سیستم رادار گوگل پیکسل 4؛ یک ویژگی کاربردی یا صرفا پر زرق وبرق؟

به گزارش بوستان گفتگو، پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال که از مدت ها قبل از معرفی تمام ویژگی های آن ها افشا شده بود، بالاخره رسما معرفی شده اند و در این میان نسبت به نسل های قبلی از ویژگی های جدیدی بهره می برند. یکی از مهم ترین ویژگی ها، سیستم رادار آن است که قابلیت تعامل بدون لمس را امکان پذیر می نماید که این مشخصه به لطف سنسور راداری سولی میسر شده است. از آنجایی که بیشتر قابلیت های گوشی های پیکسل معمولا نرم افزاری هستند، این بار گوگل تصمیم گرفته یک مشخصه سخت افزاری پرسروصدا هم برای این گوشی ها به ارمغان بیاورد.

سیستم رادار گوگل پیکسل 4؛ یک ویژگی کاربردی یا صرفا پر زرق وبرق؟

در نخستین نقد و آنالیز های منتشر شده از پیکسل 4، واکنش های مختلفی مطرح شده که به خصوص می توانیم به ضعف های مربوط به امنیت سیستم تشخیص چهره و عمر باتری اشاره کنیم. اما روی هم رفته، در این مطلب قصد داریم این بحث را مطرح کنیم که مشخصه Motion Sense (سیستم راداری) احتمالا مهم ترین قابلیت گوشی های پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال محسوب می گردد و پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد.

پروژه سولی چیست؟

اول از همه بهتر است توضیحات مختصری را در خصوص پروژه سولی ارائه دهیم. پروژه سولی (یا فقط سولی) نام ماژول راداری است که در بخش فوقانی نمایشگر پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال انجام وظیفه می نماید. این سیستم قابلیت های مختلفی را برای این گوشی ها به ارمغان می آورد. به عنوان مثال حضور چهره فرد را برای قابلیت شناسایی چهره تشخیص می دهد و روی هم رفته این تکنولوژی، قابلیت Motion Sense پیکسل 4 را امکان پذیر می نماید. Motion Sense هم به کاربران اجازه می دهد به وسیله حرکت دادن دستان خود کارهای مختلفی انجام دهند و پیش از این گوشی ال جی G8 چنین قابلیتی را ارائه داده است. برای جزییات بیشتر، می توانید این مطلب را مطالعه کنید. از آنجایی که این ماژول در بخش فوقانی نمایشگر واقع شده است، به همین خاطر برخلاف دیگر پرچم داران مدرن، در پیکسل 4 در بالای نمایشگر شاهد حاشیه ضخیمی هستیم.

پیکسل های ماقبل سولی

گوشی های پیکسل-و قبل از آن گوشی های نکسوس-هیچوقت به عنوان گوشی های عامه پسندی در نظر گرفته نشده اند. دیگر سازندگان گوشی های اندرویدی تا آنجایی که می توانند امکانات مختلفی را در گوشی های خود تعبیه می نمایند تا این کار منجر به افزایش فروش گوشی های موردنظر گردد. در این میان فروش گوشی ها برای گوگل اهمیت چندان زیادی نداشته است. گوشی های پیکسل و نکسوس عمدتا به عنوان ویترینی برای قابلیت های نرم افزاری اندروید و گوگل انجام وظیفه می کردند.

اما حالا، پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال به نوعی نخستین قدم های صحیح گوگل برای دیده شدن در یک بازار شلوغ هستند. گوگل دیگر از مشتری ها نمی خواهد 899 دلار (قیمت پایه پیکسل ایکس ال) را برای عمدتا آپدیت های نرم افزاری و دوربین بسیار عالی پرداخت نمایند. البته باید بگوییم که دریافت سریع آپدیت های نرم افزاری و داشتن دوربین فوق العاده، ویژگی های بسیار جذابی هستند ولی کمتر کسی حاضر می گردد برای صرفا این مشخصه ها 900 دلار بپردازد.

در خصوص مشخصه های سخت افزاری و این موضوع که آیا کاربران واقعا به آن ها احتیاج دارند، همیشه بحث های زیادی صورت می گیرد. در این میان، باید اذعان کنیم که بعضی از این ویژگی های سخت افزاری در افزایش جذابیت گوشی ها نقش غیرقابل انکاری دارند. به عنوان مثال می توانیم به قلم S Pen گلکسی نوت، دوربین پاپ آپ وان پلاس 7 پرو یا حتی حذف دکمه تنظیم صدا در هواوی P30 پرو اشاره کنیم.

بهره گیری پیکسل 4 از سنسور سولی تغییر مهمی در سیاست های گوگل را نشان می دهد. گوگل با این کار می خواهد پیکسل 4 علاوه بر ویژگی های نرم افزاری، با داشتن یک ویژگی سخت افزاری خاص بین محصولات مختلف بیشتر به چشم بیاید. در این میان، سؤالات زیادی در خصوص پتانسیل و امکان موفقیت این مشخصه وجود دارد.

از چه زمانی گوگل هم مثل اپل خساست به خرج می دهد؟

چرا سیستم رادار پیکسل 4 یک ویژگی مفید محسوب می گردد؟

همین ابتدای امر صراحتاً باید بگوییم که این مشخصه پتانسیل های زیادی دارد. طبق آنالیز های اولیه، عملکرد آن بسیار بهتر از سنسور مدت پرواز (ToF) گوشی ال جی بوده است. علاوه بر این، از آنجایی که این سیستم راداری با بخش های مختلف تجربه کاربری پیکسل 4 یکپارچه شده، پتانسیل های آن هم تا حد زیادی افزایش یافته است.

گوگل وعده داده که در آینده نزدیک، این سیستم از حرکت های بسیار بیشتری پشتیبانی می نماید. به راحتی می توان این مشخصه را به عنوان یک قابلیت صرفا پر زرق وبرق و نه چندان کاربردی در نظر گرفت. به خصوص در این میان با گوشی های مانند ال جی G8 و گلکسی نوت 10 (در خصوص حرکت دادن قلم S Pen) روبرو شده ایم که نتوانسته اند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشند. اما بر خلاف این دو شرکت، این مشخصه پیکسل 4 به حد کافی به بلوغ رسیده و برای عملی کردن پتانسیل های خود احتیاجی به نسل های بعدی ندارد. این یعنی گوگل صرفا با ارائه چند به روزرسانی نرم افزاری، می تواند قابلیت های آن را تا حد زیادی افزایش بدهد. به عنوان مثال، این سیستم با پشتیبانی از مواردی مانند زبان اشاره می تواند تعداد نامحدودی از فرمان های حرکتی را برای کاربران به ارمغان بیاورد و همین موضوع می تواند جذابیت این گوشی ها را تا حد زیادی افزایش بدهد.

دیگر ویژگی های پیکسل 4

باید خاطرنشان کنیم که دیگر ویژگی های پیکسل 4 چندان منحصر به فرد نیستند. به عنوان مثال بدنه حساس به فشار از گوشی های HTC به گوشی های گوگل راه پیدا نموده است. ضمناً در گوشی های HTC می توانید این مشخصه را شخصی سازی کنید ولی در خصوص گوشی های پیکسل صرفا برای اجرای گوگل اسیستنت مورد استفاده قرار می گیرد. دوربین چندگانه، نمایشگر 90 هرتز و ارائه مدل مقرون به صرفه، همگی از ایده هایی هستند که قبلا چندین شرکت دیگر آن را عملی نموده اند.

گوگل در زمینه عکاسی محاسباتی اگر بهترین نباشد، همچنان یکی از بهترین ها است اما این روزها تمام شرکت ها تا حدی به بهره گیری از این مشخصه روی آورده اند. تفاوت گوگل با دیگر شرکت ها این است که در بیشتر موارد، قابلیت های نرم افزاری مربوط به عکس ها را با کیفیت بهتری انجام می دهد.

علاوه بر این، بعضی از ویژگی های نرم افزاری پیکسل 4 مانند عکاسی از آسمان شب و قابلیت زیرنویس زنده به پیکسل های قدیمی هم راه پیدا می نمایند. بنابراین اگر قرار است پیکسل فعلی یک کاربر بعضی از این ویژگی ها را دریافت کند، چرا باید برای خرید نسل جدید آن دوباره مبلغ هنگفتی هزینه کند؟ ضمناً در فصل بهار که قرار است پیکسل 4a معرفی گردد، به احتمال زیاد از بیشتر ویژگی های نرم افزاری نسل جدید پرچم داران پیکسل بهره می برد.

همین موضوع منجر به افزایش جذابیت سنسور سولی در پیکسل 4 می گردد. این یک قابلیت نرم افزاری نیست که بتواند به گوشی های دیگر راه پیدا کند و کاربران را تشویق می نماید با خرید نسل جدید یک پیکسل پرچم دار، از این مشخصه بهره ببرند.

در نهایت باید بگوییم که پیکسل 4 و پیکسل 4 ایکس ال گوشی های ایدئالی نیستند و ضعف های زیادی دارند و به نظر می رسد گوگل برای عملکرد قابل توجه به عنوان سازنده پرچم داران اندرویدی همه فن حریف، به یک سال زمان دیگر احتیاج دارد. در هر صورت، سیستم راداری پیکسل 4 یک گام در جهت درست است و گوگل در نهایت می خواهد به عنوان یک سازنده جدی گوشی های اندرویدی مورد توجه قرار بگیرد. باید ببینیم طی سال آینده آیا گوگل می تواند جذابیت و کاربردی بودن سیستم راداری گوشی های پیکسل را افزایش دهد یا نه.

چرا گوشی پیکسل 4 ارزش خرید بالایی ندارد؟

منبع: Android Authority

سنسور سولی

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 548

به "سیستم رادار گوگل پیکسل 4؛ یک ویژگی کاربردی یا صرفا پر زرق وبرق؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم رادار گوگل پیکسل 4؛ یک ویژگی کاربردی یا صرفا پر زرق وبرق؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید