جان خود و خانواده تان را در زلزله نجات دهید!

به گزارش بوستان گفتگو، آماده کردن کیف نجات زلزله از مهم ترین کارهایی است که باید هنگام احساس خطر زلزله انجام داد این کار باعث می گردد تا رسیدن امداد از خانواده خود محافظت کنید.

جان خود و خانواده تان را در زلزله نجات دهید!

افراد باید بعد از وقوع زلزله برای جلوگیری از خطرات پس از زمین لرزه برای مواقع اضطراری لوازمی را به همراه خود داشته باشند. تجهیزاتی که به انسان یاری می نماید تا رسیدن نیروهای امداد و نجات به مدت سه روز از خود و خانواده در منزل، محل کار یا اتومبیل محافظت نماید. مجله اینترنتی دلتا در این مطلب به معرفی لوازمی که باید در کیف نجات در هنگام وقوع زلزله قرار دهید می پردازد.

کیف نجات زلزله چرا مفید است؟

به طور یقین تا کنون با زمین لرزه و آثار مخرب آن به خصوص با وقوع زلزله ترکیه آشنایی پیدا نموده اید یا در رسانه ها عواقب بعد از زلزله را مشاهده نموده اید. نخستین مسئله ای که به فکر همه خطور می نماید نجات جان خود و اعضای خانواده است که بارها درباره نحوه مصون ماندن در هنگام زلزله در رسانه های اجتماعی و عمومی شرح داده شده است. اما نکته مهم بعد از نجات یافتن شما از زلزله و دور شدن از محل وقوع است.

برای درک این موضوع بهتر است خود را در این شرایط تصور کنید، یعنی زلزله تمام شده و آسیب زیادی به محل زندگی شما وارد نموده است. تمام راه های ارتباطی به منطقه زندگی شما و حتی راه ورود به منزلتان مسدود شده است. با وجودی که در این حادثه زنده مانده اید اما ممکن است تا رسیدن نیروهای امداد و نجات به بعضی اقلام ضروری مانند جعبه یاری های اولیه، آب و غذا احتیاج داشته باشید. کیف نجات زلزله برای این مواقع مفید است.

لوازم مورد احتیاج برای کیف نجات در هنگام وقوع زلزله

آب

آب اولین و مهم ترین احتیاج شما و خانواده با توجه به بسته شدن مسیرهای ارتباطی و بسته بودن مغازه ها است. آب آشامیدنی دو تا سه روز خود را در کیف جای دهید. البته باید حداقل احتیاج خود را در نظر داشته باشید. به طور میانه هر شخص به دو لیتر آب در طول شبانه روز احتیاج دارد.

مواد غذایی

از غذاهای کنسروی که احتمال کپک زدگی یا خرابی کمی دارند، در مواقع ضروری بهره ببرید. مواد غذایی مانند خرما، کشمش و خشکبار، کمی نان خشک، بیسکوئیت و غذاهای کنسرو شده مانند کنسرو ماهی و مرغ را می توان در کیف نجات جای داد.

یاری های اولیه

یکی از لوازم ضروری دیگر برای کیف نجات، قرار دادن لوازم یاری های اولیه است مانند ماده ضدعفونی کننده زخم یا بتادین، پماد سوختگی، گاز استریل، باند، دستکش لاتکس و … . علاوه بر این لوازم، مقداری دارو مانند داروهای مسکن، قرص سرما خوردگی، داروهای بیماران قلبی و دیابتی را باید در جعبه یاری های اولیه قرار دهید.

پوشاک و لوازم بهداشتی

کیسه های خواب، پتوی سبک و پلاستیک های محکم به عنوان زیر انداز را برای خواب در نظر داشته باشید. بعلاوه اگر در فصل سرما هستید برای هر یک از اعضای خانواده، یک دست لباس گرم در کیف جای دهید.

برای لوازم بهداشتی می توان، دستمال کاغذی رولی، مایع شوینده، صابون، قرص کلر، کیسه زباله کلفت و لوازم بهداشتی بانوان و… را در نظر گرفت.

پتوی مسافرتی

به هنگام زمین لرزه و پس از آن، فشار خون بعضی از افراد کاهش می یابد، به همین علت با استفاده از پتوی مسافرتی می توان از این اتفاق پیشگیری نمود. بعلاوه زمان زمین لرزه قابل پیش بینی نیست و ممکن است پتوی مسافرتی در فضای آزاد مورد احتیاج باشد.

ابزار چندمنظوره

ابزار چند منظوره برای باز کردن درب قوطی کنسرو یا بعضی موارد دیگر که در شرایط بحرانی بسیار کاربردی است.

شارژر موبایل و پاور بانک

حتما شارژر و پاور بانک را در کیف جای دهید تا در شرایطی که پریز موجود نیست بتوان از آن استفاده کرد.

چراغ قوه

یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در شرایط بحرانی، چراغ قوه است.

دیگر لوازم ضروری هنگام وقوع زلزله

  • کپی مدارک مهم اعضای خانواده، مقداری پول نقد و شماره حساب های بانکی
  • باتری های نو
  • انبردست و پیچ گوشتی، بیل و یک کلنگ کوچک
  • دستکش ضخیم
  • شمع، کبریت یا فندکی، یک شیشه کوچک الکل یا نفت یا قرص الکل جامد برای تهیه آتش
  • یک سوت با بند بلند گردن آویز برای زنده یابی، در صورتی که امکان زنده بودن فردی در زیر آوار باشد، صدای سوت شما بهتر به زیر آوار منتقل می شود تا فریاد زدن

آمادگی فردی در هنگام وقوع زلزله

  • هنگام زمین لرزه آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید
  • مراکز امداد و نجات مانند آتش نشانی، مراکز پلیس یا کلینیک های نزدیک را بشناسید
  • مقدار آسیب پذیر بودن منزل خود را محاسبه کنید. بسیاری از آتش سوزی هایی که در زلزله رخ می دهد به علت شکستن لوله های گاز یا جدایی اتصالات آن ها رخ می دهد. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار، آب گرم کن و سایر تجهیزات گرمایشی و اتصالات لوله ها را آنالیز کنید
  • کتابخانه و لوسترها را در جای خود محکم کنید
  • اشیا و لوازم سنگین را در قفسه های پایین کمد و کابینت قرار دهید، تابلوهای روی دیوار در جای خود محکم کنید تا در اثر کوچک ترین لرزشی به زمین نیافتند.
  • هنگام زمین لرزه از ایستادن در کنار یخچال، قفسه های کتابخانه، و اشیاء سنگین خودداری کنید
  • با آنالیز کردن سقف های شیروانی، احتمال افتادن آن ها به هنگام زلزله را کاهش دهید. لوازمی مانند کولر و گیاهان آویزان که در قسمت بیرون از منزل نگهداری می شوند را در جای خود محکم کنید
  • برای شناسایی راه های خروجی، شیرهای اصلی آب و گاز، مکان های ایمن و فیوز برق، نقشه ای تهیه کنید
  • محل قرارگیری کیف نجات را در مکانی امن که زیر آوار قرار نگیرید، مشخص کنید تا قابل دسترسی سریع باشد، بعلاوه دیگر اعضای خانواده را از محل قرارگیری کیف مطلع کنید
پیشنهاد مطالعه: مطلب دیوارهای خانه را با 9 مرحله مثل روز اول تمیز کنید! را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 20 بهمن 1401 بروزرسانی: 20 بهمن 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2308

به "جان خود و خانواده تان را در زلزله نجات دهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان خود و خانواده تان را در زلزله نجات دهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید