انتقال خون گیلان نیازمند نگاه ویژه، 85 هزار نفر خون اهدا کردند

به گزارش بوستان گفتگو، به گزارش خبرنگاران، احمد مرادی شامگاه چهارشنبه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با اشاره به اینکه در سال گذشته 101 هزار گیلانی برای اهدای خون و مشتقات آن به مراکز انتقال خون مراجعه نموده اند، اظهارکرد: از این تعداد 85 هزار نفر موفق به اهدای خون خود شده اند.

انتقال خون گیلان نیازمند نگاه ویژه، 85 هزار نفر خون اهدا کردند

مرادی با بیان اینکه گیلان جز 10 استان برتر کشور از نظر اهدای خون است، اضافه کرد: در استان گیلان آمار اهدای خون 31 نفر از هر 1000 نفر بوده که این آمار در کشور 27 نفر است.

وی با اشاره به اینکه 57 درصد اهدانمایندگان خون در گیلان به صورت مستمر در مراکز اهدای خون حاضر می شوند، گفت: پیش از اهدا نیز به اهدانمایندگان مشاورهای لازم ارائه می گردد.

راه اندازی مرکز جامع اهدای خون گیلان توسط خیرین

مدیرکل انتقال خون گیلان به راه اندازی مرکز جامع اهدای خون با هزینه 700 میلیون تومانی در این استان اشاره و اعلام کرد: تا قبل از مهرماه امسال، گیلان یکی از استانی های فاقد مرکز جامع اهدای خون در کشور بود که خوشبختانه با یاری یکی از خیرین این مرکز در استان راه اندازی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 55 درصد خون دریافتی را پلاسما تشکیل می دهد، توضیح داد: پلاسما دارای داورهای بسیار مهمی همانند فاکتور 8 و 9 و سایر موارد است. متاسفانه در حال حاضر در کشور زمینه برداشت این داروها از پلاسماهای دریافتی وجود ندارد به همین منظور بعداز جمع آوری این محصول خونی آن را به کشور آلمان و یا هند برای استخراج این داروها ارسال می نمایند.

مرادی با تأکید برلزوم فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون، اضافه کرد: گیلان به دلیل بروز حوادث مختلف و جراحی های متعدد یکی از استان های پرمصرف در زمینه خون و فرآوردهای خونی است بنابراین نیازمند این فرهنگ سازی در استان هستیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشتقات خون پلاک بوده که در حال حاضر 3 دستگاه دریافت پلاک در مرکز جامع اهدای خون گیلان فعال است، گفت: سهمیه تعیین شده برای استان گیلان در این زمینه دریافت 300 پلاکت بوده که در حال حاضر بیش از این سهمیه در استان تهیه می گردد.

ثبت نام 980 نفر در بانک اطلاعات سلول های بنیادی در 9 ماهه گذشته

مدیرکل انتقال خون گیلان با اشاره به اجرای طرح بانک اطلاعات سلول های بنیادی در این استان، اعلام کرد: با توجه به پیشرفت علم و نو بودن این طرح که در حال حاضر تنها برای درمان سرطان در استان انجام می گردد خون های دریافتی در این زمینه برای نگهداری به این بانک اطلاعاتی ارسال می گردد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در استان گیلان از سال 95 شروع شده که بیش از 500 نفر ثبت نام کردند، اضافه کرد: در سال گذشته بیش از هزار و 600 نفر و در 9 ماهه نخست امسال نیز 980 نفر برای حضور در این طرح اعلام آمادگی نموده اند.

مرادی با اشاره به اینکه در حال حاضر این طرح تنها به اهدانمایندگان خون پیشنهاد می گردد، گفت: در این زمینه نیز نیازمند فرهنگ سازی در میان شهروندان گیلانی هستیم.

وی به کمبود برخی تجهیزات و امکانات در انتقال خون گیلان نیز اشاره نمود و ادامه داد: استان گیلان یکی از سالمندترین و پرمصرف ترین استان های کشور در زمینه خون و فرآوردهای خونی بنابراین باید در زمینه تجهیزات و امکانات توجه ویژه ای به آن گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 138

به "انتقال خون گیلان نیازمند نگاه ویژه، 85 هزار نفر خون اهدا کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال خون گیلان نیازمند نگاه ویژه، 85 هزار نفر خون اهدا کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید