بهترین شرایط نشستن پشت میز

به گزارش بوستان گفتگو، خبرگزاری دانشجو/ همه ما از زمان پشت میز نشینی های مدرسه با نشستن صحیح مشکل داشتیم و تا همین حالا با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم. قطعا شنیده اید که هر جا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است. دیگر زمان آن رسیده که یکبار برای همواره طرز نشستن صحیح پشت میز یا پشت فرمان ماشین و حتی روی زمین را یاد بگیریم و با انجام تمرینات ورزشی و قوی تر نمودن عضلات، فرم بدنی مان را اصلاح نماییم.

بهترین شرایط نشستن پشت میز

طرز نشستن صحیح پشت میز و شیوه قرار دریافت بدن اهمیت به خصوصی دارد. شما ممکن است ساعت ها پشت کامپیوتر مشغول به کار باشید، پس خوب است بدانید چگونگی قرارگیری در این شرایط بر سلامت و کارآیی شما تاثیر فراوانی نیز دارد.

به واسطه نشستن نادرست پشت کامپیوتر آسیب های زیادی را مشاهده می کنیم که می توان از آن ها اجتناب کرد. در اینجا لازم می دانیم به این نکته اشاره کنیم که نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر می تواند عوارض منفی را در بدن ایجاد کند. پس هر 20 دقیقه یک مرتبه از جایی که نشسته اید بلند شوید و چند حرکت کششی ساده را انجام دهید.

فرم بدنی مناسب برای نشستن پشت میز

برای صحیح نشستن پشت میز کافی است پس از نشستن پشت میز کامپیوتر یا غذاخوری نکات زیر را یکبار در ذهنتان آنالیز کنید و مطمئن شوید تمامی آن ها را رعایت نموده اید:

ران پایتان باید صاف بر روی نشیمنگاه جایگاه قرار بگیرد.

ساق پایتان نیز باید زاویه 90 درجه ای با جایگاه داشته باشد.

کمرتان باید زاویه ای بین 100 تا 110 درجه نسبت به پاهایتان داشته باشد.

دستهای تان باید در کنار بدن و ترجیحا بر روی دسته جایگاه قرار داشته باشد.

شانه ها و گردنتان باید در حالت آرامش کامل قرار داشته باشند و فشاری به آن ها وارد نگردد.

برای نگاه کردن به مانیتور نیز نباید احتیاجی به جلو بردن گردن یا انداختن خودتان روی میز داشته باشید.

نکاتی در مورد طرز نشستن صحیح پشت میز

نزدیک کیبورد بشینید

کیبورد باید دقیقا در مقابل دست ها و بدنتان قرار داشته باشد. این که بخواهید با دستان زاویه دار تایپ کنید یا خودتان را روی میز بیاندازید، حسابی به مچ دست و گردنتان آسیب خواهد زد.

سرتان را آویزان نکنید

همه ما بدون استثنا اگر توجهی نداشته باشیم گردنمان را پایین آورده و در هنگام کار با کامپیوتر آویزان می کنیم. همینکار به ظاهر ساده موجب می گردد تا پس از چند سال دچار مسائل گردن، کمر و شانه درد شوید. این کار مهمترین عامل طرز نشستن صحیح پشت میز است که ضرر جبران ناپذیر می زند.

کافی است برای کار با کامپیوتر سرتان را بالا نگه داشته و مستقیم به مانیتور نگاه کنید. اگر با این کار مشکل دارید و مانیتور بیش از حد پایین است با قرار دادن یک جعبه زیر مانیتور ارتفاع آن با چشم تان را تنظیم کنید.

چند سانتی کیبورد را فاصله دهید

بهتر است کیبورد را دقیقا در لبه میز قرار نداده و حداقل 5 تا 6 سانت از لبه میز فاصله دهید تا دستتان هم جایی برای استراحت و قرار دریافت داشته باشد.

اگر میزتان جایی برای عقب تر بردن کیبورد ندارد، می توانید جایگاه تان را کمی عقب ببرید تا دستتان بیش از حد نزدیک کیبورد نباشد.

از ابرهای اضافه برای زیر موس و کیبورد استفاده نکنید

شاید در ابتدا تصور کنید ابرها جای دستتان را راحت تر نموده و به تایپ کردن و کلیک کردن تان یاری می نماید. ولی این باور اشتباهی است. استفاده از ابرها در طولانی مدت موجب خستگی مچ دست و حتی آسیب می گردد. زیرا ابر زیر موس ممکن است مانع از خون رسانی به دستها و انگشتان شده و در طولانی مدت به سلامتی تان آسیب بزند.

کار کردن با ماوس

در زمان کار کردن با ماوس باید بسیار دقت کنید . دست تان در حالتی باشد که مچ تان وقتی روی ماوس قرار می گیرد حالت خمیده پیدا نکند.

اگر مدت زیادی با ماوس کار می کنید ، هرچند دقیقه یک بار هر دو دست تان را از روی میز بردارید تا خون در دست های تان جریان داشته باشد. ضمناً باید انگشتان دست روی ماوس حالت راحت داشته باشند و آن ها را به طور مرتب تکان بدهید تا عصب آن ها تحت فشار قرار نگیرد.

نحوه نشستن صحیح بر روی جایگاه

تا جایی که می توانید، پهلوهای خود را روی جایگاه به سمت عقب بکشید. ارتفاع جایگاه را تنظیم نمایید تا پای خود را بر روی کف زمین و زانوی خود را مساوی یا کمی پایین تر از پهلو هایتان قرار دهید.

هنگام رعایت طرز نشستن صحیح پشت میز پشتی جایگاه را در زاویه 100 تا 110 درجه تنظیم نمایید. اطمینان حاصل کنید که بالا و پایین پشت شما پشتیبانی می گردد.

در صورت لزوم از بالشتک های قابل باد نمودن و یا بالش های کوچک بهره ببرید. اگر جایگاهتان سیستم پشتی فعال دارد ، از آن جهت تغییر مکرر موقعیت بهره ببرید.

دسته های جایگاه (اگر نصب شده اند) را تنظیم کنید تا شانه هایتان راحت باشند.

ارتفاع و شیب مانیتور را تنظیم نمایید، در صورت ایده آل ، مانیتور شما باید در ارتفاع چشم قرار گیرد ، ولی این ممکن است برای کامپیوتر شما امکان پذیر نباشد.

به همین ترتیب ممکن است احتیاج به شیب دادن یا پایین آوردن جهت جلوگیری از خسته شدن چشم و همچنین گردن خود داشته باشید.

اگر می توانید موقعیت بالای صفحه نمایش مانیتور را حدود 2 الی 3 اینچ بالای سطح چشم خود قرار دهید.

استراحت در حین کار

یک کشش کوتاه مدت 1 الی 2 دقیقه ای را بین هر 20 تا 30 دقیقه انجام دهید. پس از هر ساعت کار، برای حداقل 5 الی 10 دقیقه استراحت نمایید و یا نوع کار خود را تغییر دهید. همواره در طول ناهار خوردن از کامپیوتر خود دور شوید.

خستگی چشم را با استراحت و متمرکز نمودن چشم خود از بین ببرید. از صفحه نمایش دور شده و بر روی نقطه ای تمرکز کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1611

به "بهترین شرایط نشستن پشت میز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین شرایط نشستن پشت میز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید