آیا هتل ها گران می شوند؟
به گزارش بوستان گفتگو، جمشید حمزه زاده (رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کشور) با اشاره به آنکه بر اساس آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی هر سال مهرماه هتل داران نرخ نامه نو را ارائه می دهند، گفت: با این وجود سال جاری وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این بخش از نرخ گذاری هتل ها را به سمت ستاد تنظیم بازار و در نهایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان کشاند. این درحالی است که ما آیین نامه مستقل داریم و نباید این کار انجام می شد. بر اساس آیین نامه مذکور که مصوبه هیات دولت است، نحوه نرخ گذاری هتلداران کاملا تعیین است. بنابراین در سالیان گذشته بر اساس این آیین نامه عمل می کردیم و هیچ مسئله ای هم نداشتیم و نرخ هتل ها و مراکز اقامتی اعلام می شد.
او ادامه داد: اما سال جاری وزارت میراث و گردشگری بنابر دلایلی، نرخ گذاری را به سمت ستاد تنظیم بازار برد و اکنون نیز در دست سازمان حمایت از مصرف نمایندگان است این روند تا به امروز به طول انجامیده. از این رو ما از مهرماه تا به امروز هیچ افزایش نرخی نداشتیم. این درحالی است که تورم همچنان وجود دارد.
رئیس جامعه حرفه ای هتلداران کشور از پیشنهاد 10 تا 45 درصدی افزایش نرخ ها اطلاع داد و گفت: این پیشنهاد بر اساس دریافت گواهی استاندارد و در چرخه استانداردسازی قرار گرفتن، در نظر گرفته شده چنانکه بر این اساس هر هتل و مرکز اقامتی که گواهی استاندارد را دریافت نموده باشد می تواند تا 45 درصد افزایش نرخ داشته باشد. هتلی که در چرخه استانداردسازی قرار گرفته می تواند از 25 تا 40 درصد افزایش نرخ داشته باشد و مراکزی که وارد این چرخه نشده اند یا حق افزایش نرخ ندارند یا حداکثر تا 10 درصد می توانند افزایش داشته باشند. البته این افزایش نرخ الزامی نیست و هتلهایی که کشش افزایش نرخ را ندارند از این کار اجتناب خواهند کرد. هدف ما تشویق هتل داران برای استانداردسازی است.
حمزه زاده توضیح داد: تا به امروز بیش از 75 درصد هتل های کشور گواهی استاندارد را دریافت نموده یا در چرخه استانداردسازی قرار گرفته اند و می توانند از این نرخ گذاری بهره مند شوند. شاید اینگونه به نظر بیاید که ستاره بسیاری از هتل ها درخور آن هتل نیست درحالی که اینگونه نیست و ملاک های زیادی از معماری و متراژ گرفته تا تعداد اتاق ها و امکانات ورزشی و تنوع غذا و آموزش کارکنان برای ستاره یک هتل در نظر گرفته می گردد. درحال حاضر بیشتر هتلداران به این مهم رسیده اند که باید کارکنان آموزش لازم برای ارائه خدمات را دیده باشند و خدمات درخور به مسافران ارائه دهند.
او با تاکید بر آنکه آموزش رکن اساسی هتلداری است، یادآور شد: اکنون هتلداران به این نتیجه رسیده اند که آموزش ابزار کار آن هاست و باید به این بخش توجه ویژه داشته باشند.
او اذعان داشت: بر اساس پیگیری های صورت گرفته در سازمان حمایت از مصرف نمایندگان متوجه شدیم که قرار است این درصدها کمتر گردد. به زودی این رقم اعلام خواهد شد.
رییس جامعه حرفه ای هتلداران کشور در پاسخ به این سئوال که آیا طی مدتی که هتل ها استانداردسازی می شوند از ستاره هتلی کاسته یا افزوده شده است، گفت: بله تعداد زیادی از هتل ها در استان های مختلف سلب ستاره داشتند. هر سه سال باید پروانه بهره برداری تمدید گردد و طی این سه سال نیز در ستاره هتل ها تجدیدنظر می گردد. هتل ها باید با ضوابط عامل تطبیق هماهنگ باشند و بتوانند نظر کارشناسان کمیته استانی را جلب نمایند. در این میان نظارت وجود دارد.
او در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است هتلداری در استانی با پرداخت پول و… درصدد تغییر نظر ناظر عامل تطبیق برآید و با وجود آنکه هتلش درخور ستاره ای که دارد نیست، آن تعداد ستاره را حفظ کند و به واسطه همان ستاره ها نرخ های هنگفت از مسافران دریافت کند، گفت: به طور مطلق نمی توان گفت اینگونه نیست. اما تا جایی که ممکن است نظارت وجود دارد. یکی از وظایف کمیسیون درجه بندی نظارت کامل است. عامل تطبیق و کمیته درجه بندی باید نهایت دقت را داشته باشند.
منبع: گردشبان