مُورد، سمبل جوانی و زیبایی

به گزارش بوستان گفتگو، پاییز، فصل برداشت مورد، این دانه گیاهی با ارزش در روستای آشین شهرستان ارزوئیه است.

مُورد، سمبل جوانی و زیبایی

به گزارش خبرنگار از ، مورد گیاه دارویی و از درختان جنگلی است که در استان کرمان در روستای آشین در بخش صوغان و در شهرستان ارزوئیه به مقدارزیاد وجود دارد.

مورد (moord) یا سَردِه گیاهی همیشه سبز و بسیار معطر و جزئی از خانواده گیاهان درختچه ای است که در درمان برونشیت، بیماری های دستگاه تنفسی و سرفه فوایدی دارد و یونانی ها این درخچه را سمبل جوانی میدانند.

با شروع فصل پاییز، برداشت مورد، این دانه گیاهی با ارزش هم شروع شده است.

سلاجقه رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ارزوئیه گفت: مردم روستای آشین سال جاری بیش از 2 تن گیاه مورد از منابع طبیعی شهرستان ارزوئیه برداشت مینمایند.

سلاجقه ارزش ریالی این میزان برداشت رابیش از 300 میلیون ریال بیان کرد و اضافه کرد: به دلیل پراکنش زمانی نا مناسب بارندگی ها در استان، سال جاری با کاهش برداشت این گیاه دارویی نسبت به سال گذشته روبرو بودیم.

وی گفت:در شهرستان ارزوئیه بیش از 150 گونه گیاه رشد می نماید که از 25 گونه آن برای بهره برداری اقتصادی به عنوان گیاه دارویی استفاده می گردد.

وی بیشترین سطح زیر کشت این گیاه را در روستای آشین بیان کرد.

سلاجقه گفت:رویشگاه این درختچه در شهرستان ارزوئیه در منطقه صوغان و دهسرد است و محصول برداشت شده در استان های کرمان و هرمزگان به صورت خشک به فروش میرسد.

وی در ادامه به خواص این گیاه دارویی اشاره نمود و گفت:استفاده از این گیاه گوارش را بهبود می بخشد، از عفونت جراحات جلوگیری می نماید و برخی اختلالات مجاری ادراری را درمان می نماید.

وی بیان داشت:ضد عفونی نماینده، تقویت مو، رفع گلو درد، درمان سینوزیت و سرما خوردگی ومانع از ریزش مواز خواص این گیاه دارویی است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ارزوئیه گفت:قدیم برگ مورد را به عنوان ماده ضدعفونی نماینده به عنوان شوینده سر مورد استفاده قرار می دادند و از میوه آن جهت التیام زخم ها و خونریزی ها بهره می جستند.

سلاجقه با اشاره به اینکه در بعضی نقاط دنیا از میوه مورد به صورت خام یا پخته، تازه یا خشک استفاده می گرددگفت:مصرف میوه خشک، به خصوص در خاورمیانه، رایج است.

وی اضافه کرد:گل ها و میوه خشک جهت عطر و مزه در سس ها و شربت ها به کار می روند، میوه ها به صورت نوشیدنی اسیدی مصرف می شوند و از جوشانده ریشه این درختچه برای تقویت مو و برای درد مفاصل استفاده میگردد.

وی بیان داشت:به تازگی موادی با خاصیت آنتی بیوتیکی از این گیاه استخراج شده است. مواد فعال مورد به طور سریع جذب می گردد و ظرف 15 دقیقه، ادرار بوی مخصوص و رنگی بنفش پیدا می نماید.

وی توضیح داد:مورد دارای آثار ادرارآور، تسکین سرفه، ضد اسهال، قابض، دافع خفقان، محلل اورام (ورم ها)، مقوی معده و احشا، ضد زخم، درمان بواسیر، درمان زخم زبان و لثه می باشد.

رئیس منابع طبیعی ارزوئیه اضافه کرد:فرآورده های خوراکی مورد در درمان عفونت های ادراری، مسائل هضم، برونشیت، سینوزیت و سرفه های خشک مؤثرند.

وی به خواص مورد در زمینه های مختلف اشاره نمود و گفت:گیاه دارویی و خوراکی مورد خواص بسیار زیادی دارد که از جمله موارد زیر را میتوان نام برد.

اثرات ضد عفونی نمایندگی مورد

برخی باکتری ها و قارچ های ساپروفیت در شرایط مناسب (چربی پوست) فعال شده و با ترشح مواد حساسیت زا و نفوذ به پیاز مو مانع از فساد و تخریب آن می گردند (ریزش مو).

برای تقویت مو و سیاه کردن مو نیز می توان از مورد استفاده کرد ضمادی از تخم یا برگ مورد تهیه کرده و بر روی مو های خود بگذارید. همینطور افرادی که شوره سر دارند می توانند مورد را با آب چغندر مخلوط کرده و بر روی سر خود بگذارند تا کم کم شوره آن از بین رود.

افرادی که به علت ضعف و سستی پیاز مو و یا ضعف پوست بدن و یا تجمع مواد چربی در بن موهایشان موی بدن آن ها می ریزد اگر برگ مورد را در آب جوشانده و با این آب روزانه چند بار به بن مو ها بمالند پیاز مو را تقویت کرده و تار مو را محکم می نماید و از ریزش آن جلوگیری می نمایند.

خواص درمانی مورد

مورد، اثر ضدعفونی نماینده دارد و از آن در مصارف داخلی و خارجی می توان استفاده کرد همچنین مقوی معده، نیرو دهنده است و در رفع بیماری های دستگاه تنفس و مجاری ادرار به کار می رود.

برای تقویت معده از گردبرگ مورد می توان قبل از هر وعده غذایی استفاده کرد و در مصارف خارجی از مورد در رفع بیماری های جلدی و مواقعی که به علت بروز دانه های جلدی پوسته های کوچک و سفیدرنگ در پوست ظاهر می گردد، می توان استفاده کرد. غرغره جوشانده آن در ضدعفونی و رفع تحریک مخاط دهان موثر است. برای رفع عرق کردن و رفع کردن بوی بد زیر بغل هرروز روغن مورد را به زیر بغل بمالید یا از گرد برگ آن بهره ببرید مورد بوی بد دهان را رفع کرده و در تقویت موی سر و سیاه شدن آن مفید است.

همچنین باید توجه داشت فرآورده های مورد، نباید به مقادیر زیاد و بی رویه و برای مدت طولانی به کار رود، زیرا بر اثر دفع اسانس از راه دستگاه تنفس، مخاط برونش ها تحریک شده و عوارض ناراحت نماینده ای ایجاد می گردد. خاصیت ضد باکتریایی دارد و سرشار از ویتامین ث است زخم های داخلی را التیام می بخشد. بلفارول لوسیون روغن مورد سبز (میرتول) 5% در روغن بادام کاربرد درمانی: تقویت نماینده ابرو و مژه– ضد شوره و التهاب پلک ها این محصول گیاهی، تقویت نماینده ابرو و مژه است.

رفع گلو درد و مورد

برای تسکین و بهبود گلو درد می توان مقداری برگ مورد را با مقداری جفت و مقداری پوست میوه خشخاش و مقداری سماق گرفته و مخلوط را بجوشانند و پس از صاف کردن آب صاف شده را روزی سه الی چهار بار و هر بار به مقدار یک لیوان غرغره نمایند حلق را به خوبی ضد عفونی کرده و به جرم لوزه ها نیز نفوذ می نماید و آن ها را جمع و کوچک می نماید و در بهبود بیماری بسیار موثر است.

باید توجه داشت فراورده های مورد نباید به مقدار زیاد و بی رویه و برای مدت طولانی به کار رود، زیرا بر اثر دفع اسانس از راه دستگاه تنفس، مخاط برونش ها تحریک شده و عوارض ناراحت نماینده ای ایجاد می گردد. زنان باردار نیز نباید اسانس مورد را استفاده نمایند. همچنین استفاده خوراکی بیش از اندازه مورد خطرناک بوده و موجب استفراغ، اسهال و مسمومیت می گردد.

مورد از جمله درختان جنگلی است که در تمامی روز ها و فصل های سال برگ آن سبز است و تنها در فصل پاییز میوه ای شیرین و سیاه رنگ دارد که بیشترین استفاده از برگ آن درمراسم های عروسی و جشن روستائیان به عنوان شاباش و از میوه آن برای درمان گلودرد و داروی گیاهی سرما خوردگی استفاده می باشد.

گزارش از کلثوم نجفی کلیانی

ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 106

به "مُورد، سمبل جوانی و زیبایی" امتیاز دهید

2 کاربر به "مُورد، سمبل جوانی و زیبایی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مُورد، سمبل جوانی و زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید