ایکس ام،کانسپتی خشمناک از BMW

به گزارش بوستان گفتگو، مجموعه ای از خطوط و سطوح تیز و تخت و شکسته منجر به خلق شخصیت و پیکره ای خشمناک، جدی، عبوس و متفاوت در قالب کانسپتی با نام XM شده است تا بار دیگر BMW را با کانسپت های جنجالی اش در دنیای خودرو مطرح نماید. پیش از پرداختن به XM اجازه بدهید نگاهی به تاریخچه مدلهای M این گروه داشته باشیم.

ایکس ام،کانسپتی خشمناک از BMW

اولین بار در سال 1978 بود که BMW اولین عضو مستقل خانواده M با نام M1 را در قالب یک خودروی موتور وسط 3.5 لیتری با قدرت 274 اسب بخار معرفی کرد و حال پس از 40 سال، BMW دومین مدل مستقل M خود را معرفی نموده است. کانسپت XM یک کراس اوور پلاگین هیبریدی با پیشرانه 8 سیلندر 750 اسب بخاری (1000 نیوتن متری است.

نکته بسیار مهم آنکه اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که استایل کلی آن را چندان نمی پسندید باید بگوییم که بنابر نقل قول سایت اتوموتیو نیوز از مدیران BMW، نسخه فراوریی XM شباهتی 90 درصدی به کانسپت فوق خواهد داشت. جلو پنجره کلیوی شکل ب ام و در این مدل، بیش از همواره اغراق شده و ابعادی بزرگ دارد و ترکیب آن با چراغ های باریک و خشمناک و خطوط شارپ و بُرنده سپر، چهره ای ناآرام اما مقتدر به این کانسپت خشیده است.

نمای جانبی کانسپت ب ام و XM

نمای عقب کانسپت ب ام و XM

نمای عقب کانسپت ب ام و XM

نمای جانبی کانسپت ب ام و XM

قبلی 1 از 4 بعدی

در نمای جانبی نیز خطوط و سطوح تخت و شکسته، شکل دهنده کلیت پیکره خودرو هستند که هرچند در یک نمای کلب جالب توجه اند اما در نواحی دماغه و بخش عقب خودرو اندکی شلوغ و پیچیده بخ نظر می رسند. نکته جالب توجه آنکه خط شانه خودرو نیز در قالب یک نوار مشکی رنگ، تکمیل کننده فرم گرافیکی شیشه های جانبی یا DLO بوده و اتفاقی تازه در طراحی کانسپت های این شرکت محسوب می گردد. از جمله نقدها بعضی کارشناسان به این کانسپت، عدم تناسب چرخ ها با حجم کلی بدنه است و اعتقاد بر این است که در یک نسخه کانسپت که محدودیت های فنی از اهمیت بالایی مانند نسخه فراوریی برخوردار نیست، ب ام و می توانست از چرخ های بزرگتری استفاده کند.

با رسیدن به نمای عقب خودرو با استایل و جزیباتی خاص، متفاوت و البته شلوغ و ساده روبرو می شویم، فرم شیشه و چراغ های LED عقب در کنار حذف لوگو BMW از مرکز درب صندوق و انتقال آن به دو لوگوی نصب شده در طرفین بالایی شیشه عقب، حرکتی جسورانه است، اما طرح سپر و خروجی اگزوز چهارتایی و بعلاوه فرم شلوغ سپر عقب هرچند بدیع بوده اما الزاماً این بدعت به معنی زیبایی تمام نیست و به نظر می رسد طراحان بیش از حد لزوم به شلوغ کردن فرم مجموعه سپر پرداخته اند. فرانسیسکو ون میل، مدیر بخش M کمپانی BMW می گوید هدف ما از ساخت مدل XM، جذب مشتریان برون گرا و هواداران استایل های ساختارشکن و نامتعارف بوده است. بعلاوه وی از XM با عنوان یک پرچمدار در بیان تجمل یاد نموده است.

نمای داخل کانسپت ب ام و XM

نمای داخل کانسپت ب ام و XM

نمای داخل کانسپت ب ام و XM

جلوپنجره و نشان تجاری کانسپت ب ام و XM

قبلی 1 از 4 بعدی

طراحی داخلی XM نیز همچون بدنه همچنان ساختارشکن و لوکس و تجملی بوده، اما هنوز نمی توان نزدیکی آن با نسخه فراوریی را حدس زد. کابین XM متمرکز بر راننده شکل گرفته و استفاده از چرم قهوه ای با ظاهری قدیمی و ترکیب آن با تِم های رنگی مس و فیبر کربن حسی عجیب را ایجاد می نماید. ردیف عقب با دو جایگاه مجزا و ترکیبی از متریال مخمل الماس گونه دوخته شده به رنگ آبی، تجربه ای شبیه به یک سالن مجلل را برای دو سرنشین عقب ایجاد می نماید. ضمن آنکه هدلاینرهای با ساختار منشوری سه بعدی در ترکیب با LED های محیطی، یک نمایش مجذوب کننده از بازی نور را ایجاد می نماید. کانسپت XM بر روی کاغذ می تواند تا 30 مایل (48 کیلومتر) را تنها با باتری و با یاری سیستم درایو M Hybrid که به تازگی توسعه داده شده، طی نماید.

کلام آخر آنکه خوب یا بد، زشت یا زیبا، ب ام و و دیگر رقیب هموطنش مرسدس این روزها در کوشش برای معرفی کانسپت هایی جنجالی با طراحی های متفاوت و عجیب هستند. بعضی از آن ها به واقع زیبا و خاص بوده و بعضی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند و اگر تصور شما بر این است که تمامی ساخته های این دو برند آلمانی بی عیب و بدون اشکال است، باید بگوییم که بهتر است در عقیده خود تتازهنظر کنید.

این روزها بعضی خودروسازان گمنام، مدل هایی چه در قالب کانسپت یا نسخه فراوریی روانه بازار نموده اند که از منظر طراحی بسیار قوی تر از صاحب نامان این صنعت بوده و به نظر می رسد یکه تازی بعضی برندها حداقل در مقوله طراحی همچون سابق نیست. با توجه به تاکید ب ام و در مورد نزدیک بودن 90 درصدی طراحی کانسپت XM با مدل فراوریی، مشتاقانه منتظر رونمایی از نسخه فراوری انبوه XM هستیم.

آگهی های خرید و فروش خودرو ب ام و

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 2205

به "ایکس ام،کانسپتی خشمناک از BMW" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایکس ام،کانسپتی خشمناک از BMW"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید