه داشتن فلاسک چای ندارید و تنها کافی است به وقت نیازتان، یکی از چای فروشان سیار را صدا زده و به قول قدیمی ها، یک چای لب سوز و لب دوز و دیشلمه را از آنان بگیرید. با تاریک شدن آسمان تهران، بساط انواع غذاهای کبابی و جگرکی نیز در این پارک ایجاد می گردد و حسابی بوی دود و اسپبند روی آتش تمام فضای پارک را پر می نماید. در مجموع باید بگوییم پارک دانشجو تهران با اینکه نامش دانشجو است اما امروزه مورد توجه تمام اقشار مختلف شهر نهاده شده و کمتر کسی را می توان در این فضای سبز و تفریحی پایتخت پیدا کرد که از بودن در چنین بوستانی ناراضی بوده باشد. ضمناً تهران گردهای عزیز توجه داشته باشید چنانچه در بین همراهان تان شخص سالمند و یا کم توانی وجود داشته باشید، لازم نیست چرخ و ولیچر وی را با زحمت فراوان با خود حمل نموده و به پارک بیاورید؛ زیرا مدیریت پارک دارای یکسری ویلچر و جایگاه چرخدار است که می توانید با مراجعه به بخش نامبرده شده، یکی از آنها را موقتا قرض نمایید.

حضور پررنگ طیف جوان جامعه و هواداران هنر در بوستان دانشجو

یکی از دلایل بسیار مهم و برجسته که سبب افتادن نام این بوستان بر سر زبان اهالی شهر تهران شده است، حضور پررنگ و همیشگی جوانان و همچنین علاقه مندان به هنر و عرصه های هنری در این مجموعه تفریحی و فرهنگی است. البته این نوع استقبال دائمی از پارک دانشجو با توجه به نزدیکی این مکان به تئاتر شهر، پژوهشکده فرهنگ و هنر که واقع در خیابان انقلاب اسلامی است و همچنین مجاورت آن با تالار وحدت که تنها 10 دقیقه با پای پیاده از این پارک نهاده شده است، خیلی هم دور از انتظار نبوده و نیست! علاوه بر این ها، موقعیت مکانی این پارک دانشجوی تهران که درست در تقاطع دو خیابان همواره پر ازدحام و محبوب پایتخت؛ یعنی خیابان های انقلاب و ولیعصر نهاده شده است؛ از دیگر دلایلی است که سبب شده در پارک دانشجو همواره شما با طیف گسترده ای از مردم روبرو شوید. از قلم نیافتد که دانشگاه تهران نیز در فاصله ناچیزی از این پارک استقرار یافته و به همین خاطر عمدتا دانشجویان زیادی نیز برای دقایقی استراحت کردن ترجیح می دهند که به این پارک مراجعه کنند.

معرفی ساختمان هنری تئاتر شهر

همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کوچکی به آن کردیم، تئاتر شهر یکی از بزرگترین مجموعه های اختصاصی در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی در کل کشور عزیزمان ایران است. این مجموعه هنری که در زمان پهلوی دوم و به پیشنهاد ملکه وقت ایران؛ یعنی فرح پهلوی در مکان فعلی اش ساخته شد، در سال 1346 درست همزمان با افتتاح بوستان دانشجو طراحی و سپس در فاز احداث نهاده شد که البته باید بگوییم زمان ساخت این ساختمان چیزی نزدیک به پنج سال به طول انجامیده است. خاتمه ساختمان تئاتر شهر در تاریخ 7 بهمن ماه سال 1351 خورشیدی با اجرای نمایشی به اسم باغ آلبالو اثر آنتوان چخوف (Anton Chekhov) با بازی جمعی از هنرمندان نام آشنای ایران همچون: پرویز پورحسینی، مهدی هاشمی، سوسن تسلیمی، فهیمه راستکار و همچنین داریوش فرهنگ و به کارگردانی آربی اوانسیان رسما افتتاح شد. تئاتر شهر تهران تا مدت ها تحت حمایت سازمان جشنِ هنر شیراز بود تا اینکه خیلی زود از زیرِ چتر حمایتی این سازمان خارج و تحت سرپرستی مستقیم از سوی سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران نهاده شد. این مجموعه هنری که از معماری دایره ای شکلی نیز برخوردار است و همین شکل ظاهری سبب افزایش جذابیت های بصری ساختار بیرونی آن شده است از تالارها و سالن های مختلفی برخوردار است و تقریبا در تمامی روزهای هفته می توان جهت تماشای تئائرهای مختلف و همچنین دیگر فعالیت های هنری به آن مراجعه کرد. گفتنی است که ساختمان تئاتر شهر تهران در حال حاضر تنها مجموعه هنری در کل کشورمان بحساب می آید که از یک کتابخانه و مرکز اسناد کاملا اختصاصی و مرتبط با حوزه هنرهای نمایشی برخورداراست. این کتابخانه ارزشمند در سال 1366 شمسی در سالن شماره سه این ساختمان دایر شده است.

همچنین در مورد ساختمان مدور تئاتر شهر بد نیست این نکته را نیز بدانید که پیشترها در مکان فعلیِ این مجموعه هنری یک کافه شهرداری قرار داشته است که از جمله تفرجگاه های اصلی اهالی تهران قدیم نیز بشمار می آمد و عموما پاتوقی مناسب برای شعبده بازان و اهالی سیرک کشورمان قلمداد می شد.

راهنمای جهت دسترسی به بوستان دانشجو تهران

برای رفتن به بوستان دانشجو راه های مختلفی را می توان با توجه به موقعیت مکانیِ ایده آل این پارک که درست در بخش مرکزی پایتخت نهاده شده است، بیان کرد. برای این منظور بسته به سلیقه و نظر شما، ناوگان حمل و نقل عمومی تهران کاملا آماده خدمت رسانی خواهد بود. اگر بخواهیم خود را با تاکسی به پارک دانشجو برسانید بایستی از تاکسی های ولیعصر و خیابان انقلاب بهره ببرید. چنانچه تمایل به استفاده از اتوبوس های درون شهری تهرانِ بزرگ دارید، می توانید از اتوبوس های تندرو یا همان BRT در خط تهرانپارس-آزادی و همچنین تجریش-راه آهن بهره ببرید و با رسیدن به ایستگاه چهارراه ولیعصر، پیاده شوید. تهرانگردهای عزیز توجه داشته باشید چنانچه از خط متروی تهران برای رسیدن به بوستان دانشجو بهره ببرید، به مراتب زودتر به مقصد دلچسبتان خواهید رسید. برای این منظور می توانید از خط 3 و یا 4 مترو استفاده نموده و خود را به ایستگاه تئاتر شهر برسانید و سپس از خروجی 1 بالا آمده تا به این پارک کوچک و جوان پسندِ تهرانی برسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت سفرزون مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 664

به "پارک دانشجو تهران ، بوستانی کوچک اما فوق العاده جذاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک دانشجو تهران ، بوستانی کوچک اما فوق العاده جذاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید