سرای معمارزاده سبزوار به مکانی برای مشاغل صنایع دستی تبدیل شد

به گزارش بوستان گفتگو، شواری فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اختصاص سرای معمارزاده سبزوار به حرف و مشاغل صنایع دستی موافقت کرد.

سرای معمارزاده سبزوار به مکانی برای مشاغل صنایع دستی تبدیل شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی این اداره کل، امروز چهارشنبه 17 مرداد، با اشاره به جلسه شورای فنی این اداره کل در اواخر تیرماه گفت: در محدوده بازار قدیمی سبزوار 16 سرا وجود داشته که سرای معمارزاده یکی از این 16 سرای بازار قدیم سبزوار است.

او به برنامه های مشترک وزارت راه و شهرسازی و شهرداری و همکاری میراث فرهنگی برای بازآفرینی محلات اشاره کرد و گفت: این سرا توسط شهرداری تملک شده و طرح بازآفرینی آن توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در دست تهیه می باشد و در جلسه شورای فنی مهندسین مشاور شمسه یزد، طرحی را برای احیای این اثر تاریخی ارائه کرد که مرحله اول آن مورد موافقت قرار گرفت.

اکبری با اشاره به بافت اجتماعی محله گلستان سبزوار گفت: مشاور می تواند ارتباط این افراد را با جامعه هدف برقرار و نقش تسهیلگر را در ایجاد سرای حرف و مشاغل سنتی و صنایع دستی با استفاده از ظرفیت های مردمی محله گلستان داشته باشد.

رجبعلی لباف خانیکی، باستان شناس وعضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: در طرح احیای سرای معمارزاده میراث ناملموس و ارزش های اجتماعی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

او با بیان این که باید به لایه های زیرین نیز توجه کنیم چون این سرا در بافت تاریخی سبزوار قرار گرفته است، یادآورشد: چون سبزوار و جاجرم تنها شهرهایی هستند که بر روی سایت باستانی ساخته شده اند، باید مراقبت بیشتری صورت گیرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 301

به "سرای معمارزاده سبزوار به مکانی برای مشاغل صنایع دستی تبدیل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرای معمارزاده سبزوار به مکانی برای مشاغل صنایع دستی تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید