مرکل: اتحاد آلمان هنوز 20 سال دیگر زمان می خواهد

به گزارش بوستان گفتگو، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در سی امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین از همگان خواست که برای کامل شدن روند اتحاد دوباره آلمان صبر کنند و تاکید کرد که این فرآیند همچنان به 20 سال دیگر زمان نیاز دارد.

مرکل: اتحاد آلمان هنوز 20 سال دیگر زمان می خواهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه اتریشی وینر سایتونگ، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به مناسبت سی امین سالگرد سقوط دیوار برلین در سخنانی تاکید کرد که اتحاد دوباره آلمان هنوز به 20 سال دیگر زمان نیاز دارد.

وی که در گفتگو با روزنامه زوددویچه سایتونگ سخن می گفت شرح داد که بر خلاف این تصور که شرق و غرب برابر شده اند ما امروز می بینیم که این رودند هنوز یک نیم قرن و شاید بیشتر زمان می برد.

وی در عین حال تاکید کرد که در سی امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین بحث ها در این باره جدی تر شده است. وی در عین حال همگان را به صبر و بردباری فراخوانده و گفت: همچنین تلاش ها برای آزادی که همه باید در آن مشخص کننده باشند باید آموزش داده شود.

30 سال از فروپاشی دیوار شهر برلین می گذرد. به این مناسبت به مدت یک هفته در پایتخت آلمان جشن بزرگی گرفته خواهد شد. مسئولین این جشن گفتند که برلین به صحنه کنسرت خوانندگان سرشناس جهان تبدیل خواهد شد .

فرو ریختن دیوار برلین یکی از مهم ترین حوادث تاریخی آلمان و جهان در عصر معاصر به شمار می آید. از سال 1961 تا 1989 دیوار برلین نه تنها یک شهر، بلکه جهان را به دو بخش تقسیم کرده بود .

امروزه تنها در چند نقطه از برلین بقایای دیوار قابل مشاهده است. اما آنچه شهر برلین برای سی امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین در نظر گرفته زنده کردن یاد این حادثه تاریخی است. انتظار می رود ده ها هزار نفر در جشن برلین شرکت کنند.

30 سال پس از فرو ریختن دیوار برلین، هم چنان تفاوت های زیادی میان ایالت های غربی و شرقی آلمان وجود دارد. این فاصله خود را در موارد مختلف از جمله دستمزدها و میزان رشد و پیشرفت اقتصادی آشکار می کند .

موسسه تحقیقاتی لایبنیتس نتایج پژوهشی را منتشر کرد که نشان می دهد با گذشت سه دهه از فرو ریختن دیوار برلین، ایالت های شرق این کشور هم چنان میان شکوفایی اقتصادی و مسائل ساختاری دست و پا می زنند .

این پژوهش هم چنین نشان می دهد که تفاوت در ثروت و رشد اقتصادی تنها در محدوده مرزهای شرق و غرب آلمان نیست، بلکه میان شمال و جنوب این کشور نیز به چشم می خورد. مقر اصلی 464 از 500 شرکت بزرگ آلمانی در شهرهای غربی این کشور است. این یکی از دلایل عقب ماندن شرق است اما اقتصاددانان می گویند علت را تنها به عدم حضور دفاتر مرکزی شرکت های بزرگ نمی توان خلاصه کرد .

همین مسئله میان شمال و جنوب آلمان نیز صادق است. از شهرهای ثروتمندی مانند هامبورگ و مناطقی از ایالت نوردراین وستفالن که بگذریم، دستمزدها در شمال به شکل فاحشی کم تر از بخش های جنوبی این کشور است. به عنوان مثال متوسط دستمزد در شهرهایی مانند اینگولشتادت و ارلانگن (جنوب) 144،4 درصد درآمد متوسط در سایر نقاط آلمان است .

اقتصاددانان می گویند شرق آلمان در یک دور شیطانی گرفتار شده است. وضع اقتصادی شرق آلمان از غرب آن بدتر است و این خود یکی از علل رشد خارجی ستیزی در آنهاست. احزاب راست گرا و عوام گرا خارجی ها را عامل مسائل اقتصادی جلوه می دهند. از سوی دیگر مهاجرانی که آلمان به کار آنها نیاز دارد، سراغ شهرهایی می روند که شبکه گسترده تری از آشنایان شان در آنجا زندگی می کنند. آنها نیز غالبا سعی می کنند سر و کارشان به شرق آلمان نیفتد. کارشناسان توصیه می کنند برای جذب نیرو در شهرهای شرقی باید نخست با رشد خارجی ستیزی در آنها مبارزه کرد .

به نوشته دویچه وله، کلاوس لدرر، سناتور امور فرهنگی برلین از حزب چپ های آلمان گفته است که جشنی با عنوان جهت انقلاب در هفت نقطه از شهر برلین از چهارم تا دهم نوامبر 2019 برگزار خواهد شد. هفت میدان شهر برلین به عنوان نماد رویدادهای مهم و تاریخی این شهر در سال های 1989، 1990 برگزیده شده اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 601

به "مرکل: اتحاد آلمان هنوز 20 سال دیگر زمان می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکل: اتحاد آلمان هنوز 20 سال دیگر زمان می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید