بازار منتظر آتش بس جنگ تجاری در اجلاس گروه 20

به گزارش بوستان گفتگو، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، همتای چینی وی هفته جاری در اجلاس سران گروه 20 (جی 20) بوینوس آیرس دیدار خواهند کرد اما به نظر می رسد هیچ کدام بنای آشتی با یکدیگر را ندارند.

بازار منتظر آتش بس جنگ تجاری در اجلاس گروه 20

به گزارش خبرنگاران، عمده توجه ها در نشست گروه جی 20 در آرژانتین، به جای رویدادهای اصلی، روی حاشیه ها خواهد بود. در حاشیه این نشست پس از این که سران کشورهای عضو جی 20 در مقابل دوربین ها دست داده و لبخند زدند، ترامپ و شی جین پینگ درخصوص اختلافات تجاری که هر روز شدت پیدا می نماید، به گفت وگو خواهند نشست.

هرچند اندک اما این امیدواری وجود دارد که دیدار میان این دو نفر در بوینوس آیرس، به آرام کردن تنش هایی منتهی گردد که تاکنون به به ریزش سنگین بازارهای سهام به خصوص سهام فناوری آمریکا منجر شده است.

با کوشش ترامپ برای عمل به وعده اش برای اشتغالزایی بیشتر صنعت تولیدی آمریکا، جنگ تعرفه ای آمریکا و چین با یکدیگر ماه هاست که ادامه دارد. این تعرفه ها عامل ضعیف شدن بخش تولیدی چین شمرده شده اند. آمریکا تاکنون سه دور افزایش تعرفه برای واردات کالاهای چینی اعلام نموده و چین نیز روی واردات 110 میلیارد دلار کالای آمریکایی تعرفه جدید وضع نموده است. ترامپ تهدید نموده اگر اختلافات تجاری حل نگردد، روی 500 میلیارد دلار دیگر واردات کالاهای چینی به آمریکا تعرفه وضع خواهد نمود.

احتمال حل شدن این بن بست به رشد قیمت های سهام یاری نموده است اما هفته گذشته دورنمای برطرف اختلافات تجاری این دو غول اقتصادی دنیا چندان مثبت نبود. رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا پس از این که رهبران کشورهای آسیا اقیانوسیه نتوانستند اختلافات تجاری خود را حل نمایند و برای نخستین بار اجلاس APEC در پاپوا گینه نو بدون صدور بیانیه مشترک رسمی، به کار خود سرانجام داد اظهار کرد: چین رفتارهای غیرمنصفانه، غیرمنطقی و مختل نماینده بازار را کنار نگذاشته است.

مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا نیز اظهار کرد ترامپ آماده است تا تعرفه ها علیه کالاهای چینی را دو برابر کند و استراتژی آمریکا در قبال چین تا زمانی که پکن رفتار خود را تغییر ندهد، تغییر نخواهد نمود. هم چنین لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید هفته گذشته اظهار کرد که انتظار دارد در نشست جی 20، رویارویی مستقیمی میان آمریکا و چین درخصوص تجارت روی دهد. این اظهارات پس از لغو سفر یک هیات چینی به واشنگتن برای مذاکرات تجاری مطرح شد.

بر اساس گزارش گاردین، مفسران می گویند هر گونه حرکت مثبتی حتی اگر ادامه مذاکرات باشد، به کاستن تنش در بازار و ریسک پذیر ماندن سرمایه گذاران یاری خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 105

به "بازار منتظر آتش بس جنگ تجاری در اجلاس گروه 20" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار منتظر آتش بس جنگ تجاری در اجلاس گروه 20"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید