کاهش 17 درصدی کشت گندم در سال زراعی جدید

به گزارش بوستان گفتگو، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام نمود که در سال زراعی آتی 17.2 درصد کشت گندم در این استان به کشت کلزا تغییر خواهد نمود.

کاهش 17 درصدی کشت گندم در سال زراعی جدید

به گزارش خبرنگاران، محمدمهدی قاسمی سه شنبه 30 مرداد در همایش برنامه ریزی کشت شتوی و آموزش مروجین پهنه بندی، گفت: از آنجایی که تأمین امنیت غذایی و دستیابی به پایداری فراوری بر عهده بخش کشاورزی بوده و در شرایط فعلی ابر چالش خشکسالی حاکم بر جامعه، بخش کشاورزی را بیش از هر بخش دیگری در گیر نموده، تمرکز بر کاهش مصرف آب و برنامه ریزی در این زمینه لازم است.

او گفت: وابستگی بیش از 90 درصدی کشور در تأمین روغن خوراکی به خارج، خروج بیش از 5 میلیارد دلار ارز کشور و تأمین نشدن روغن با کیفیت مطلوب، کاشت دانه های روغنی در یک برنامه 10 ساله با هدف رسیدن به خوداتکایی 80 درصدی در فراوری روغن را در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.

وی با اشاره به این که گندم قوت لایموت و محصولی استراتژیک است که در صورت فراوری نشدن در داخل کشور گلوگاه تحت فشار قرار دادن از سوی بیگانگان خواهد بود، گفت: براساس تحقیقات یکی از مستعدترین دانه های روغنی در پایداری گندم، کلزاست بنابراین قیمت گذاری این محصول اساسی به گونه ای انجام گردیده که فراوری 2 تن کلزا معادل فراوری 3.5 تن گندم درآمدزایی دارد.

قاسمی اعلام نمود: در اسناد بالادستی، در توصیه ها و استراتژی کشت و کار، کلزا به عنوان یک محصول اساسی در الگوی کشت قرار گرفته که باید مزیت نسبی آن در شرایط اقلیمی مناسب با محصولات صیفی همسان با خود مقایسه گردد، گفت: در سال آتی 17.2 درصد از کشت گندم استان فارس به کشت کلزا اختصاص داده خواهد شد.

وی با بیان این که آب های زیر زمینی طی سالیان متمادی ذخیره گردیده و قرار نیست بدون در نظر دریافت نسل های آینده بی رویه مصرف گردد، اضافه کرد: به علت ضرورت صرفه جویی در مصرف آب، از حامیان اساسی مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز و کنتوردار کردن چاه های مجاز هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: به هیچ عنوان کشت شتوی و صیفی پی در پی مورد تایید نیست، با هدف تأمین امنیت غذایی جامعه محصولات جایگزین در الگوی کشت مانند کلزا با اجرای آبیاری نوین در دستور کار واقع شده است.

قاسمی با بیان این که در تأمین بذر کلزا مشکلی وجود ندارد و تسهیلات سلف کلزا نیز از همین ابتدا پیگیری می گردد، یادآور شد: با عزمی جزم در توجیه کشاورزان و توسعه کشت کلزا با ارائه بسته حمایتی باید اقدام کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 19

به "کاهش 17 درصدی کشت گندم در سال زراعی جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 17 درصدی کشت گندم در سال زراعی جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید