9 راه چاره کم هزینه برای خنک کردن خانه

به گزارش بوستان گفتگو، هرچند استفاده از کولرهای آبی و گازی رایج ترین شیوه برای خنک کردن منزل و محیط کار در فضاهای شهری است، اما به دلایل متعدد که گرانی برق یکی از آن هاست، می توان به دنبال راه های جایگزین هم بود.

9 راه چاره کم هزینه برای خنک کردن خانه

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، نشستن زیر هوای خنک کولر در حالی که هوای محیط بیرون به شدت گرم است، همواره برای همه افراد تجربه ای لذت بخش است. حال تصور کنید که امکان استفاده از کولر در خانه شما فراهم نباشد. چه اتفاقی می افتد اگر کولر و پنکه خانه شما خراب گردد؟ یا به اندازه کافی خانه را خنک نکند؟ در این صورت به راه حلهای دیگری برای خنک کردن خانه در یک روز گرم تابستان احتیاج خواهید داشت. در این مقاله چند شیوه ساده برای خنک کردن محیط را با هم آنالیز می کنیم.

پرده مناسب

کشیدن پرده ها یک راه حل ساده برای خنک کردن خانه است. سی درصد از گرمای خانه، به صورت ناخواسته به وسیله پنجره ها وارد خانه می گردد. با کشیدن پرده ها و ایجاد سایه به وارد نشدن این گرمای ناخواسته یاری می کنید. با کشیدن پرده ها در حدود سی درصد از گرمای خانه کاسته می گردد.

پرده های ضخیم همان طور که از ورود سرما به خانه جلوگیری می نمایند، مانع ورود گرمای بیرون به داخل خانه می شوند. از دو لایه پرده بهره ببرید. می توانید روزها با کشیدن پرده های ضخیم تر و ایجاد سایه در خانه، از ورود گرمای هوای بیرون به داخل خانه جلوگیری کنید.

اما توجه کنید که برای پنجره ها از پرده هایی با رنگ تیره استفاده نکنید. پارچه های تیره گرمای محیط را بیشتر از پارچه هایی با رنگ روشن جذب می نمایند، همچنین با نگه داشتن گرما درون الیاف خود باعث گرم تر شدن خانه در فصل تابستان می شوند. از پرده های ضخیم اما در رنگ های روشن بهره ببرید. توجه داشته باشید هدف ایجاد سایه است نه تاریک کردن خانه.

درب اتاق های بی استفاده را ببندید

برای اینکه فضای خانه خنک گردد، باید خانه را کمی کوچک کنید. این امر به این معنی نیست که قسمتی از خانه را حذف کنید! با بستن در اتاق هایی که استفاده نمی کنید، اجازه دهید هوا فقط در فضای مورد استفاده جریان پیدا کند. بیشتر افراد تصور می نمایند با باز کردن درها، هوا به جریان می افتد و خانه خنک تر می گردد.

به این نکته توجه داشته باشید که در روزهای گرمی که هوا به طور معمول جریان ندارد، با این کار تنها حجم زیادی از گرما وارد خانه می گردد. اما با بستن اتاق های بدون استفاده، فضای مورد استفاده شما در منزل خنک می ماند.

دکوراسیون خود را با رنگ های روشن تزیین کنید

از آنجاکه رنگ های روشن کمتر گرما را به خود جذب نموده و می توانند نور آفتاب را تا حدی منعکس نمایند، با اضافه کردن رنگ های روشن به خانه می توانید به خنک شدن آن یاری کنید. به عنوان مثال می توانید روکش هایِ سفیدرنگ روی مبلمان خود بکشید، یا پرده های روشن به پنجره ها بیاویزید.

استفاده از لامپ های کم مصرف

به طور معمول لامپ های رشته ای گرما فراوری می نمایند. به این نکته توجه داشته باشید که روشن کردن تعداد زیادی از لامپ ها به طور هم زمان، علاوه بر اینکه موجب افزایش مصرف برق می شوند، بر بالا رفتن دمای خانه نیز اثر خواهند گذاشت.

اگر از لامپ های رشته ای در محیط خانه خود استفاده می کنید، پیشنهاد می گردد در طول فصل تابستان لامپ های کم مصرف را جایگزین لامپ های رشته ای کنید.

با این کار میزان گرمای فراوری شده توسط لامپ های مصرفی در خانه کاهش می یابد. استفاده از لامپ های کم مصرف موجب کاهش هوای گرم و همچنین کاهش هزینه برق مصرفی می شوند.

تخت خواب خود را خنک کنید

پارچه ها و روتختی های ساخته شده از الیاف مصنوعی از جمله پلاستیک، بدترین انتخاب برای فصل گرم سال محسوب می شوند. به غیر از خنک کردن محیط شما می توانید در فصل تابستان با استفاده از ملافه های ساخته شده از الیاف پنبه ای، تا حد زیادی از احساس گرما در زمان خواب جلوگیری کنید. پارچه ها و ملافه های کتانی هم انتخابی خوبی برای شب های تابستان به شمار می فرایند. این نوع پارچه ها بافتی آزاد و متخلخل دارند و هوا به راحتی از بین تار و پود آن ها جریان پیدا می نماید. به همین دلیل در هنگام خواب حرارت بدن شما و هوای گرم اتاق در زیر پوشش تان محبوس نشده و احساس خوبی از جریان هوا خواهید داشت.

بالش های خنک شونده هم محصولات جدیدی هستند که می توانند در کنار خنک کردن محیط خواب شب های تابستان را لذت بخش نمایند. شاید شما هم از جمله افرادی باشید که در شب های تابستان هر نیم ساعت یک بار بالش خود را به امید خنک شدن پشت و رو می کنید. این بالش ها با بهره بردن از یک مخزن نازک آب یا ژل ساعت های زیادی از طول شب را خنک می مانند. دمای این بالش ها پس از گذشت مدتی با بدن شما هم دما شده و باعث می گردد خواب خوبی را در شب های گرم تابستان تجربه کنید.

اما یک راه ساده و کاربردی دیگر که شاید به نظرتان خنده دار بیاید، گذاشتن بالش و ملافه در یخچال چند ساعت قبل از خواب است. با گذاشتن پوشش و بالش کوچک تان درون یک محفظه (مثل یک پاکت پلاستیکی) داخل یخچال، پس از چند ساعت بدون نگرانی از بابت جذب رطوبت، یک مجموعه فوق العاده خنک و دلچسب را برای زمان خواب در اختیار خواهید داشت.

محیط را قبل از خواب تاریک کنید

یک راه مهم و تاثیرگذار دیگر برای خنک کردن محیط و جلوگیری از گرم شدن محل خواب در تابستان، خاموش کردن چراغ ها چند ساعت پیش از زمان خواب است. جدای از مبحث خواب و محل آن، لامپ های الکتریکی در مجموع به خاطر راندمان پایینی که دارند هوای محیط پیرامون خود را به شدت گرم می نمایند.

استفاده از هوای خنک شبانه

در بیشتر نقاط گرمسیری دمای هوا در طول روز افزایش می یابد و بعد از غروب آفتاب، دما کاهش می یابد. با تاریک شدن هوا، از خنکی هوای بیرون برای خنک کردن خانه در تابستان بهره ببرید. به همین منظور پنجره ها را باز بگذارید و اجازه دهید هوای خنک و تازه در خانه جریان پیدا کند. با استفاده از پنکه نیز می توانید جریان هوا را چند برابر کنید.

به این وسیله جریان هوای خنک در خانه شکل می گیرد و می توانید از خنکی هوای شبانه بهره ببرید. اما برای حفظ این هوای خنک داخل خانه، احتیاج است تا قبل از طلوع آفتاب بیدار شوید و پنجره ها را ببندید و دوباره از پرده های ضخیم برای جلوگیری از ورود گرمای آفتاب بهره ببرید. با این کار دمای خانه تا ساعات بیشتری خنک می ماند.

از فن آشپزخانه، توالت و حمام یاری بگیرید

در طول فصل گرم تابستان، به این نکته توجه داشته باشید که هوای سرد از قسمت های پایینی وارد خانه می گردد و هوای گرم به علت این که سبک تر است به سمت بالا می رود. پس با این حساب اگر هوای گرم را که در قسمت بالای خانه جریان دارد خارج کنید می توانید هوای داخل خانه را خنک کنید. تهویه هوا به شیوه صحیح بر خنک کردن خانه تاثیر می گذارد. اما احتیاج دارید تا شیوه صحیح این کار را انجام دهید تا هوای تازه و خنک از خانه شما خارج نگردد.

برای این کار می توانید از فن آشپزخانه، توالت و حمام یاری بگیرید و با استفاده از فن، هوای گرم داخل خانه را خارج کنید. به این ترتیب هوای داخل خانه خنک تر خواهد شد. مسیرهای ورود و خروج هوا را کنترل کنید. اگر در ورود و خروج هوا مسئله ای وجود نداشته باشد، هوای خانه به مرور خنک تر خواهد شد.

دستگاه های تهویه هوا نیز اگر در فضایی نزدیک به سقف خانه شما وصل شوند، می توانند به خروج هوای گرم خانه یاری نمایند.

استفاده از یخ و پنکه

این یک ترفند قدیمی است که مردم سال ها پیش زمانی که تهویه مناسب وجود نداشت استفاده می کردند. آن ها یخ را داخل کاسه بزرگی می ریختند و سپس آن کاسه را روبروی باد پنکه قرار می دادند. این کار باعث ایجاد نسیمی خنک می گردد که در روزهای گرم احساس خوبی به افراد می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1111

به "9 راه چاره کم هزینه برای خنک کردن خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 راه چاره کم هزینه برای خنک کردن خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید