راهنمای سفر به صومعه سرا در گیلان

به گزارش بوستان گفتگو، راهنمای سفر به صومعه سرا در گیلان

خطه شمالی کشور به دلیل دارای بودن جاذبه های گردشگری متعددی که دارد، همیشه مقصد اصلی مسافران برای گردشگری و مسافرت می باشد. استان گیلان اما با طبیعت بکر و بی نظیری که دارد معروف به عروس طبیعت ایران شده و سفر به آن سبب می گردد که حس و حال بخصوصی را بدست بیاورید. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره سفر به صومعه سرا در گیلان صحبت کنیم. این منطقه یکی از 16 شهرستان زیبای استان گیلان است که مساحتی برابر با 600 کیلومترمربع دارد و در 25 کیلومتری گیلان قرار گرفته است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با شهرستان صومعه سرا در گیلان آشنا شوید.

راهنمای سفر به صومعه سرا در گیلان

موقعیت جغرافیایی صومعه سرا

شهرستان صومعه سرا در غرب استان رشت واقع شده و تا شهرستان فومن 12 کیلومتر فاصله دارد. اگر خواستید دلی به دریا بزنید رفتن به سمت صومعه سرا گزینه مناسبی برای شما نیست، چرا که فاصله این شهرستان تا دریا بسیار زیاد است.

یک نکته جالب که درباره شهرستان صومعه سرا در گیلان باید بدانید که محلی های این منطقه ممکن است آن را با نام سوماسرا بشناسند و ترجیحا اگر خواستید آدرس بپرسید به این ترتیب از آن نام ببرید.

به منظور دسترسی به این منطقه می باست در ابتدا وارد جاده رشت - آستارا شوید و بعد از گذشتن از بازار آدینه به این منطقه برسید.

شما حتی اگر هم خواستید می توانید با خرید بلیط هواپیما خودتان را به فرودگاه رشت که در شمال شرقی این شهر واقع شده است برسانید. بیرون از فرودگاه تاکسی های گذری و خصوصی منتظر شما هستند که می توانید با این تاکسی ها خودتان را به پایانه مسافربری رشد در میدان گیل رسانده و از آن جا اتوبوس های صومعه سرا را سوار شوید و به شهرستان صومعه سرا برسانید.

بهترین زمان سفر به صومعه سرا

شرایط آب و هوایی قالب در شهرستان صومعه سرا همیشه مرطوب است و برای دیدن روزهای آفتابی فصل تابستان این منطقه بسیار مناسب است. ماه اردیبهشت در این منطقه درختان توت فرنگی شکوفه می زنند و می توانید از نزدیک یک بهشت واقعی را مشاهده کنید.

زمانی خواستید به سمت این منطقه در شمال کشور بروید و دنبال بهترین زمان برای بازدید از آن بودید گفتنی است که بگوییم هر فصلی از سال اینجا زیبایی های خاص خودش را دارد. اما اگر فصل زمستان به خصوص ماه بهمن به سمت این شهرستان بروید خواهید دید که به دلیل سرمای سیبری پرندگان بسیاری از شمال روسیه به سمت تالاب های صومعه سرا مهاجرت نموده اند. از جمله پرندگانی که در این منطقه می آیند عروس غاز، مرغابی و غاز پاکوتاه است که در اطراف صومعه سرا اقدام به آشیانه سازی می نمایند.

توجه داشته باشید که به دلیل آنکه تالاب های صومعه سرا در گیلان خیلی کمتر از تالاب انزلی معروف و توریستی شده اند از چشم اندازهای بکر و دیدنی برخوردار هستند.

زمانی که از مرکز شهرستان صومعه سرا به سمت صوفیان ده رفتید جالب است بدانید که در امتداد راستاتان درخت های صنوبر بسیاری وجود دارد که راستا را بسیار جذاب تر از پیش نموده است. بعد از عبور از پل رودخانه در 5 کیلومتری روستای سیاه درویشان با قایق می توانید وارد تالاب بشوید.

جاهای دیدنی شهرستان صومعه سرا

در صورتی که با خودرو شخصی خودتان به سمت صومعه سرا در گیلان رفته اید، اول از همه پیشنهاد می کنیم که در میدان شهر و در پارک ابریشیم این شهرستان توقف کنید و از هوای بی نظیر موجود در این شهرستان لذت ببرید و بعد از آن به سمت خانه قدیمی که معماری آن به سبک خانه های شمالی ساخته شده بروید و کمی در کنار آن عکس بگیرید قطعا زمانی که از سفر برگردید تماشای آن ها می تواند برایتان لذت بخش باشد.

یکی از جاذبه های دیدنی که در شهرستان صومعه سرا در گیلان وجود دارد و ما پیشنهاد می کنیم که نه تنها در این شهرستان بلکه زمانی که به مناطق شمالی کشور سفر می کنید سعی کنید که حتما به سمت بازارهای آن بروید چرا که حال و هوای غیر قابل وصفی در آن ها برقرار است. اگر کمی بخواهیم از حس و حالی که در بازارهای صومعه سرا برقرار است بگوییم، اینطور بیان می گردد که یک زمانی که وارد آن می گردد ماهی های تازه صید شده بر روی زمین چیده شده اند و بوی تازه سبزیجات و ترشی های محلی همه جا فرا گرفته است ….

یکشنبه بازارهای صومعه سرا بسیار مشهور است.

در دوره قاجاریه و صفویه هم پل های زیادی در این شهر باقی مانده است که همچنان پابرجا هستند و می توانید اگر تمایل داشتید از آن ها دیدن کنید. از جمله این پل ها عبارتند از پل گازربار که یک پل آجری است که بین صومعه سرا و بازار آدینه قرار گرفته است. بر روی این پل می توانید عکس های یادگاری بسیار جذابی بگیرید. به منظور دسترسی به این پل می توانید حدود 20 دقیقه با ماشین از صومعه سرا دور شوید و وارد جاده بازارآدینه شوید توجه داشته باشید در طول راستا باید به سمت جاده دوگور منحرف شوید و بعد به سمت روستا کلده پایین بروید و بعد از آن پل را خواهید دید.

روستای کسما

زمانی که به سمت صومعه سرا در گیلان رفتید به غیر از بازار و پل های تاریخی، روستاهایی هم وجود دارد که می توانید به سمت آن ها بروید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید. یکی از روستاهایی که در اطراف این شهرستان واقع شده است، روستای کسما است، این روستا برای کسانی که به سفرهای تاریخی علاقمند هستند گزینه بسیار جذابی است؛ روستای کسما در صومعه سرا مقر نهضت های میرزاکوچک خان جنگلی بوده و تمامی بخش های آن نقاطی استراتژیکی برای مبارزات میرزاکوچک خان جنگلی محسوب می شده است. یک حمام و چندین بقعه هم در این روستا وجود دارد که از جذابیت های توریستی شهرستان صومعه سرا محسوب می گردد.

در گذشته یک حمام 100 ساله در این روستا وجود داشته که دارای دو حوض سرد و گرم بوده و آب آن از رود و قنات نیز تامین می شده است. گفتنی است که بدانید بر روی سقف این حمام حدود 9 گنبد وجود دارد که نور آسمان را به داخل انتقال می داده است. توجه داشته باشید در بالاتر هم اشاره کردیم که یکشنبه بازارهای صومعه سرا در گیلان بسیار محبوب هستند اما اگر به آن نرسیدید پیشنهاد می کنیم که به چهارشنبه بازارهایی که در روستای کسما برگزار می گردد بروید.

البته یک پل تاریخی هم به همین نام در این منطقه وجود دارد که طول آن 25 متر و عرضش 20 متر می باشد. پل کسما دارای پنج دهانه کوچک و بزرگ آجری است که یکی از طاق های اصلی آن فرو ریخته و پایه های آن دارای آب برهایی برای راحتی در جریان رودخانه می باشد.

به منظور دسترسی به روستای کسما می بایست به 3 کیلومتری صومعه سرا بروید. شما می بایست از صومعه سرا به سمت بلوار برادران شهید سرشاد حرکت کنید تا به این روستا رسید.

اگر با ماشین شخصی خودتان نرفته اید می توانید از تاکسی های خطی که در شهر صومعه سرا وجود دارید برای رسیدن به روستای کسما بهره ببرید.

روستای گسکر

پس از روستای کسما که هنگام سفر به صومعه سرا می توانید از آن دیدن کنید، دیگر روستای این منطقه روستای گسکر است. این روستا در فاصله 20 دقیقه ای از صومعه سرا واقع شده و یک مناره 20 متری آجری از دوره سلجوقیان در آن واقع شده است که در آن موقع برای مشخص طلوع و غروب خورشید استفاده می شده است. کسانی که در روستای زندگی می نمایند درباره مناره های این روستا می گویند که این مناره ها به مناره های روستای دیگری به نام لده وصل بوده که همین موضوع بر جذابیت آن نیز اضافه می نماید.

شاید برایتان جالب باشید بدانید که گسکر یک شهر تاریخی و مدفون با حدود 1200 سال قدمت در دل جنگل های منطقه هفت دغنان و در شهرستان صومعه سرا در گیلان بوده که بنابر کاوش های اجرا شده یکی از بزرگترین شهرهای باقی مانده از دوره اسلامی در شمال کشور به شمار می آید. وجود این مناره هم در این روستا دلیلی بر اثبات همین موضوع است. زمستان 88 بوده که عملیت بیرون کشیدن این شهر تاریخی از زیر خاک صورت گرفت و از آن به عنوان یک سایت گردشگری تاریخی در شهرستان صومعه سرا یاد شد. تقریبا می توان گفت از آن سال به بعد نزدیک به 50 هکتار از کل 120 هکتار زمین های شهر تاریخی گسکر کشف و مورد بازسازی قرار گرفته که به عنوان یک اثر تاریخی در دوره اسلامی نیز به ثبت ملی هم رسیده است.

شکم گردی در شهرستان صومعه سرا

آنچه در شهرهای شمالی سخت نیست پیدا کردن غذا و رستوران های خوب است. شما در کجای شهرهای شمالی می توانید یک رستوران پیدا کنید که غذاهای خوبی دارد. در این شهرستان می توانید از بین غذاهای شمالی که شمال چغرتمه، پامادورقاتق، پلاکباب و ترش تره است یکی را انتخاب کنید و میل کنید. پامادورقاتق یک غذای کم خرج است که با تخم مرغ و گوجه درست می گردد و با برنج صرف می گردد. باقالی قاتوق هم دیگر احتیاجی تعریف ندارد و می توانید در کنار غذاهایی که سفارش می دهید یکی را انتخاب کنید.

اگر هم در فصل آلوچه یا گوجه سبز به سمت این شهرستان رفتید، می توانید خولی هم امتحان کنید. ترش کباب هم یکی دیگر از کباب های محبوب شمالی است که آن را با برنج کته می خورند.

در این شهرستان رستوران های معروف بسیاری وجود دارد پس به هیچ وجه نگران شکم گردی هایتان نباشید. از جمله معروف ترین رستوران های این شهرستان رستوران صدری، ترنگ طلایی و پرستو هستند.

حتی شما می توانید به خیابان نازک سرا بروید و در این خیابان که معروف به عرضه بهترین گوشت ها می باشد به مقدار مورد احتیاجتان گوشت بخرید و خودتان اقدام به پخت کباب بنمایید.

اقامت در شهرستان صومعه سرا

به منظور اقامت در شهرستان صومعه سرا در گیلان به دلیل آنکه شرایط هوایی اغلب اوقات مرطوب هست، ضروری است که دستشویی و حمام اختصاصی برای محلی که می خواهید اقامت داشته باشید احتیاج است که وجود داشته باشد. از همین هتل مشخص در فومن یا هتل هایی که در رشت هستند گزینه های خوبی برای اقامت می باشند. البته در خود صومعه سرا هم ویلاهای جنگلی وجود دارد که می توانید اجاره کردن آن ها هر چند روز که می خواهید در آن ها اقامت داشته باشید.

البته پیشنهاد ما این است که به دلیل اینکه شهرستان صومعه سرا فضای بسیار بکر و دیدنی دارد حیف است که بخواهید برای اقامت هتل ها را انتخاب کنید، ترجیحا به سمت اقامتگاه های بومگردی بروید و البته هم ارزان تر هستند و هم شما می توانید با چهره واقعی این شهرستان هم آشنا شوید.

دیگر جاذبه های نزدیک به صومعه سرا

با توجه به نزدیک بودن این شهرستان به رشت و همچنین فومن می توانید بعد از اینکه صومعه سرا را بازدید کردید می توانید به سمت این مناطق بروید. شما می توانید ناهارتان را در رشت بخورید و بعد از آن هم به سمت انزلی و بندر و تالاب این شهر بروید. فاصله رشت تا صومعه سرا در یک روز خلوت حدودا 40 دقیقه است.

اگر هم خواستید می توانید به سمت شهرستان فومن بروید و یک نصف روزتان را برای دیدن طبیعت آن و خوردن کلوچه های گردویی آن صرف کنید.

توجه داشته باشید که این منطقه به ماسال هم نزدیک است و می توانید با صرف نیم ساعت به سمت منطقه ییلاقی صومعه سرا هم بروید و از طبیعت و ارتفاعات این منطقه هم نهایت لذت را ببرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 19 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 259

به "راهنمای سفر به صومعه سرا در گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به صومعه سرا در گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید