رونمایی از تراشه جادویی ایلان ماسک؛ فکر خوانی با یاری فناوری

به گزارش بوستان گفتگو، شرکت نیورالینک یک شرکت فعال در زمینه هوش مصنوعی، به خصوص فراوری تراشه هایی است که قابلیت کارگذاشته شدن در مغز انسان را است که که به وسیله ایلان ماسک میلیارد آمریکایی و غول عرصه فناوری تأسیس شده است. حالا این شرکت ویدئویی منتشر نموده که در آن یک میمون با داشتن تراشه ای در مغز در حال اجرا بازی ویدئویی است.

رونمایی از تراشه جادویی ایلان ماسک؛ فکر خوانی با یاری فناوری

ایلان ماسک پیش از این هم درباره آزمایش های این شرکت بر روی سایر پستانداران صحبت نموده بود اما این اولین بار است که نتیجه این آزمایش ها را به صورت عمومی منتشر می نماید. اولین بار در سال 2019 بود که ماسک اظهار داشت که طی آزمایش های خود یک میمون توانسته کامپیوتری را به صورت ذهنی کنترل کند. پس از آن در سال 2020 طی یک پخش مستقیم نتیجه آزمایش های این شرکت را بر روی خوکی به نام گرترود نشان داد.

شرکت نیورالینک اعلام نموده است که میمون مورد آزمایش آن ها پیجر نام دارد، و این تراشه از 6 هفته قبل درون مغز او کار گذاشته شده بود. در این ویدئو این میمون با یاری دسته بازی باید یک مکان نما را به یک مربع رنگی می رساند و پس از این کار به وسیله یک لوله که در روبه روی دهان او قرار داشت و به اسم پاداش اسموتی موز دریافت می کرد.

زمانی که پیجر از این دسته بازی استفاده می کرد، چیپی که در مغز او کار گذاشته شده بود فعالیت های مغز او را ضبط می کرد و برای یک کامپیوتر می فرستاد تا عملکرد مغز او در زمانی که با دستش کار می نماید تحلیل گردد. در ادامه دسته بازی از کامیپوتر جدا شد اما این میمون توانست با یاری امواجی که این تراشه از عملکرد مغز او ضبط نموده بود، به بازی کردن ادامه دهد.

در این زمینه بخوانید:

فناوری هایی رو به رشد در سال 2021؛ از پرداخت الکترونیک تا ابزارهای سلامتی

مهم ترین اتفاق های دنیای فناوری در سال 2020: نخستین سال کرونایی تاریخ

این شرکت اعلام نموده است که به یاری 2 هزار الکترود که در قسمت های حرکتی مغز این میمون کار گذاشته است، حرکت های دست او را ضبط و سپس رمزگشایی می نماید.

از نظر علمی فناوری شرکت نیورالنیک می تواند به افراد یاری کند تا اندام مصنوعی خود را کنترل نمایند. بعلاوه ایلان ماسک اعلام نموده است که اولین محصول این شرکت ابزاری است که به افراد معلول این توانایی را می دهد که با تلفن های هوشمند کار نمایند.

اندرو جکسون یک متخصص اعصاب در دانشگاه نیوکاسل است که می گوید: اینکه پستانداران به وسیله واکنش های عصبی یک بازی ویدئویی را کنترل نمایند چیز جدیدی نیست و مشابه این آزمایش قبلاً در سال 2002 اجرا شده است اما به هرحال این آزمایش خوب و موفقیت آمیز بود.

این متخصص اعصاب اعتقاد دارد که این شرکت جهت جدیدی را انتخاب ننموده و در نشان دادن دستاوردهای این شرکت بسیار معقول و محتاطانه عمل نموده است. البته این فناوری باعث کشفیات علمی مهمی در آینده می گردد و مهم ترین تأثیر آن هم در زندگی افراد معلول خود را نشان می دهد.

از نظر این متخصص اعصاب مهندسی و طراحی این وسیله که به صورت بی سیم در جمجمه میمون کار گذاشته شده بود، بسیار پیشرفته است. اهمیت این طراحی به این علت است که هیچ در سر میمون کار گذاشته نشده بود و تمام این علامت ها به صورت بی سیم منتقل می گردد. حذف شدن سیم در این تحقیقات یک دستاورد بزرگ است، چرا که وجود سیم باعث دردسرهای زیادی از جمله ایجاد عفونت می شد.

منبع: BUSINESS INSIDER

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1915

به "رونمایی از تراشه جادویی ایلان ماسک؛ فکر خوانی با یاری فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از تراشه جادویی ایلان ماسک؛ فکر خوانی با یاری فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید