همتی: پوتین پیشنهاد مبادله با اوراسیا به وسیله سامانه مبادلات بانکی را پذیرفت

به گزارش بوستان گفتگو، رئیس کل بانک مرکزی اعلام نمود: به رئیس جمهور روسیه پیشنهاد دادیم که امور تجاری و بانکی با 6 کشور عضو اتحادیه اوراسیا به وسیله سامانه مبادلات بانکی انجام گردد که این پیشنهاد پذیرفته شد.

همتی: پوتین پیشنهاد مبادله با اوراسیا به وسیله سامانه مبادلات بانکی را پذیرفت

به گزارش خبرنگاران، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه)هیات دولت با بیان اینکه نتیجه کوشش های دولت امریکا و اعمال تحریم ها و فشارها این است که دلار از صحنه مبادلات بین الملی حذف گردد، اظهار کرد: ما به دنبال دور زدن سوئیف و اینکه انجام مبادلات به وسیله پیغام رسان های اقتصادی بانک های دو کشور انجام گردد، هستیم .

وی با اشاره به مذاکرات رئیس جمهوری اسلامی ایران با مقامات روسیه و ترکیه، اضافه کرد: در این مذاکرات بحث اصلی این بود که این دو کشور کوشش دارند تا از مبادله به وسیله سوئیفت و دلار اجتناب نمایند و مبادلات براساس بانک های دو کشور اجرا شده و سوئیفت دور زده گردد. اکنون بخش قابل توجهی از مبادلات با روسیه و ترکیه به وسیله پول ملی است. مبادلات با عراق نیز به وسیله پول ملی انجام می گردد. این روند را می توانیم توسعه دهیم.

رئیس بانک مرکزی همچنین اعلام نمود: با توجه به اینکه ایران به تازگی عضو اتحادیه اوراسیا شده، در مذاکرات با رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد دادیم که امور تجاری و بانکی با 6 کشور عضو اتحادیه اوراسیا را به وسیله سامانه مبادلات بانکی انجام دهیم که مورد تایید رئیس جمهوری روسیه نهاده شد. شرایط جدیدی در روابط بانکی کشورهای منطقه در حال شکل گیری است که در صدد تقویت آن هستیم و به تدریج مبالات پول ملی به وسیله پیغام رسان های داخلی اجرا شده و سوئیفت در آن نقشی نخواهد داشت.

همتی درباره آخرین وضعیت اجرای اینستکس توضیح داد: در زمینه اینستکس کار مهمی اتفاق نیفتاده است و به آن امیدی نداریم. ما برای اینکه اعلام کنیم که آماده تجارت با اروپا هستیم، پیشنهاد اینستکس را پذیرفتیم و نهاد آن را هم در ایران ایجاد کردیم . مسئولان این نهاد به ایران می آیند، ولی اتفاقی رخ نمی دهد. خیلی روی اینستکس حساب نمی کنیم و برنامه هایمان را براساس توانمندی خود طراحی نموده ایم. اگر اینستکس نتیجه داد از آن استفاده می کنیم و اگر جواب نداد علاقه نداریم فشار وارد کنیم تا اینستکس اجرایی گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: boostanchat.ir شناسه مطلب: 402

به "همتی: پوتین پیشنهاد مبادله با اوراسیا به وسیله سامانه مبادلات بانکی را پذیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همتی: پوتین پیشنهاد مبادله با اوراسیا به وسیله سامانه مبادلات بانکی را پذیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید