طراحی دکوراسیون مطب پزشکی

به گزارش بوستان گفتگو، آیا تا به حال به اهمیت طراحی داخلی و دکوراسیون مطب فکر نموده اید؟ آیا تا به حال دقت نموده اید دکوراسیون داخلی مطب تا چه میزان می تواند در آرامش افراد تاثیرگذار باشد؟

طراحی دکوراسیون مطب پزشکی

طراحی مطب یکی از مهم ترین مباحث در بخش دیزاین داخلی ساختمان می باشد. آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن می پردازیم، ارائه نکاتی در زمینه طراحی دکوراسیون مطب های پزشکی، دندان پزشکی و مامایی می باشد. در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی داخلی انواع مطب پزشکی

آن چه که در طراحی دکور مطب حائز اهمیت می باشد، استفاده بهینه از فضای آن و ایجاد فضایی است که افراد در آن احساس آرامش داشته باشند. از آن جایی که بیماران ممکن است مدت زمان زیادی را در مطب بگذرانند، ایجاد فضایی زیبا و آرام بخش در مطب بسیار حائز اهمیت می باشد.

فضای مطب به گونه ای است که افراد بیمار به آن رفت و آمد دارند، حفظ بهداشت محیط از نکات قابل توجه در این زمینه می باشد. به این منظور می توانید از انواع ضد عفونی کننده ها در گوشه و کنار مطب استفاده نمایید.

انتخاب جنس کفپوش و مبلمان هم از نکات مهم و قابل توجه در این زمینه می باشد. برای مثال انتخاب کفپوش وینیلی که تمیز کردن آن آسان می باشد، می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

طراحی داخلی اتاق انتظار مطب

شاید بتوان گفت طراحی داخلی انواع مطب یکی از سخت ترین انواع دیزاین داخلی می باشد. از جمله مواردی که در انجام این کار باید به آن توجه داشته باشید، چگونگی چیدمان، انتخاب رنگ، استفاده از نورپردازی مناسب و غیره می باشد.

از جمله مواردی که در انجام این کار باید به یاد داشته باشید، انتخاب مبلمان مناسب می باشد. از آن جایی که مدت زمان انتظار در مطب طولانی می باشد، استفاده از مبلمانی راحت از نکات بسیار مهمی تلقی می گردد.

نورپردازی هم باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد حس آرامش در فرد شده و استرس ایجاد نکند. برای مثال نورپردازی باید به صورت غیر مستقیم انجام گرفته و از نور ملایم برای طراحی فضا استفاده گردد. از جمله موارد دیگر که باید در طراحی اتاق انتظار مطب به آن توجه داشته باشید، ایجاد آرامش و فضایی به دو ر از استرس می باشد.

حال سوال این جاست که از چه روش هایی می توان برای دسترسی به این هدف استفاده کرد؟ یکی از راهکارهایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، استفاده از آثار هنری و تابلوهای هنری الهام بخش می باشد. استفاده از تابلوهایی که در آن ها از رنگ های آرام بخش استفاده شده است می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

نصب یک آکواریوم هم می تواند ایده خوبی در نظر گرفته گردد و فضایی آرام بخش به ارمغان آورد. استفاده از گل و گیاه را از قلم نیاندازید، چرا که گل و گیاه می تواند فضایی آرام بخش و پر انرژی ایجاد کند.

استفاده از ایده و راهکارهایی برای سرگرم کردن افراد هم از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. برای مثال در این جهت می توان از مجلات و یا تلویزیون استفاده نمایید. پخش یک موسیقی بی کلام آرام بخش هم از ایده های کاربردی در این زمینه می باشد.

رنگ مناسب برای مطب

انتخاب رنگ مناسب برای مطب از نکات مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت. رنگی که به این منظور انتخاب می گردد باید در طیف رنگ های سرد بوده و فضایی آرام بخش به همراه داشته باشد.

برای مثال از جمله رنگ هایی که می توانید برای رنگ آمیزی دیوار مطب استفاده نمایید، رنگ های آبی، سبز، خاکستری و سفید می باشد. اما باید به یاد داشت که فضایی یکنواخت ایجاد نگردد. برای مثال استفاده از ترکیب رنگ ها یا استفاده از گیاهان می تواند در این زمنیه کارگشا باشد.

طراحی داخلی مطب بچه ها

بچه ها علاقه ای به رفتن به مطب و یا گذراندن وقت خود در آن ندارند. حال اگر این فضا، فضایی کسل بار و به دور از استانداردهای دکوراسیون داخلی باشد، تحمل فضای مطب برای بچه ها سخت تر می گردد. در طراحی مطب بچه ها باید در پی فضایی آرام و بدون استرس باشید.

به نظر شما از چه روش هایی می توان برای دکوراسیون مطب استفاده کرد؟ یکی از روش هایی که می توان در این زمینه به کار برد، استفاده از کاغذ دیواری های کارتونی می باشد. استفاده از اسباب بازی در فضای مطب هم می تواند از ایده های خوبی در این زمینه باشد.

با کمی خلاقیت می توان فضای مطب را به مکانی دل انگیز برای بچه ها تبدیل کرد. برای مثال می توان در انتخاب مبلمان و میز پذیرش از شخصیت های کارتونی مورد علاقه بچه ها استفاده کرد. آن چه که باید به آن توجه داشت، جلب اعتماد کودک می باشد.

در صورت امکان بهتر است، قسمتی از مطب را برای بازی بچه ها اختصاص داد. ایجاد فضایی که کودک در آن حس صمیمیت بیشتری داشته باشد، از دیگر نکات قابل توجه در این زمینه می باشد. انتخاب رنگ مطب بچه ها هم از دیگر نکات مهم است که باید به آن توجه داشت.

آن چه که در طراحی بیش تر مطب های بچه ها دیده می گردد، استفاده از رنگ سفید است. اما بهتر است در کنار استفاده از این رنگ از رنگ های دیگری هم استفاده گردد. استفاده از رنگ ها نباید به گونه ای باشد که باعث ایجاد فضایی شلوغ گردد.

برای مثال از رنگ هایی هم چون نارنجی و قرمز به اندازه زیاد نباید استفاده کرد، چرا که به کارگیری این رنگ ها می تواند باعث ایجاد ذهنی شلوغ برای کودک گردد.

طراحی مطب دندانپزشکی بچه ها

تمام آن چه که در بالا به آن ها اشاره شد، برای دکوراسیون مطب دندانپزشکی هم صدق می نماید. آن چه که بسیاری از دندانپزشکان اطفال برای ایجاد صمیمیت با بچه ها انجام می دهند، استفاده از ماسک هایی با اشکال کارتونی می باشد که همین امر می تواند باعث ایجاد آرامش در بچه ها گردد.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ما به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در زمینه طراحی دکوراسیون مطب می باشد. آن چه که بیش از همه در این زمینه مهم و قابل توجه می باشد، ایجاد فضایی آرام بخش و به دور از استرس است.

برای شما به اسم یک مخاطب زمانی که وارد مطب پزشک می شوید، چه موضوعی از اهمیت بیش تری برخوردار می باشد؟ لطفا نظرات خود را با اهالی ما در میان بگذارید.

سولات متداول

در دکوراسیون داخلی مطب باید به نکاتی دقت کرد؟

چگونگی چیدمان، انتخاب رنگ، استفاده از نورپردازی مناسب و انتخاب مبلمان، ایجاد فضایی آرام و بدون استرس، استفاده از نور ملایم و…

برای کفپوش مطب چه نوع کفپوشی مناسب تر است؟

انتخاب کفپوش وینیلی که تمیز کردن آن آسان می باشد، می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

چه رنگی مناسب فضای مطب است؟

رنگی که به این منظور انتخاب می گردد باید فضایی آرام بخش ایجاد کند برای مثال از جمله رنگ هایی که می توان برای رنگ آمیزی دیوار مطب استفاده نمود رنگ های آبی، سبز، خاکستری و سفید می باشند.

چگونه می توان فضای داخل مطب را برای بچه ها مجذوب کننده کرد؟

با استفاده از کاغذ دیواری های کارتونی ،استفاده از اسباب بازی در فضای مطب، انتخاب مبلمان و میز پذیرش با توجه به شخصیت های کارتونی مورد علاقه بچه ها، به کار گیری درست رنگ ها و…

منبع: ساختمانچی
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1853

به "طراحی دکوراسیون مطب پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی دکوراسیون مطب پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید