تور ارزان اروپا: واکنش اروپا و آمریکا به گزارشی گروسی درباره مجتمع تسا در کرج

به گزارش بوستان گفتگو، تهران (پانا) - آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه ای مدعی شد که ایران به آژانس اجازه دسترسی به مجتمع تسا در کرج را برای نصب دوربینهای نظارتی نو یا اطمینان حاصل کردن از این که فراوری قطعات سانتریفیوژ در این کارگاه از سر گرفته شده، نداده است.

تور ارزان اروپا: واکنش اروپا و آمریکا به گزارشی گروسی درباره مجتمع تسا در کرج

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش فارس، اتحادیه اروپا با استقبال از تعاملات اخیر ایران و آژانس در خصوص ادعای اخیر آژانس در خصوص مجتمع تسا ابراز نگرانی نموده و از ایران خواسته که دسترسی به این سایت را برای کارشناسان آژانس فراهم کند.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود با قدردانی از گزارش آژانس بیان کرد: اتحادیه اروپا تمایل دارد از مدیرکل (آژانس) برای گزارشی که در سند GOV/INF/2021/43 آورده است، قدردانی کند.

در ادامه این بیانیه از تعاملات اخیر ایران و آژانس هم استقبال شده و آمده است: اتحادیه اروپا از کوشش های مداوم و پیشگیرانه مدیرکل و کارشناسان (آژانس) استقبال می نماید و به تعاملات اخیر بین ایران و آژانس توجه دارد.

علی رغم آن که کاظم غریب آبادی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش مدیر کل این سازمان درباره دوربین های نظارتی در سایت تسا در کرج را نادرست خوانده است، اتحادیه اروپا از آن ابراز نگرانی کرد و گفت: اتحادیه اروپا عمیق ترین نگرانی خود را از این مطلب ابراز می دارد که ایران به آژانس اجازه دسترسی به کارگاه فراوری سانتریفیوژ در مجتمع تسا کرج را نداده است. این یک تحول نگران کننده و در تضاد با بیانیه ای مشترکی است که در تاریخ 12 سپتامبر (21 شهریور ماه) بین مدیرکل و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران حاصل شد.

کاظم غریب آبادی تأکید کرد که گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از چارچوب توافق شده در بیانیه مشترک میان ایران و آژانس است.

با این حال اتحادیه اروپا در بیانیه خود مدعی شده: همانطور که در گزارش بیان شده است، تمامی فعالیت های آژانس در خصوص تمامی تجهیزات معین شده آژانس و تأسیسات و امکانات ایران که در بیانیه مشترک به آن اشاره شد، به منظور حفظ تداوم آگاهی (آژانس) لازم است.

اتحادیه اروپا سپس در ادامه از ایران خواسته تا اجازه دسترسی آژانس به این تجهیزات را فراهم آورد. اتحادیه گفته است: بنابراین اتحادیه اروپا از ایران می خواهد تا بدون هرگونه تأخیر به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به کارگاه فراوری قطعات سانتریفیوژ مجتمع تسا کرج را بدهد.

اتحادیه اروپا در سرانجام از گروسی هم خواسته تا در خصوص این موضوع به شورای حکام گزارش دهد و در این خصوص گفت: ما از مدیرکل دعوت می کنیم تا در صورت لزوم، در خصوص این موضوع مهم به شورای حکام گزارش دهد.

نماینده واشنگتن هم این بار به بهانه گزارش تازه مدیرکل آژانس بین المللی اترژی اتمی، علیه ایران و برنامه هسته ای کشورمان موضعگیری نموده است.

لوئیز بونو نماینده آمریکا در سازمان های بین المللی مستقر در وین طی سخنرانی روز دوشنبه (امروز) برای نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی به گزارش روز گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران اشاره نمود.

به گزارش وبسایت دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان های بین المللی مستقر در وین، این مقام واشنگتن گفت: ایالات متحده مایل است نظر هیئت مدیره را به گزارش مدیر کل که دیروز 26 سپتامبر در خصوص فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت برنامه جامع اقدام مشترک منتشر شده است، جلب کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 1912

به "تور ارزان اروپا: واکنش اروپا و آمریکا به گزارشی گروسی درباره مجتمع تسا در کرج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان اروپا: واکنش اروپا و آمریکا به گزارشی گروسی درباره مجتمع تسا در کرج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید