آیا 360 لیتر سهمیه بنزین می سوزد؟ ، تغییر روش واریز سهمیه بنزین بعضی سواری ها

به گزارش بوستان گفتگو، پنج ماه از سهمیه بندی بنزین می گذرد و طبق گفته های مسئولان، قرار است تکلیف سهمیه سوخت ذخیره شده در کارت ها اعلام گردد.

آیا 360 لیتر سهمیه بنزین می سوزد؟ ، تغییر روش واریز سهمیه بنزین بعضی سواری ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، پنج ماه از آغاز سهمیه بندی بنزین سپری شد. 5 ماهی که آثار مختلفی را در اقتصاد کشور به نمایش گذاشت.

قیمت بنزین قبل از اجرای سهمیه بندی لیتری 1000 تومان بود و اطلاعیه شرکت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد با تصویب سران سه قوه قیمت هر لیتر بنزین سهمیه بندی شده 50 درصد افزایش یافته است و قیمت بنزین آزاد نیز با افزایش 200 درصدی به 3 هزار تومان رسیده و سه برابر شده است.

میزان سهمیه انواع خودروها براساس این اطلاعیه برای خودروهای سواری 60 لیتر، برای تاکسی های بنزینی 200 لیتر، تاکسی های دوگانه سوز 200 لیتر و موتورسیکلت 25 لیتر در ماه است.

همچنین قیمت بنزین معمولی سهمیه ای هر لیتر 1500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه ای به ازای هر لیتر 3 هزار تومان خواهد بود و قیمت بنزین سوپر هر لیتر 3500 تومان مشخص شده است.

براساس این گزارش پس از اجرای سهمیه بندی بنزین در کشور سوخت کامل آبان خودروهای شخصی از بامداد روز آدینه، 24 آبان سال گذشته، به کارت سوخت شخصی آن ها واریز می شود و این سهمیه به مدت 6 ماه قابل ذخیره است و استفاده از سهمیه سوخت صرفا با استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی میسر است.

اواخر سال گذشته بود که خبرهایی مبنی بر سوخت سهمیه استفاده نشده بنزین خودروها در فضای مجازی به گوش می رسید، طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران هر کارت سوختی که بامداد آدینه بیست و چهارم آبان سال گذشته شارژ شده باشد می تواند تا 6 ماه سوخت خود را ذخیره کند. یعنی در انتها هر ماه سهمیه واریز شده به کارت های سوخت نمی سوزد.

طبق برآوردها زمان سوخت این سهمیه های ذخیره شده 25 اردیبهشت سال 99 به انتها می رسید و به قول معروف این سهمیه ها می سوزد.

در این باره فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، گفت: سهمیه 60 لیتری ماهانه بنزین افراد در صورت عدم استفاده به صورت اتوماتیک به ماه بعد منتقل می شود، البته باید توجه داشت که پس از 6 ماه، مازاد 360 لیتر از کارت سوخت شخصی افراد حذف می شود؛ بدین معنا که پس از این زمان، هرچه بیش از 360 لیتر در کارت سوخت افراد وجود داشته باشد، حذف خواهد شد.

او اضافه نمود: ممکن است فردی تا انتها ماه هفتم از سهمیه سوخت موجود در کارت سوخت شخصی خود استفاده نکند که در این شرایط ذخیره کارت او همان 360 لیتر باقی می ماند و این سهمیه می سوزد و ماه بعد سهمیه 60 لیتری خود را دریافت خواهد نمود.

حال قرار بود در 6 ماه اول این سهمیه سوخت خودروها در کارت های سوخت بسوزد، ولی طبق گزارش های رسیده از شرکت ملی فرآوردهای نفتی این ماه به تعویق افتاده است.

به طوری که یک منبع مطلع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از تعویق 3 ماهه سهمیه سوخت ذخیره شده خبرداد و گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش مصرف سوخت به خصوص در ایام عید ممکن است این سهمیه تا 3 ماه دیگر در کارت های سوخت خودروها تمدید شود.

این منبع مطلع توضیح داد: در حال حاضر جلساتی در این زمینه در شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی در حال شکل گیری است تا تصمیمات لازم در انی خصوص اتخاذ شود به طوری که قرار است این موضوع در واریز سهمیه بنزین اردیبهشت سال جاری در نظر گرفته شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه ایا قرار است این مدت تعویق 3 ماه کارت سوخت اجرایی شود یا خیر؟ گفت: احتمال زیاد این طرح اجرا می شود.

این درحالی است که سایه کرونا علاوه بر بازار مالی و انرژی هم اثر گذاشته به طوری که قرار بود سهمیه 360 لیتر خودروها بسوزد، ولی باتوجه به اعمال قرنطینه و کاهش رفت و آمد بخصوص در ایام نوروز وزارت کشور و همچنین شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی تصمیم براین گرفتند که 6 ماه سهمیه سوخت خودروها همچنان در کارت های سوخت باقی بماند و به ماه های بعدی موکول شود.

در حالی که مصرف بنزین بنا به گزارش ها در 4 روز اول سال 1398 در حدود 100 میلیون لیتر در روز بود، این آمار در 4 روز اول نوروز 1399 به 46 میلیون و 600 هزار لیتر در روز کاهش یافته است.

این در شرایطی است که پیش از شیوع بیماری کرونا پیش بینی می شد با لحاظ رشد مصرف سالانه، مصرف بنزین در 4 روز اول سال جاری به حدود 105 میلیون لیتر در روز برسد.

مقایسه میزان مصرف بنزین در 4 روز اول نوروز سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که مصرف بنزین حدود 46.5 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، آنالیز ها نشان می دهد میانگین مصرف بنزین در 4 روز اول سال 1397 نیز حدود 98 میلیون لیتر در روز بوده است.

اوج کاهش مصرف سوخت، اما به ایام عید بازمی شود. هر سال بهار با آمدن نوروز و تعطیلات آن، سیلی از مسافرت ها و دیدارهای محبت آمیز و خانوادگی در کشور جاری بود. این حجم از تردد، مصرف سوخت بالایی را می طلبید، اما سال جاری کشور یک مهمان ناخوانده داشت. مهمانی که همه را خانه نشین کرد و مصرف سوخت را به شدت کاهش داد.

  • سهمیه های متفاوت برای ذخیره کنندگان بنزین

در ادامه شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به این که سقف تعریف شده برای کارت های سوخت 360 لیتر است، گفت: برای مثال اگر فردی از زمان آغاز طرح سهمیه بندی بنزین تا به امروز، تنها 10 لیتر از سهمیه خود را استفاده نموده باشد، در اردیبهشت فقط 10 لیتر برای آن فرد شارژ می شود و 50 لیتر باقی سوخت خواهد شد.

او ادامه داد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، تنها مجری طرح سهمیه بندی است و تا انتها اردیبهشت درباره تکلیف این سهمیه بحث می شود و تا به امروز تصمیم جدیدی درباره این موضوع اتخاذ نشده است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی توضیح داد: اگر قرار باشد این 360 لیتر به 420 لیتر افزایش یابد و سهمیه اردیبهشت نیز در آن ذخیره شود، به مصوبه هیات دولت احتیاج است.

همچنین جواد محمودی رئیس سامانه هوشمند منطقه البرز با اشاره به سهمیه سوخت خودروهای شخصی بنزین سوز که در ابتدای ماه 60 لیتر و دوگانه سوز (بنزین و سی ان جی) 30 لیتر با نرخ 1500 تومان شارژ می شود، گفت: این میزان سهمیه بنزین تا 6 ماه قابل ذخیره است و محدود به سال 98 نبوده و قابل انتقال و استفاده در سال 99 نیز خواهد بود.

محمودی اضافه نمود: در صورتی که خودروی شخصی، بنزین سهمیه ای خود را در این 6 ماه مصرف ننموده باشند در ماه هفتم سهمیه به آن تعلق نمی گیرد، زیرا سقف سهمیه خودروهای دوگانه سوز (بنزین و سی ان جی) 180 لیتر و خودروهای بنزین سوز 360 لیتر است.

اگرچه با انتها تعطیلات و آغاز به کار بسیاری از مشاغل، احتمال بالا رفتن میانگین مصرف سوخت در کشور وجود دارد، اما آنچه مسلم است تا انتها نیافتن همگیری کرونا، مصرف بنزین به میزان پیش از آمدن ویروس باز نمی شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1029

به "آیا 360 لیتر سهمیه بنزین می سوزد؟ ، تغییر روش واریز سهمیه بنزین بعضی سواری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا 360 لیتر سهمیه بنزین می سوزد؟ ، تغییر روش واریز سهمیه بنزین بعضی سواری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید