آخرین اخبار از سیاره WASP-76b؛ کمی تا قسمتی ابری با احتمال بارش آهن!

به گزارش بوستان گفتگو، اخترشناسان با یاری تلسکوپ بسیار عظیم (VLT) رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) پیروز به رصد یک سیاره فراخورشیدی شدند که از آسمان آن آهن می بارد!

آخرین اخبار از سیاره WASP-76b؛ کمی تا قسمتی ابری با احتمال بارش آهن!

این سیاره فراخورشیدی که در فاصله 640 سال نوری از ما قرار گرفته است WASP-76b نام گرفته و جزء عجیب ترین سیارات فراخورشیدی است که تا کنون شناخته ایم.

باران آهن از آسمان این سیاره در اثر فرآیندی اتفاق می افتد که عامل اصلی آن قرار داشتن این سیاره فراخورشیدی در شرایط قفل گرانشی است. یک سمت این سیاره همواره به روی ستاره مادر قرار گرفته است و سمت دیگر همواره شب را تجربه می نماید. چیزی شبیه به شرایط ماه که همواره تنها یک سمت آن از روی زمین دیده می گردد. به عبارتی درست مانند شرایط ماه و زمین مدت زمان هر بار چرخش سیاره WASP-76b به دور خودش با زمان گردش آن به دور ستاره مادر برابر است.

طبیعی است که سمت روز این سیاره که تابش ستاره مادر را دریافت می نماید دمای بسیار بیشتری نسبت به سمت مخالف داشته باشد. آنالیز ها نشان می دهد دما در سمت روز این سیاره فراخورشیدی می تواند به 2400 درجه سانتی گراد برسد. دما در سمت روز این سیاره به حدی زیاد است که فلزاتی همچون آهن به حالت بخار درمی آیند و وارد جو سیاره می شوند. اما ماجرا به این جا ختم نمی گردد.

تفاوت دمای بسیار زیاد سمت روز و شب سیاره WASP-76b باعث وزش بادی شدید در جو این سیاره می گردد که بخار آهن را به سمت مناطق سردتر راهنمایی می نماید. جایی که دما تا حد زیادی کاهش پیدا می نماید و به حدود 1500 درجه سانتی گراد می رسد. در نهایت بخار آهن در سمت شب این سیاره به حالت مایع درمی آید و همچون باران بر سطح سیاره می بارد.

سیاره فراخورشیدی WASP-76b در سال 2013 کشف شده است. این سیاره که جرمی در حدود جرم سیاره مشتری دارد در فاصله بسیار کمی از ستاره مادر قرار گرفته است. فاصله WASP-76b از ستاره مادر تنها حدود سه درصد فاصله زمین از خورشید است و طول یک سال در این سیاره (هر بار گردش آن به دور ستاره مادر) فقط 1/8 روز است.

اخترشناسان برای رصد دقیق این سیاره فراخورشیدی از ابزار اسپرسو (ESPRESSO) استفاده کردند. ابزار اسپرسو که نوعی طیف نگار است یکی از جدیدترین ابزارهایی است که روی تلسکوپ بسیار عظیم نصب شده است. ابزاری که دریچه ای تازه در آنالیز جو سیارات فراخورشیدی را به روی دانشمندان گگردده است. پژوهش اخیر با یاری اولین داده های رصدی این ابزار اجرا شده است و قطعا در آینده باید منتظر یافته های بیشتری از رصدهای ابزار اسپرسو باشیم.

نتایج پژوهش اخیر در ژورنال Nature منتشر شده است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از سیاره فراخورشیدی WASP-76b و باران آهن در این سیاره.

Credit: ESO/M. Kornmesser

منبع: ESO

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 942

به "آخرین اخبار از سیاره WASP-76b؛ کمی تا قسمتی ابری با احتمال بارش آهن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین اخبار از سیاره WASP-76b؛ کمی تا قسمتی ابری با احتمال بارش آهن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید